اخبار داغ

سر دراز داستان پزشک خانواده در مازندران/ مُهر ارجاع پزشک روستا و روستاییانی که سردرگم هستند

سر دراز داستان پزشک خانواده در مازندران/ مُهر ارجاع پزشک روستا و روستاییانی که سردرگم هستند
متاسفانه اجرای طرح پزشک خانواده روستایی و نظام ارجاع روستاییان و از سویی دیگر اجرای طرح پزشک خانواده شهری در مازندران، سبب شده عملاً روستاییان با خوردن مهر شبکه‌های بهداشت روستایی در دفترچه‌های بیمه، با دردسرهای بسیاری روبه‌رو شوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از مشهدسر، در سال‌های اخیر، همت متولیان بهداشت و درمان کشور، بر گسترش شبکه‌های بهداشت روستایی معطوف و سعی شده است با استقرار پزشک در خانه‌های بهداشت روستایی، ضعف‌ها و نواقص شبکه بهداشت و درمان در روستاها برطرف شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مشهدسر,


اما متاسفانه اجرای طرح پزشک خانواده روستایی و نظام ارجاع روستاییان و از سویی دیگر اجرای طرح پزشک خانواده شهری در سطح استان مازندران، سبب شده است عملاً روستاییان با خوردن مهر شبکه‌های بهداشت روستایی در دفترچه‌های بیمه، با دردسرهای بسیاری روبه‌رو شوند.

,
,


خانمی از اهالی یکی از روستاهای شهرستان بابلسر می‌گفت: در خانۀ بهداشت روستایی، هر بار فقط یک ورق را مهر کند و یا نهایتاً با اصرار ما دو ورق مهر می‌شود، خب حسابش را بکنید مریض با یک ورقه ویزیت شود و در ورقۀ دوم آزمایش نوشته شود، ورقه مهر شده ارجاع در دفترچه بیمه تمام می‌شود.

,
,


حالا اگر عکس یا سونوگرافی به صورت اورژانسی لازم بود، بیمار روستایی ناچار است با تعرفه‌های وحشتناک، آزاد حساب کند.

,
,


می‌گفت: روستایی باید روز مریض شود تا پزشک روستا به کارش بیاید زیرا خانه‌های بهداشت روستایی فقط تا ظهر پزشک دارند، آن هم پزشک عمومی، اکثریت هم از پزشکانی که در حال گذراندن طرح هستند و تجربه‌ای ندارند در روستاها استفاده می‌شود.

,
,


خیلی وقت‌ها هم پیش آمده برای یک بیماری جزئی به پزشک روستا مراجعه کردیم اما باز او توصیه کرد به شهر و نزد پزشک دیگری برویم.

,
,


حال اگر بخواهیم به شهر برویم، خیلی از مطب‌ها و درمانگاه‌های شهر، مهر پزشک روستا را قبول ندارند و باز هم باید آزاد حساب شود.

,
,


می‌گفت: اینها تازه یک گوشه از مشکلات مُهرهای بیمه پزشک روستایی است، اگر کارمان به بیمارستان بیفتد، بیمارستان‌های دولتی هم برای نپذیرفتن و یا آزاد حساب کردن، بهانه‌تراشی می‌کنند تا بیمه روستاییان را قبول نکنند.

,
,


تعریف می‌کرد: خودم چند بار شاهد بودم در بیمارستان‌های دولتی، هم ویزیت را با مریض آزاد حساب کردند و هم زمانی که متوجه نبود از دفترچه‌اش ورقه‌ای را برای بیمه جدا کرد، این یعنی دوبار پول گرفتن.

,
,


بخشی از این مشکلات به خانم‌های باردار در روستاها برمی‌گردد، به آنها می‌گویند برای تکمیل پرونده حتماً باید تحت نظر مامای خانۀ بهداشت باشید، اما یا اصلاً ماما نیست و یا اگر هم در خانۀ بهداشت یک ماما کار می‌کند در حد تشکیل پرونده برای واکسن بچه است، اما خودشان واکسن را تزریق نمی‌کنند، باید برای تزریق واکسن و معاینه باز به شهر مراجعه کرد.

,
,


می‌گفت: کاش علوم پزشکی این طرح پزشک خانواده شهری و روستایی را تمام می‌کرد که جز دردسر و عذاب برای ما چیزی ندارد.

,
,


متاسفانه قصه سردرگمی روستاییان، در سال‌های اخیر با استقرار پزشک خانواده شهری، سری دراز پیدا کرده است، امید است با توجه ویژه از سوی دانشگاه علوم پزشکی و شبکه بهداشت و درمان، مشکلات بهداشت و درمان روستاییان مرتفع شود.

,
,

 

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه