اخبار داغ

مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان آذربایجان‌شرقی؛

مواجهه با جنگ نرم و تهدیدات دشمنان باید در اولویت فعالیت حوزه قرار گیرد

مواجهه با جنگ نرم و تهدیدات دشمنان باید در اولویت فعالیت حوزه قرار گیرد
حجت الاسلام امامی با اشاره به نقش محوری مسجد در اسلام گفت: در عصر حاضر مشغله زیاد و کم شدن ارتباط بین خانواده و فرزندان نقش مساجد را بیش از پیش ضروری تر می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از زیتون، جایگاه مسجد در فرهنگ دینی و قرآنی بسیار والاست و از مضمون آیه‌ها، روایت‌ها و نیز سنت رسول خدا(ص) و اولیای الهی معلوم می‌شود که مسجد با زندگی مسلمانان به‌صورتی فوق‌العاده گره خورده است و به همین علت زندگی باید بر محور مسجد و نماز باشد. حتی برنامه کاری انسان نیز باید بر مدار حضور در مسجد و نماز تنظیم شود و این امر نشانه نقش دائمی و حقیقی مسجد در زندگی یک مسلمان است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, زیتون,

متأسفانه با گذشت زمان نقش فرهنگی مساجد در بسیاری از مناطق کم‌ رنگ‌تر شده تا آنجا که در بعضی از نقاط، مسجد فقط کانونی برای نماز بی‌روح به وسیله گروهی اندک شده است.  

,

حجت الاسلام والمسلمین سعید امامی در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار زیتون گفت:  اسلام به اجتماع و کارهای جمعی نگاه ویژه ای داشته  به همین خاطر نقش مساجد از صدر اسلام تا کنون نقشی بی بدیل و غیرقابل انکار بوده است. فعالیت های جمعی در مساجد در درجه اول باعث اتحاد و قدرت مسلمانان می شود و در وهله دوم با ایجاد روح جمعی در بین مردم جامعه ؛گره های فرهنگی اجتماعی فردی و گروهی به آسانی قابل حل شدن می باشند.

,

وی افزود؛فضایی که مسجد ایجاد می کند فضایی هست که در آن افراد مخصوصا قشر جوان جامعه به تکامل شخصیت میرسند به همین خاطر هست که مساجد از دیرباز مورد هجمه  دشمنان اسلام قرار گرفته است که حتی عکس العمل های اخیر نسبت به برخی مساجد هم نشان از قدرت تاثیرگزاری مسجد در بین عموم جامعه است.

,

امامی اظهار داشت؛ اتفاقا فضای جدید و دنیای امروز باعث ارتباط معنوی بیشتری میشود که فعالیت های فرهنگی کودکان و نوجوانان باید همراه با معنویت  در اصل قرار گیرد.همچنین اگر بتونیم مسائل فرهنگی را به سمت فعالیت های اجتماعی سوق دهیم مطمئنا در این عرصه به موفقیت هایی دست یافتیم

,

مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان مرکز تبریز، با اشاره به اینکه در عصر حاضر مشغله زیاد و کم شدن ارتباط بین خانواده و فرزندان نقش مساجد را بیش از پیش ضروری تر می کند افزود: می توان با افزایش پویایی و نشاط در قشر جوان با ایجاد کتابخانه ها و برگزاری کلاس های تقویتی و اردوهای تفریحی شکاف تربیتی بین خانواده و فرزند را پر کرد.

,

امامی با بیان این مطلب که حوزه و مسجد همیشه مورد تبلیغاب مسموم دشمن قرار گرفته است گفت: اینکه گفته شود حوزه از جامعه فاصله گرفته به صورت کلی قابل قبول نیست اما در طول تاریخ درون حوزه همیشه افرادی که  نقاط مثبت و منفی دارند به وفور دیده شده ولی قالب حوزه علمیه ها همگام و همراه مردم بوده و هستند.

,

وی در بخش دیگری  با اشاره به فرمایش امام حسین(ع)که "هرکس را دیدی باید بگویی او از من برتر است" گفت: مسئله تساهل و مدارا در بین حوزویان به خوبی جا افتاده نیست. مدارا کردن غیر از تساهل است با مدارا کردن  می توان باعث جذب حداکثری  مردم نسبت به مساجد شد که نمونه بارز این مسئله را می شود در بحث  بی حجابی وبی نمازی مشاهده کرد و به کار برد.

,

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به استفاده حوزه از علوم جدید و ایجاد موسسات تخصصی مانند سایت هدات، موسسه امام و دانشگاه معارف با گرایشات مختلف علوم گفت: گرایشات مختلف علوم جدید باعث تراکم بیشتر طلاب میشود که اگر از رسالت اولیه حوزه که همانا پرداختن به معارف عمیق دینی  غافل شد  دچار آفت بزرگی خواهیم شد ولی فضای جدید حوزه خوشبختانه روبه رشد است.

,

وی بیان داشت: امروز با توجه به پیشرفت اسلام و تشیع در جهان و از طرفی  دسترسی به ابزار های ارتباطی موجب شده تهدیدات و دشمنی ها هم زیاد شود. مواجهه با جنگ نرم و تهدیدات دشمنان باید در اولویت فعالیت حوزه و روحانیون قرار گیرد.

,

امامی در پایان گفت: پیوند  فعالیت های فرهنگی و اجتماعی به سمت اصلاح نفس افراد و جامعه منجر می شود، در این میان نباید صرفا به ظواهر فعالیتها معطوف و از اثربخشی آن غافل شد.  تعدد کار فرهنگی بسیار اما دستاورد در زمینه فرهنگی کم است  فاصله  فعالیت ها باید از فضای کمی به فضای کیفی ارتقا داده شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه