اخبار داغ

کارشناس صنایع غذایی:

"وایتکس" به شیرهای تولیدی کارخانه‌ها افزوده نمی‌شود/ نظارتی بر شیرهای فله‌ای نیست

"وایتکس" به شیرهای تولیدی کارخانه‌ها افزوده نمی‌شود/ نظارتی بر شیرهای فله‌ای نیست
کارشناس صنایع غذایی گفت: شایعه استفاده از آب ژاول یا اصطلاحا وایتکس در مورد شیرهای بسته بندی شده یا فله وجود دارد؛ اما با قطعیت اعلام می‌کنم افزودن این ماده شیمیایی به هیچ وجه در کارخانه‌های تولیدکننده صورت نمی‌گیرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ فرزاد احمدی در گفت‌وگو با  صبح قزوین درباره سلامت شیر بیان کرد: شیر و فرآورده‌های آن یکی از مهم‌ترین بخش‌های رژیم غذایی انسان‌ها در نقاط مختلف جهان است؛ به همین علت بررسی و اطمینان از کیفیت شیر از اهمیت بالایی برخوردار است و مصرف کنندگان باید از کیفیت مناسب شیر مطمئن باشند.  

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  صبح قزوین,
 
,
وی با اشاره به شاخصه‌های تعیین کیفیت شیر اظهار کرد: در گاوداری‌ها باید به کیفیت شیر تولیدشده بها داده شود و نظارت ارگان‌های زیربط مانند سازمان دامپزشکی باید در گاوداری‌ها بیشتر شود تا شیری که به دست تولیدکننده می‌رسد از لحاظ کیفیت و شاخص‌های شیمیایی و میکروبی در حد استاندارد باشد.  
,
 
,
این کارشناس صنایع غذایی عنوان کرد: وضعیت دام، تجهیزات، وسایل شیردوشی، نگهداری از شیر و حمل‌ونقل آن از مهم‌ترین شاخصه‌هایی است که باید رعایت شود، تا شیری که به دست تولیدکننده می‌رسد مناسب باشد.  
,
 
,
وی ادامه داد: کیفیت شیر خام اولیه در میزان بازدهی و کیفیت محصول تولیدشده تاثیر بسزایی دارد، شیر خام باید دارای استانداردهای کیفی باشد تا تولیدکنندگان قادر به تولید محصول مناسبی باشند.  
,
 
,
احمدی خاطرنشان کرد: واحدهای تولیدکننده محصولات نیز با انجام آزمون‌های مطابق با استاندارد ملی ایران قادر به تشخیص کیفیت شیر هستند؛ تولیدکنندگان ملزم به رعایت اصول بهداشتی، برقراری سازوکار مناسب و استقرار استانداردهای لازم هستند و به تولید محصول با کیفیت اهتمام دارند.  
,
 
,
وی با اشاره به توزیع شیرهای فله‌ای در مغازه‌ها تاکید کرد: سازمان‎های نظارتی مانند سازمان ملی استاندارد و سازمان غذا‎و دارو به طور مستمر برروی عملکرد تولیدکنندگان نظارت انجام می‌دهند؛ اما آزمایش‌‌ها و شرایط کنترل کیفی بر روی شیرهای فله انجام نمی‌شود. 
,

نظارت بر روی محصولات لبنی کارخانه‌ها انجام می‌گیرد
,
, نظارت بر روی محصولات لبنی کارخانه‌ها انجام می‌گیرد,
این کارشناس صنایع غذایی ادامه داد: به همین علت همیشه توصیه می‌شود شهروندان برای جلوگیری از انتقال عوامل بیماری‎زا از مصرف شیرهای خام و فله ای که هیچ گونه نظارتی بر روی آنها نیست، خودداری کنید و عرضه کنندگان شیر فله فاقد مجوزهای لازم هستند.  
,
 
,
وی با اشاره به شایعه استفاده از آب ژاول در شیرهای بسته بندی شده، ابراز کرد: شایعه استفاده از آب ژاول یا اصطلاحا وایتکس در مورد شیرهای بسته بندی شده یا فله وجود دارد؛ اما با قطعیت اعلام می‌کنم افزودن این ماده شیمیایی به هیچ وجه در کارخانه‌های تولیدکننده صورت نمی‌گیرد.  
,
 
,
احمدی افزود: اگر چنین تقلبی نیز انجام شود فقط در دام‌داری‌ها و توسط دام دارها به دلیل کاهش میزان آلودگی میکروبی صورت می‌گیرد؛ البته گفتنی است که واحدهای تولیدی دارای آزمایشگاه‌های مجهز هستند و شیر مورد استفاده طبق استاندارد ملی مورد آزمون قرار می‌گیرد و امکان تقلبی وجود ندارد.   
,
وی بیان کرد: به مصرف کنندگان اطمینان داده می‌شود که شیرهای بسته بندی شده در کارخانه‌ها که دارای نشان استاندارد هستند، هیچ گونه مشکلی ندارند و کاملا مطابق استانداردهای مربوطه هستند. 
,
 
,
این مدرس دانشگاه باتوجه به نشان استاندارد درج شده بر روی محصول گفت: شیر دارای استانداردهایی است که تولیدکنندگان ملزم به رعایت آنها هستند و مصرف کننده با خرید شیر و محصولات لبنی که دارای نشان استاندارد است سلامت خود و خانواده‌اش را تضمین می‌کند.  
,
 
,
وی با اشاره با جوشاندن شیر در منزل گفت: عده‌ای از مصرف کنندگان گمان می‌کنند که جوشاندن شیر همان پاستوریزه کردن شیر است، در صورتی که پاستوریزه کردن با جوشاندن متفاوت است.  
,
 
,
احمدی در پایان اضافه کرد: در فرآیند جوشاندن، به شیر حرارت مستقیم داده می‌شود که این حرارت مستقیم باعث می‌شود که ارزش غذایی شیر به شدت کاهش پیدا کند و بخش عمده پروتئین‎ها و ویتامین‎های آن از بین می‌رود اما در پاستوریزه کردن با توجه به نوع فرآیند آن ارزش غذایی شیر حفظ شده و تنها عوامل بیماری‌زای آن نابود می‌شود. 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه