اخبار داغ

این بار بنام شهدا، هنجار شکستند!/ «مُچ اندازی زنان» سنخیتی با فرهنگ ایرانی- اسلامی ندارد

این بار بنام شهدا، هنجار شکستند!/ «مُچ اندازی زنان» سنخیتی با فرهنگ ایرانی- اسلامی ندارد
روزهای گذشته خبرهایی در فضای مجازی مبنی بر برگزاری مسابقات مچ اندازی بانوان، جام مادران شهدای اصفهان، منتشر شد که انتشار برخی تصاویر و نوع برگزاری این دوره از مسابقات و استفاده از نام و جایگاه مادران شهدا، انتقادهای زیادی را در فضای مجازی به همراه داشت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ برگزاری مراسمات مختلف در سطح کشور با حضور خانواده معظم شهدا و ایثارگران یک عرف پسندیده در کشور ما محسوب می شود و خانواده شهدا نیز به احترام مردم و با وجود سختی هایی که به دلایل مختلف از کهولت و بعد مسافت گرفته تا ترافیک برنامه ها در برهه های خاص در این مراسم ها حضور پیدا کرده تا به برکت این مجال به سبب حضور آن ها اضافه شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

در این بین بسیاری از مسابقات ورزشی و جام های متعدد در کشور با نام شهدا مزین شده و یا در مراسم های افتتاحیه و اختتامیه آن ها، مادران و پدران شهدا حضور داشته و گاه با دست پربرکت آن ها جوایز نفرات و تیم های برتر داده می شود.

,

اما در این بین در روزهای اخیر خبری در فضای مجازی و رسانه ها منتشر شد که بهت همگان را در پی داشت.

,

در شهرستان مبارکه اصفهان، یک دوره مسابقات مچ اندازی بانوان تحت عنوان «جام مادران شهدا» در این شهرستان برگزار و شرکت کنندگان در این رشته به مسابقه با یکدیگر پرداختند.

,

وجود رشته پاورلیفتینگ در بین اقشار بانوان و مچ اندازی به عنوان زیر شاخه آن یکی از مباحث پرچالش در بین ورزش های کشورمان است؛ برگزاری کلاس های این رشته و وجود معاونت زنان برای فدراسیون این رشته با هیچ یک از اصول اسلامی و ملی کشورمان هم خوانی ندارد و زنان را به جای پرداختن به هدف اصلی ورزش که همان تندرستی است، وارد گود خشن رقابت های قهرمانی آن هم در ورزش کاملا مردانه ای مانند پاورلیفتینگ می کند تا با نوع خلقت خود و ظرافتی که به عنوان ودیعه ای گران بها محسوب می شود مبارزه کرده و بر پایه اندیشه های فمینیستی کمی خود را به مردان نزدیک کند.

,

اما با وجود این عدم تناسب این رشته با ساختار روحی و جسمی بانوان، برخی در سطح کشور به دلیل سودهایی که توسعه این ورزش برای آن ها دارد دست به تبلیغ این رشته زده و حتی برای ترویج آن از معنویات و مقدسات هم سو استفاده می کنند که برگزاری این مسابقات در این شهرستان در استان اصفهان یکی از این موارد است.

,

از طرف دیگر بنا بر گزارش شاهدان عینی در این مراسم و گزارش های تصویری که از این مسابقه تهیه شده است، با وجود نامگذاری این مراسم با نام مادران شهدا، هیچ یک از برنامه های این مراسم و نوع رفتار و پوشش حاضران متناسب با شان و جایگاه مادران شهدا نبوده است و در بسیاری از موارد حرمت شکنی هایی نیز صورت گرفته است.

,

رئیس بنیاد شهید شهرستان مبارکه در همین رابطه در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز با بیان اینکه ما این حرکت را محکوم می کنیم، گفت: بنده هم در جمعه هفته گذشته چنین چیزی را شنیدم و به شدت آن را محکوم کرد.

,

سید رضا امیری ادامه داد: ما از برگزاری این مسابقات هیچ اطلاعی نداشتیم و هیچ قصدی هم برای برگزاری چنین مسابقاتی با این وضعیت نداریم.

,

وی با بیان اینکه مشخص نیست تربیت بدنی بر چه اساسی این حرکت را انجام داده است، عنوان کرد: چندین مورد با مدیران تربیت بدنی تماس گرفتیم که این قضیه را بررسی کنیم که هنوز موفق به صحبت در این رابطه نشده ایم.

,

رئیس بنیاد شهید شهرستان مبارکه، در پاسخ به سوال خبرنگار ما که آیا مادران شهدا در این مراسم حضور داشته اند، اذعان کرد: خیر مادران شهدا در این مراسم حضور نداشته و ما از روند برگزاری این مراسم اطلاعی نداشته ایم.

,

امیری با بیا اینکه شاید این مسابقات تحت عنوان ورزش روزی در جامعه جا بیفتد، تاکید کرد: اما بنده به عنوان مسئول نه اطلاعی از این حرکت داشته ام و نه این قبیل حرکات را تایید می کنم.

,

حال با توجه به اینکه این مسابقات در سطح استانی در این شهرستان برگزار شده است، مسئولان استانی تربیت بدنی و مدیران ورزش و جوانان این شهرستان و استان باید نسبت به چرایی برگزاری این رقابت ها و مسابقات با این وضعیت و سوءاستفاده از نام و شأن مادران شهدا برای توجیه این عمل به افکار عمومی پاسخگو باشند.

,

گزارش از عارف نصر

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه