اخبار داغ

رئیس اردویی، راهیان نور و گردشگری سپاه امام رضا(ع):

سالانه 60 هزار نفر از بسیجیان استان به مناطق عملیاتی دفاع مقدس اعزام می‌شوند

سالانه 60 هزار نفر از بسیجیان استان به مناطق عملیاتی دفاع مقدس اعزام می‌شوند
رئیس اردویی، راهیان نور و گردشگری سپاه امام رضا(ع) گفت: در موضوع راهیان نور سالانه حدود 60 هزار نفر از بسیجیان استان به عنوان زائر شهدا به مناطق عملیاتی دفاع مقدس اعزام می‌شوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ یکی از مهم ترین مأموریت های فرهنگی سپاه که با اهدافی در سطوح مختلف همراه بوده معاونت اردویی، راهیان نور و گردشگری است. با توجه به اهمیت اردوهای سراسری راهیان نور و همچنین نزدیک بودن به ایام اربعین حسینی گفتگویی تفصیلی با عباس صالحی، رئیس اردویی، راهیان نور و گردشگری سپاه امام رضا(ع) به عنوان دستگاه اصلی دست اندرکار در زمینه استقبال و پشتیبانی از زائران و بسیجیان در این ایام به شرح ذیل ارائه می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

 

,

صبح توس: این مدیریت در استان خراسان رضوی چه وظایفی دارد و محور اصلی فعالیت های آن چیست؟

, صبح توس: این مدیریت در استان خراسان رضوی چه وظایفی دارد و محور اصلی فعالیت های آن چیست؟,

 

,

سازمان اردویی، راهیان نور و گردشگری سپاه امام رضا(ع) از سال 1385 به عنوان معاونت تخصصی در سپاه شروع به کار کرده و در راه اندازی آن پیشکسوتان نقش بالایی داشته اند و امورات مختلف در این سازمان به دو بخش برنامه هایی در قالب مأموریت های سازمان بسیج مستضعفین و همچنین برنامه های محوله سپاه استان خراسان رضوی تقسیم می شود.

,

 

,

استان خراسان رضوی در ابعاد مختلف به عنوان پایتخت معنوی دارای شرایط خاصی است و باتوجه به حضور چشم‌گیر بسیجیان استان در اجرای برنامه ها در کشور رتبه های اول را دارا هستیم.

,

 

,

اولین مأموریت این است که بایستی تمامی اردوهایی که در سطح استان و در بسیج برگزار می شود با هماهنگی و برنامه ریزی این سازمان باشد. در موضوع راهیان نور سالانه حدود 60 هزار نفر از بسیجیان به عنوان زائر شهدا به مناطق عملیاتی دفاع مقدس اعزام  برنامه ها در سه مرحله دانشجویی، دانش آموزی و محلات تقسیم می شود.

,

 

,

مأموریت خدمت به افراد زیارت اولی از سراسر کشور حدود سه ماه است که به سپاه با همکاری آستان قدس محول شده است و زائر سرای شهید کاوه سپاه امام رضا(ع) و مجموعه اردویی در این راستا با امکانات مناسب استعداد پذیرایی از 1000 نفر را دارد و از ابتدای امسال در اختیار زائران است.

,

 

,

معرفی از استان هایی که مرتبط هستند با سازوکاری خاص صورت می گیرد. سال گذشته از 107 هزار نفر  و امسال تاکنون از 30 هزار نفر پذیرایی شده که تا پایان سال به 100 هزار نفر خواهند رسید. سپاه متولی کلیه مراحل اعزام و اسکان برای سه روز است که طی آن برنامه های فرهنگی و زیارتی حرم مطهر رضوی نیز ارائه می شود.

,

 

,

از استان های مختلف برای خدمت به زائران در استان خراسان رضوی با نام خادم یاران رضوی به صورت افتخاری حضور دارند.

,

 

,

, ,

صبح توس: در راستای خدمت رسانی تعامل دستگاه شما با سایر نهادها چگونه تعریف می شود؟

, صبح توس: در راستای خدمت رسانی تعامل دستگاه شما با سایر نهادها چگونه تعریف می شود؟,

 

,

سازمان اردویی با در اختیار داشتن سه اردوگاه تفریحی و اقامتی در مشهد برای خدمت به زائران باتوجه به نوع مأموریت محول شده بیشترین تعامل را با نهادهای مختلف دارد به طوریکه سالی 30 هزار نفر به صورت کاملا مردمی به در برنامه های ارتحال امام خمینی به حرم مطهر ایشان در تهران اعزام می شوند.

,

 

,

در چنین برنامه هایی از جمله راهیان نور و زائرین پیاده آخر صفر، سازمان اردویی به عنوان دبیر این برنامه در سپاه کلیه فعالیت های اسکان، خدمات و ساماندهی زائران را بر عهده دارد، همچنین توسط سپاه زائران غیر ایرانی در برنامه اربعین امام حسین(ع) پشتیبانی می شوند به طوری که این زائران در مرز افغانستان استقبال، ساماندهی و اعزام‌شان  صورت می گیرد که از هفته آینده برای استقبال آمادگی داریم.

,

 

,

هماهنگی با سازمان مردم نهاد در کشور افغانستان برای معرفی افراد صورت گرفته شده و برای خروج زائران خارجی از مرز جنوب کشور هماهنگی می‌شود.

,

 

,

چندین سال پیگیری کردیم که اردوگاه سپاه امام رضا(ع) در جنوب کشور (اردوگاه ثامن الائمه(ع)) برای خدمات رسانی تجهیز شود تا اردوهای راهیان نور را پوشش دهند که در آخرین روزها لایحه مصوب شده در طول مسیر امورات اداری قرار گرفت و فرماندار مشهد باتوجه به برخی بندها به عنوان هزینه‌کرد برای مشهد با تخصیص اعتبار به این امر مخالفت کرد، بنابراین اعتبار محقق نشده است.

,

 

,

این موضوع در نشست با شورای اسلامی شهر مشهد قابل پیگیری است و چنانچه خوب تفهیم شود متوجه ضرورت هزینه‌کرد در این موضوع فرهنگی (راهیان نور) خواهند شد؛ چراکه تأثیرات فرهنگی این اردو مورد استفاده تمام مردم استان است.

,

 

,

, , ,

 صبح توس: در موضوع خدمات رسانی به زائران پیاده آخر صفر چه برنامه ای دارید؟

, صبح توس: در موضوع خدمات رسانی به زائران پیاده آخر صفر چه برنامه ای دارید؟,

 

,

خدمات رسانی به زائران آخر صفر برنامه ریزی شده و قرارگاهی در قالب قرارگاه ثامن الحجج(ع) برای پشتیبانی از زائران ایجاد شده که ذیل آن قرارگاه کمیته های فرهنگی، اسکان، پشتیبانی و مهندسی فعال هستند.

,

 

,

باتوجه به مسیرهای ورودی به شهر مشهد مقدس، محورهای منتهی به مشهد با قرارگاه های مختلف اداره می شود، بنابراین برنامه های امسال منسجم تر است و در اردوگاه شهید کاوه آماده پشتیبانی، اسکان و تغذیه 1700 نفر هستیم.

,

 

,

 پیش بینی می شود امسال بتوانیم ازحدود 20 هزار زائران پیاده افغانستانی پذیرایی کنیم. سال گذشته حدود 250 هزار نفر زائر مورد پذیرش قرار گرفتند و امسال هم پیش بینی می شود تا 300 هزار نفر از استان های مختلف وارد مشهد مقدس شوند.

,

 

,

 صبح توس: چه مقدار از انتظارات در خدمت رسانی به زائران از مجموعه های مختلف برآورده شده است؟

, صبح توس: چه مقدار از انتظارات در خدمت رسانی به زائران از مجموعه های مختلف برآورده شده است؟,

 

,

 رئیس ستاد برنامه راهیان نور استان، استاندار است و نیاز است خدمات‌رسانی و پشتیبانی لازم را داشته باشند و حداقل بر مسئولیت های واگذار شده به دستگاه های مختلف کامل نظارت شود. در موضوعات مختلف زائران پیاده، بار اولی و غیر ایرانی ارتباطات خوبی با استانداری برقرار است؛ مأموریت ها تقسیم شده و امر پشتیبانی از زائران پیاده با جمعیت خدمتگذاران واگذار شده است.

,

 

,

صبح توس: امسال چه تعداد زائران اربعین را پیش بینی می‌کنید؟

, صبح توس: امسال چه تعداد زائران اربعین را پیش بینی می‌کنید؟,

 

,

سال گذشته بیش از 12 هزار نفر و امسال پیش بینی می شود از 20 هزار نفر زائر پیاده غیرایرانی افغانستانی پذیرایی و خدمات رسانی شود. قرارگاه اربعین به صورت مردمی توسط سپاه و بسیج برای استقبال و داشتن بار معنوی اداره می شود که نیازمند همکاری مجموعه های مختلف است.

,

 

,

تجربه ثابت کرده است مصوبات محقق نمی شود؛ اما سپاه آمادگی کامل دارد، بنابراین به اندازه همه ادارات باید پیش بینی برای استقبال از زائران در سپاه صورت گیرد.

,

, , ,

خدمات مطلوب بهداشتی و درمانی در مسیرها و در درمانگاه ها و بیمارستان با همکاری معاونت بهداری سپاه امام رضا(ع) صورت گرفته و 60 درصد خدمات بهداشت و درمان در مسیرهای منتهی به مشهد ارائه می شود، البته هلال احمر در انتقال مصدومان کمک رسانی دارد و در این بخش از سایر بخش ها وضعیت بهتری وجود دارد.

,

 

,

 صبح توس: در زمینه راهیان نور ارتباط با مجموعه های فرهنگی دفاع مقدس استان چگونه است؟

, صبح توس: در زمینه راهیان نور ارتباط با مجموعه های فرهنگی دفاع مقدس استان چگونه است؟,

 

,

در این موضوع از سال گذشته ستادی به ریاست استاندار شکل گرفته و بر اساس دستورالعمل وزارت کشور، حضور 13 دستگاه مختلف زیرمجموعه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس قرار گرفت.

,

 

,

همچنین علاوه بر ارائه کتب و منابع فرهنگی، برنامه ریزی و اعزام برای راهیان نور صورت می گیرد، بنابراین انتظار از شورای شهر مشهد در موضوع راهیان نور این است که صددرصد به این امر مردمی فرهنگی کمک کنند و قطعا باید موضوع خوب تفهیم و توضیح داده شود.

,

 

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه