اخبار داغ

گزارشی از تربیت فرزند از منظر اسلام؛

پیروی از مبانی غرب عامل ایجاد دوگانگی در کودکان/ اسلام نسل جوان را چگونه به بار می‌‌آورد؟

پیروی از مبانی غرب عامل ایجاد دوگانگی در کودکان/ اسلام نسل جوان را چگونه به بار می‌‌آورد؟
رسول خدا (ص) فرموده اند: «فرزندان خود را به سه خصلت تربیت کنید: محبت پیامبرتان و محبت خاندان او و قرائت قرآن».
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از آناج، کودکان گل‌‌‌‌های باغ زندگی هستند و در صورت پرورش و رسیدگی صحیح، عطر روح افزای آن‌‌ها فضای زندگی والدین و جامعه را عطرآگین می‌‌کنند؛ تربیت صحیح از مهم‌‌ترین وظایف والدین در قبل فرزندانشان می‌‌باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

پدر و مادر به عنوان اشخاصی که فرزندشان را به این دنیا می‌‌آورند مسئولیت تامین نیازهای فرزندانشان را عهده دار می‌‌باشند، این نیازها عبارت از نیازهای جسمی و روحی هستند. به دلیل نمود ظاهری نیازهای جسمی به آن‌‌ها توجه بسیاری می‌‌شود. پدر و مادرهای امروزی به فکر تهیه بروزترین البسه و مفیدترین خوراکی‌‌ها برای فرزندانشان هستند، اتاق‌‌های آن چنانی با بهترین امکانات برای کودکانشان فراهم می‌‌آورند و کودکان را در دریایی از ناز و نعمت غرق می‌‌سازند اما آیا همان قدر که به صورت افراطی در پی رفع نیازهای جسمی کودکانمان هستیم به فکر تغزیه روح و روان آن‌‌ها نیز می‌‌باشیم؟

,

تربیت صحیح و اغنای روحی کودکان مهم‌‌ترین عامل موفقیت آن‌‌ها در بزرگ سالی است، کودکی که تحت تاثیر تربیتی صحیح نبوده باشد به هنگام حضور در جامعه ناهنجاری‌‌ها و مشکلاتی را به جامعه تحمیل خواهد کرد. در مواردی هم که والدین به نیازهای روحی و روانی کودکان توجه می‌‌‍کنند تربیت غربی را الگو و محور قرار می‌‌دهند و با توجه به زمینه دینی و مذهبی اکثر خانواده‌‌های ایرانی، و در تضاد بودن برخی روش‌‌‌های تربیتی غربی با این زمینه کودکان دچار دوگانگی و سردرگمی می‌‌گردند.

,

, ,

متاسفانه بیشتر والدین تنها به طور غریزی به تربیت کودکان خود می‌‌‌‌‌پردازند و هیچ آموزش یا مطالعه‌‌‌‌‌ای در این زمینه ندارند. برای رفع این کمبود، کارهای بسیار زیاد و عمیقی لازم است تا پاسخگوی مشکلات روزمره کودکان و نوجوانان باشد. در متون دینی و احادیث ائمه ما به این مهم بسیار پرداخت شده است و اگر پدران و مادران امروزی به دنبال  روش های تربیتی اسلامی بروند آینده کودکانشان را بیمه کرده و باعث ایجاد جامعه‌‌‌ای پویا و بانشاط خواهند شد. پیامبر (ص) می‌فرمایند: «فرزند خود را گرامی بدارید و آنان را خوب تربیت کنید تا آمرزیده شوید.»

,

وظایف والدین در قبال فرزندان از منظر دینی:

, وظایف والدین در قبال فرزندان از منظر دینی:, وظایف والدین در قبال فرزندان از منظر دینی,

1. رسیدگی به فرزندان، والدین باید نسبت به فرزندان خود توجه کامل داشته باشند و تلاش بسیار درباره‌‌ی آنان بنمایند.

,

2. برابری بین فرزندان، سزاوار است که والدین همه‌‌ی فرزندان خود را در دامان محبت خویش بپرورانند و بین آنها از نظر محبت و عطوفت و رعایت حالاتشان تساوی برقرار کنند از پیامبر اکرم (ص) روایت شده که فرمودند: «اعدلوا بین اولادکم فی السر...» در پنهانی میان فرزندان خود برابری را رعایت کنید.

,

3. گسترش دوستی، والدین باید محیط خانه را از دوستی و محبت آکنده کنند و بین افراد خانواده مهرورزی را گسترش دهند.

,

4. پرهیز از سخن زشت و ناروا، والدین در قبال تربیت اخلاقی و دینی و تربیتی فرزندان مسئول هستند به همین خاطر باید از گفتار ناپسند سخن زشت و دشنام و هر آنچه که با عفت و پاکدامنی و حیا، مغایرت دارد پرهیز نمایند.

,

5. مراقبت از رفتار فرزندان و نیز مراقبت از رفت و آمد آنها، چرا که اغلب جرم‌‌های اخلاقی که از فرزندان سر می‌‌زند، از عدم مراقبت والدین می‌‌باشد.

,

6. تأدیب فرزندان، بر والدین واجب است که اگر فرزندشان کار نادرستی انجام داد، او را ادب کنند تا روح سرکشی و شرارت از وجود او ریشه کن شود.

,

7. دور کردن کودک از مسائل جنسی، اسلام به شدت توصیه نموده که والدین موجب بیدار شدن حس شهوت و غریزه‌‌‌ی جنسی فرزندان نشوند و  آنان را به سوی فسق و فجور نکشانند.

,

8. مراقبت بر تغذیه فرزندان، هم از نظر حلال و حرام بودن و هم از سالم و کامل بودن.

,

9. انتخاب نام مناسب برای فرزندان.

,

10. آشنا ساختن فرزندان با آموزه‌‌های دینی و روش‌‌های صحیح اخلاقی.

,

تربیت اسلامی

,

اسلام مکتب تربیت است و والدین را به تربیت صحیح فرزندانشان تشویق نموده است. تربیت اسلامی ایجاد زمینه رشد و شکوفایی تمام استعدادهای انسان در جهت تعالی و کسب کمالات اخلاقی و الهی است. والدین باید توجه داشته باشند که تربیت امری تحمیلی و موقت نیست بلکه تربیت ایجاد زمینه‌‌‌‌‌‌‌ای در فرزندان به صورت مادام العمر می‌‌باشد.

,

تربیت امری هدف دار است که والدین و مربیان باید شناخت کامل از محیط های تربیت و اصول ، مراحل و روش های آن داشته باشند تا این هدف محقق شود. کودکان در هر سنی با توجه به ادارکی که دارند آموزش پذیر هستند، در زمینه یادگیری و سرعت انتقال به ذهن و قلب کودک، مولا امیرالمؤمنین (ع) می‌فرمایند: «قلب نوجوان نورس مانند زمین خالی است. هر بذری که در آن افشانده شود به خوبی می‌پذیرد.» پس این بستگی به والدین دارد که لوح سفید ذهن کودکانشان را با چه اطلاعاتی پر کنند و رفتار و شخصیت آینده کودکانشان را بر اساس آن برنامه ریزی نمایند. 

,

, ,

امام علی (ع) در حدیثی به صورت جامع و کامل به تربیت جسمی و روانی فرزندان و مراحل آن اشاره نموده است: کودک هفت سال تربیت مى شود؛ هفت سال ادب مى آموزد؛ و هفت سال به کار گرفته مى شود.

,

در هفت سال اول زندگی کودک باید به صورت نامحسوس و با اعمال و رفتار خود و قوانین کم و آسان به تربیت کودک مبادرت ورزید و زمینه شخصیتی کودک را در این سال ها شکل داد. هفت سال دوم  تربیتی کودک زمانی است که کودک قادر به تمیز دادن مسائل می‌باشد، یکی از مهم ترین اصل‌ها در این هفت سال محبت همراه با اقتدار است.

,

ما باید محبت خود را به صورت‌های مختلف اعم از کلامی و عملی به کودک نشان دهیم تا آرامش خاطری را در کودک مبنی بر دوست داشته شدن ایجاد نماییم و در کنار آن از اصول تربیت مقتدرانه بهره ببریم. هفت سال سوم نوجوانی و آغاز جوانی فرزندان می‌‌باشد، در این زمان می‌‌بایست از اصل مشورت با فرزندان استفاده کرد تا به این طریق عزت و اعتماد به نفس را در آن‌‌ها پرورش داد و در با این روش آموختنی‌‌ها را به آن ها یاد داد.

,

نکته‌‌ای که باید در همه مراحل در نظر گرفته شود، این است که محتوای آموزشی و تعلیم باید با مسائل روز و نیز شرایط محیطی و اجتماعی مرتبط باشد. با توجه به قانون پذیری کودکان، می‌‌توان با وضع قوانین به جای روش‌‌های منفی دیگر، کودکان را به تربیتی نیکو نزدیک ساخت.

,

در کل بحث تربیت و به خصوص تربیت اسلامی بحثی گسترده می‌‌باشد که نمی‌‌توان در این مجال اندک به آن پرداخت ولی قوانین کلی در این زمینه وجود دارد که اگر والدین تفصیلا با آن‌‌ها آشنا شوند می توانند در تربیت فرزندی صالح موفق گردند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه