اخبار داغ

گلایه‌ی زعفران‌کاران کوهپایه‌ای شهرستان سرایان:

هزینه آبرسانی به مزارع زعفران کوهپایه سرایان کمرشکن است

هزینه آبرسانی به مزارع زعفران کوهپایه سرایان کمرشکن است
زعفرانکاران روستاهای کوهپایه شهرستان سرایان ازهزینه های بالای آبرسانی با تانکرهای سیاربه مزارع زعفران خود گلایه دارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سرایان بیدار، در آغاز فصل برداشت برخی محصولات کشاورزی، تبعات خشکسالی بیشتر خود را نشان می دهد و دغدغه کشاورزانی می شود که با هزاران امید و آرزو اقدام به کشت و کار کرده اند، نمونه بارز این مقوله زعفران کاران سرایانی هستند که همه ساله در فصل برداشت این محصول استراتژیک ناچار به پرداخت هزینه هایی گزاف برای سیراب کردن مزارع خود می شوند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سرایان بیدار،,

گفتنی است ،شهرستان سرایان با 2 هزارو 625  هکتار سطح زیر کشت زعفران و تولید سالیانه 10 تن زعفران خشک رتبه دوم  استان در تولید طلای سرخ را دارد این در حالی است که ازاین میزان سطح زیر کشت حدود 525 هکتار در مناطق کوهپایه ای واقع شده و 25 درصد آن باید با تانکر آبیاری شود که به دلیل صعب العبور بودن بیشتر مزارع، امکان حمل آب باتانکر به همه مزارع وجود ندارد.

,

یک زعفران کار روستای کریمو هزینه آب رسانی با تانکر به مزارع را بسیار بالا و برای کشاورز کمرشکن می داند و می گوید: بهای حمل آب به ازای هر تانکر 80  تا 100هزار تومان بوده که البته این هزینه در مسیرهای طولانی و صعب العبور بیشتر است.

,

 «صیفی»  نیاز مزرعه اش در دوره اول آبیاری را 50 تا 60 دستگاه تانکر اعلام و اضافه می کند:هر سال باید 30 تا40 میلیون ریال برای این نوع آبیاری هزینه کرد و بر این اساس خیلی از کشاورزان هر سال این مبلغ را قرض گرفته و بعد از برداشت زعفران  بدهی خود را تسویه می کنند.

,

به گفته وی، دولت تا دو سال قبل، از طریق جهاد کشاورزی  برای آبیاری مزارع به کشاورزان کمک و بخشی از هزینه حمل آب را پرداخت می کرد اما دو سالی است که هیچ کمکی به کشاورزان نمی شود و حتی یک ریال به طرح آب رسانی مزارع زعفران اختصاص نمی یابد.

,

آب رسانی ناقص

,

زعفران کار دیگری درروستای چرمه هم از هزینه های سرسام آور آب رسانی به مزارع زعفران با تانکر گلایه می کند و آن طور که می گوید برای کاهش این هزینه ها آبیاری را در نهایت صرفه جویی و ناقص انجام می دهد طوری که مزرعه ای که 5 تانکر آب نیاز دارد را با 3 تانکر آبیاری می کند.

,

«حسینی» به این نکته اشاره دارد که برای تامین  هزینه آب رسانی با تانکر باید۵۰۰ هزار ریال پرداخت کند که توان مالی اش اجازه پرداخت چنین هزینه ای را نمی دهد. 

,

او مشکل مزارع زعفران را خرده مالکی و نبود جاده های بین مزارع برمی شمرد و می افزاید: کشاورزان سرایان در حال حاضر  تنها از همین مزارع زعفران  امرار معاش می کنند و بنابراین نمی توانند آن را  رها و یا پیازهای زعفران را از زمین خارج کنند. وی یادآور می شود: زعفران یک محصول چند ساله است و مزارع 20ساله و حتی30 ساله زعفران هم درسرایان وجود دارد که با یک بار کاشت پیاز  به مدت 30 سال ازهمان مزرعه می توان زعفران برداشت کرد چون پیاز زعفران هر سال در زیر زمین تکثیر می شود و تعداد پیازهاافزایش می یابد.

,

فقط 4تانکر

,

یکی از کشاورزان روستای آویز هم از تنهایی زعفران کاران در فصل بی رونقی آبیاری مزارع زعفران صحبت و از بی حمایتی ها و در نظر گرفته نشدن اعتبارات آب رسانی به مزارع زعفران گلایه می کند.

,

به گفته «تافته » در  سرایان تنها 4 تانکر کار آب رسانی به مزارع را عهده دار هستند که جوابگوی نیاز زعفران کاران نیست. وی می گوید:آمار پایین تانکر های آب رسانی با توجه به میزان اراضی زیر کشت زعفران سبب می شود،  آب رسانی به موقع انجام نشود.

,

به گفته وی  در صورت ورود تانکر از شهرهای اطراف سرعت عملیات آب رسانی افزایش و قیمت تمام شده برای کشاورزان کاهش می یابد.

,

وی با اشاره به افت محصول در منطقه می گوید :در گذشته از هر هکتار 3 تا 4 کیلوگرم زعفران خشک برداشت می شد اما اکنون  به علت کمبود بارندگی ها و سیراب نشدن زمین ها این رقم به یک چهارم کاهش یافته است. این کشاورز روستای آویز با بیان این که تداوم 18 سال خشکسالی وضعیت سخت معیشتی را برای کشاورزان منطقه رقم زده است، می افزاید: برخی روستاییان به دلیل قادر نبودن در پرداخت هزینه تانکرها ،حتی به فروش  دام های خود برای تامین این هزینه ها اقدام می کنند.

,

«عربی » از دیگر زعفران کاران سرایانی هم سطح زیر کشت محصول خود را 2 هکتار بیان و تاکید می کند: مشکل اصلی کشاورزان منطقه کمبود آب است طوری که  در یک چاه موتور 100تا 120 نفر شریک هستند و بعضی اوقات عده ای از کشاورزان و خرده مالکان اقدام به فروش آب خود می کنند که با مدیریت صحیح تا حدودی مشکلات کم می شود .

,

یکی دیگر از زعفران کاران منطقه نیز مهم ترین مشکل پیش رو را تامین آب می داند و می گوید :تا کنون یک میلیون و 300هزار تومان برای تامین آب پرداخت کردیم که با وجود هزینه های جانبی کود ،آب، کارگر ،تراکتور و...مقرون به صرفه نیست.

,

به گفته سروقد 2 سال پیش حدود یک چهارم هزینه آب به کشاورزان برگشت داده می شد اما از آن زمان هیچ هزینه ای برای خرید آب از سوی دولت پرداخت نمی شود.

,

وی همچنین به این نکته اشاره دارد که چون فضای مناسبی برای خشک کردن گل ها نداریم حدود 500کیلوگرم از گل ها را  هنگام برداشت به صورت تازه می فروشیم و 150 کیلوگرم را خودمان خشک می کنیم .

,

وی از نیاز مزارع زیر کشت خود به 50تا 60تانکر آب صحبت می کند و می گوید :هر سال باید بین 30تا 40میلیون ریال بابت آبیاری مزارع زعفران با تانکر پرداخت کنم. آن طور که می گوید هر سال این مبلغ را قرض می کند وبعد از برداشت زعفران برای تسویه بدهی خود زعفران های خود را بلافاصله بعدازبرداشت حتی با قیمت پایین می فروشد.

,

او هم از بی حمایتی ها از زعفران کاران در آب رسانی مزارع گلایه می کند و خواستار حل مشکلات زعفران کاران در این زمینه می شود.

,

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرایان در این باره گفت: باتوجه به بحران خشکسالی و استمرار این پدیده آب رسانی به مزارع زعفران با تانکر تنها راه نجات و روزنه امید برای رفع عطش مزارع زعفران است.

,

آب رسانی ناقص

,

«سلیمانی»  با اشاره به این که  سرایان با سطح زیر کشت 2 هزارو 625 هکتار و تولید ۱۰ تن زعفران مقام دوم تولید را در استان به خود اختصاص داده است ‌ تصریح می کند: بیش از 20 درصد از سطح زیر کشت زعفران شهرستان معادل525  هکتار از مزارع زعفران شهرستان در مناطق کوهپایه ای واقع شده که 780 نفر بهره بردار مستقیم با کاشت و برداشت زعفران امرار معاش می کنند.

,

وی می افزاید:با توجه به هزینه های بالای آب رسانی کشاورزان آبیاری را در نهایت صرفه جویی و ناقص انجام می دهند این درحالی است که چنان چه آبیاری به مزارع زعفران انجام نشود و یا به صورت ناقص انجام شود پیاز زعفران از بین خواهد رفت  و با کاهش عملکرد تولید زعفران در واحد سطح مواجه خواهیم بود که باعث ناامیدی کشاورزان منطقه می شود .

,

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرایان اظهارکرد :با توجه به این که 525  هکتار از مزارع زعفران سرایان در مناطق کوهپایه ای قرار دارد و 25 درصد از این مزارع باید با تانکر آبیاری شود  براساس پیش بینی  تا پایان فصل برداشت زعفران حدود 10 هزار تانکر معادل 140 هزار  مترمکعب عملیات آب رسانی به مزارع زعفران باید  انجام شود .

,

هرتانکر50هزارتومان

,

سلیمانی خاطرنشان کرد : هزینه آب رسانی سیار با تانکر به مزارع زعفران با توجه به فواصل مزارع زعفران متفاوت بوده اما به طور متوسط هزینه هر تانکر  500 هزار  ریال است که بنا به برآورد طرح آب رسانی به این مزارع حداقل به اعتباری بالغ بر 5 میلیارد ریال نیاز است.

,

وی یادآور می شود:در چند سال اخیر اعتباری از سوی ستاد مدیریت بحران برای آب رسانی به مزارع زعفران اختصاص نیافته و کشاورزان با هزینه شخصی نسبت به آب رسانی به مزارع زعفران اقدام کرده اند.

,

به گفته مدیرجهادکشاورزی سرایان، آب رسانی به مزارع زعفران از اواخر شهریور ماه  آغاز می شود و تا پایان فصل برداشت زعفران به طول می انجامد .با توجه به این که بیشتر درآمد مردم روستاهای کوهپایه ای از محصول زعفران ا ست اگر حمایت های لازم در زمینه آب رسانی به مزارع زعفران انجام نشود مزارع در عطش بی آبی نابود خواهند شد و از بین خواهند رفت و شاهد مهاجرت مردم از روستاها خواهیم بود .

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه