اخبار داغ

رازهای نهفته کنگارو تاریخی از نگاه کوهنورد همدانی

رازهای نهفته کنگارو تاریخی از نگاه کوهنورد همدانی
کنگاور شهری در غرب ایران با تاریخی به قدمت زندگی بشر ; از دوره پیش از تاریخ تا دوره تاریخی و پس از آن تمدنهای مختلف شکل گرفته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از همدان ورزش،محمود فارسی کوهنورد و گردشگر همدانی که مکان های زیادی را قدم نهاده است گودین تپه , معبد آناهیتا,  پل تاریخی کوچه و همچنین سراب صحنه و گوردخمه های صحنه یا دربند چهار مقصد سفر جدید ایرانگرد می باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, همدان ورزش, همدان ورزش,

 

,

کنگاور شهری در غرب ایران با تاریخی به قدمت زندگی بشر ; از دوره پیش از تاریخ تا دوره تاریخی و پس از آن تمدنهای مختلف شکل گرفته است.

,

 

,

, ,

این بار ایرانگردی در کنگاور را برای دیدن پل تاریخی روستای کوچه(دوره صفویه) - گودین تپه (هزاره های پیش از تاریخ) و معبد آناهیتا (دوره تاریخی) و سراب صحنه و گوردخمه های دربند انتخاب کرده و به راه افتادیم.

,

 پل تاریخی کوچه در هفت کیلومتری شرق شهر کنگاور، در مسیر جاده کنگاور به تویسرکان (استان همدان) در روستای کوچه واقع شده که بر روی رودخانه خرم رود در جهت شمال شرقی - جنوب غربی احداث شده است.

,

متاسفانه کتبیه ای بر روی بنا وجود ندارد تا زمان دقیق آن را مشخص نماید، ولی با توجه به ساختار معماری آن و مقایسه با پلهای صفویه به نظر می رسد این پل نیز در دوره صفویه ساخته شده باشد.

,

 

,

, ,

این پل به طول 80/68 متر و عرض پنج متر می باشد که شامل شش پایه سنگی است که چهار پایه مرکزی آن هر یک به عرض 10/3 متر است.

,

پایه های این پل که از دو بخش تشکیل شده است در بخش اول پایه بصورت مکعب مستطیل و بخش دوم شامل آبشکن مثلثی شکل می باشد.

,

در همان حوالی و از دوره صفویه با یک گام بلند به دوران پیش از تاریخ سفر میکنیم.

,

 

,

, ,

 گودین تپه استقراری پیش از تاریخ در غرب ایران در شهرکنگاور است. این مکان در سال  ۱۹۶۱ کشف و در ۱۹۶۵ و دهه ۷۰ میلادی توسط یک هیئت تحقیقاتی آمریکایی به ریاست کایلر یانگ مورد کاوش قرار  گرفت. اهمیت سایت به خاطر تسلط محل بر تجارت سنگهای لاجورد بین بدخشان در افغانستان و دشتهای میانرودان بود. این تپه به پنج لایه تقسیم شده‌است که کاوش‌ها برلایه دوم آن تا لایه پنجم تمرکز داشته‌است. هر  چند سابقه استقرار در این مکان به بسیار پیشتر یعنی حدود ۵۰۰۰ پیش از میلاد بازمی‌گردد اما قدیمیترین حکومت ایران یعنی مادها در گودین تپه نیز مستقر بوده و امر تجارت در این محل انجام میگرفته است.

,

, ,

با توجه به طبقه‌بندی آثار سفالی، سنگی و استخوانی بدست آمده از حفاری‌های صورت گرفته در گودین تپه می‌توان تاریخ استقرار انسان را در آنجا از 5500 سال پیش از میلاد تا دوره اسلامی سکونت وجود داشته است.

,

این سایت باستانی در حدود یک کیلومتری روستای گودین بر سر راه کنگاور به اسدآباد (استان همدان) قرار دارد.
 معبد آناهیتا بنای تاریخی که امروزه در شهر کنگاور واقع شده‌است. کنگاور در میانهٔ راه امروزی همدان به کرمانشاه و بر سر راه تاریخی هگمتانه به تیسفون قرار گرفته‌است.  این بنا با ۶/۴۴ هکتار وسعت، بر پشته صخره‌ای و مشرف به دشت کنگاور ساخته شده‌است. آناهیتا فرشته و نگهبان آب و  فراوانی و زیبایی و باروری در نزد ایرانیان دارای مقام بلند و ارجمندی بوده‌است.

,
,

 

,

, ,

 

,

بقایای این پرستشگاه باشکوه که از  بزرگترین بناهای سنگی در ایران است با بنایی چهار ضلعی مستطیل شکل در اندازه‌های ۲۰۹ در ۲۴۴ متر بر فراز تخت سنگ کم ارتفاع سیلیس آتشفشانی در شهر کنگاور قرار دارد. پرستشگاه آناهیتا نیز همچون بناهایی  که بر بلندی ساخته شده‌اند برگرفته از شیوهٔ سکوسازی (صُفه سازی) است که در دشت ایران باب بوده و در دوره‌های پسین نیز بناهای مهم پرستشگاهی و برخی بناهای حکومتی روی سکو بنا می‌شده‌اند. به گفته برخی کارشناسان بنا در دوره هخامنشیان احداث گردیده; اما علامت و نشانه های موجود بر روی برخی از سنگهای این معبد نشان میدهد در دوره اشکانی ساخته شده است.

,

 محوطه ای بزرگ با اسرار فراوان که قدم زدن در آن حس شگفتی و تاسف را به همراه دارد. شگفتی به دلیل عظمت بنا و نوع معماری که دو هزار سال پیش داشته اند و تاسف به دلیل عدم توانایی انسانهای امروزی برای نگهداری چنین بنا عظیمی است. حال باید ستونهای فرو ریخته و تصویر خیالی معبد را نظاره کنیم. همچنین با احداث سایت اداری با مصالح جدید و به فاصله حدود 100 متری معبد; این بنای عظیم را از احتمال ثبت شدن در لیست آثار جهانی یونسکو دور کنیم.

,

 

,

 سراب صحنه و گوردخمه های دربند در نزدیکی شهر صحنه با طبیعتی بکر و زیبا و تاریخی شگرف. گوردخمه های دوره مادی در دل کوه که از قدمت حضور تمدن در این منطقه حکایت دارد.

,

گوردخمه صحنه یا گوردخمه دربند در بدنهٔ کوه شوق علی واقع در شمال شهر صحنه و سمت راست رود دربند در استان کرمانشاهِ ایران حجاری شده است. این گوردخمه ها در بین اهالی محل به قبر کیکاووس، فرهاد تراش و گور شیرین و فرهاد معروف است. در طول مسیر رسیدن به  گور دخمه صحنه، که برخی آن را یکی از نادرترین گوردخمه‌های دو طبقه مادها می‌دانند، درختان میوه و درختان جنگلی وجود دارد که پوشش زیبایی را به این منطقه بخشیده‌اند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه