اخبار داغ

کارشناسان از چرایی کاهش نرخ رشد جمعیت استان همدان می گویند؛

همدانی ها در نرخ رشد جمعیت از آخر اول شدند/ بررسی علت کاهش نرخ جمعیت استان توسط یک تیم تحقیقاتی

همدانی ها در نرخ رشد جمعیت از آخر اول شدند/ بررسی علت کاهش نرخ جمعیت استان توسط یک تیم تحقیقاتی
طبق آخرین آمار اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران، متوسط نرخ رشد سالانه استان همدان منفی 0.23 است و در حقیقت در این حوزه استان همدان از آخر اول شد، این در حالی است که طبق آمارها، زاد و ولد روندی طبیعی دارد، از این رو کارشناسان و محققان دانشگاهی علت و عوامل این رویداد را مورد بررسی قرار داده اند و هنوز علل اصلی آن مشخص نشده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از رودآور؛ طبق آخرین آمار اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران، متوسط نرخ رشد سالانه استان همدان منفی 0.23 است و در حقیقت در این حوزه استان همدان از آخر اول شد.

, رودآور,

موضوعی که این روزها به نوعی گریبان گیر کشور ما شده است، در حالی که در جوامع پشرفته نرخ رشد جمعیت سالانه آنان طبیعی و نرمال است و با این کاهش جمعیت سالانه روبرو نیستند.

,

, , ,

کارشناسان عدم رشد و توسعه اقتصادی، پیری و بی نشاطی جمعیت، آسیب های اخلاقی و تربیتی، انقطاع نسل بشر، اختلال در جامعه پذیری و ارتباطات اجتماعی بچه های خانواده های کم جمعیت، معضلات روحی و روانی نسل آینده به دلیل بهره‌مند نبودن از موهبت‌های اجتماعی خویشاوندی (شامل برادران، خواهران، عمه‌ها، خاله‌ها، عموها، دایی‌ها و...)، هنجار شدن فرهنگ اروپایی زندگی بدون فرزند در میان بخشی(اندک) از مردم ایران، هزینه‌ی نگه‌داری سالمندان، مهاجرت اجباری و گسست فرهنگی کشور مقصد و در هایت کاهش جمعیت؛ بخش کشاورزی و تأثیر مستقیم آن بر رونق اقتصادی کشور را از عوامل منفی کاهش نرخ رشد جمیعت عنوان کرده اند.

,

حال اینکه چه اتفاقاتی روی داده که استان همدان در نرخ رشد جمعیت ، استان خبر محسوب می شود به طور قطع دلایلی دارد، از این رو به گفت و گو با متولیان امر پرداختیم.

,

با وجود کاهش نرخ طلاق و افزایش فرزندآوری، با کاهش نرخ جمعیت روبرو شدیم

, با وجود کاهش نرخ طلاق و افزایش فرزندآوری، با کاهش نرخ جمعیت روبرو شدیم,

, ,

«اسدالله ربانی‌مهر» معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان همدان در گفت و گو با خبرنگار رودآور، ب بیان اینکه متأسفانه معضل کاهش نرخ رشد جمعیت را در سطح کشور شاهد هستیم، گفت: باید دستگاه های متولی امر از جمله دانشکاه ها و به یژه دانشاه علوم پزشکی، کارهیا پژوهشی ـ تحقیقاتی گسترده ای دراین زمینه انجام دهند تا علت این کاهش نرخ رشد جمعیت که در استان همدان روند نزولی تر بیشتر داشته به طور کامل مورد بررسی قرار بگیرد.

,

عوامل کاهش نرخ جمعیت استان باید از سوی متولیان امر به شیوه های پژوهشی بررسی و شناسایی شوند

, عوامل کاهش نرخ جمعیت استان باید از سوی متولیان امر به شیوه های پژوهشی بررسی و شناسایی شوند,

وی اظهار کرد: در حالی که در هفت شهرستان استان همدان در 6 ماهه نخست سال جاری طبق آمار نسبت به سال گذشته با افزایش زاد و ولد همراه بودیم و همچنین آمار طلاق در استان چهار درصد کاهش داشته است، شاهد هستیم که از آن طرف با کاهش نرخ رشد جمعیت روبرو هستیم که خود جای سوال بسیار دارد، که علت این رشد منفی جمعیت چه می تواند باشد.

,

از سال 85 با کاهش نرخ رشد جمعیت روبرو هستیم

, از سال 85 با کاهش نرخ رشد جمعیت روبرو هستیم,

معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان همدان افزود:  در حالی که در اکثر کشورهای پیشرفته، نرخ رشد جمعیت یک روال طبیعی دارد اما متأسفانه از سال 85 به بعد نرخ رشد جمعیت در کشور این مقوله روند رو به کاهشی داشته است.

,

توجه کمتر به فرزندآوری، ازدواج دیرهنگام و بیکاری از عوامل کاهش نرخ رشد جمعیت استان

, توجه کمتر به فرزندآوری، ازدواج دیرهنگام و بیکاری از عوامل کاهش نرخ رشد جمعیت استان,

ربانی مهر تصریح کرد: کارشناسان یکی از علل کاهش جمعیت را مهاجرت هم می دانند و این موضوع در استان همدان فراگیرتر است و ما هر ساله با هاجرت ارفاد تحصیل کرده استان روبرو هستیم، به همین علت یک تیم تحقیقاتی دانشگاهی به ویژه علوم پزشکی و امور اجتماعی استانداری موضوع مربوطه را به دست گرفته و در حال بررسی و چرایی علت کاهش نرخ رشد جمعیت دراستان همدان هستند.

,

وی عنوان کرد: توجه کمتر به فرزندآوری، ازدواج دیرهنگام و بیکاری موجود هم می تواند از عوامل کاهش نرخ رشد جمعیت استان باشد.

,

نرخ رشد جمعیت استان همدان رو به منفی گذاشته است

, نرخ رشد جمعیت استان همدان رو به منفی گذاشته است,

, ,

«مهرداد نادری» مدیر کل امور اجتماعی استانداری همدان سرشماری های سال 95نشان داد که نرخ رشد جمعیت استان همدان رو به منفی گذاشته است، در حالی که با رشد زاد و ولد همراه بودیم و حتی این آمار به 2.1 هم رسیده بود.

,

کاهش جمعیت استان ، یکی از عوامل کاهش نرخ رشد

, کاهش جمعیت استان ، یکی از عوامل کاهش نرخ رشد ,

وی اظهار کرد: این نشان می دهد که نرخ زاد و ولد در استان همدان طبیعی دارد و به نوعی با وضعیت عمومی کشور همخوانی دارد، اما باید دقت داشت که عوامل و شاخصه های دیگری به جز زاد و ولد در این آمار کاهش نرخ رشد جمعیت تأثیر گذار بوده است، به طوری که کاهش جمعیت استان هم در این زمینه نقش آفرینی می کند.

,

افزایش مهاجرت، شاخصی که هنوز سبب ساز کاهش جمعیت استان شده/تشکیل تیم تحقیقاتی برای بررسی علت کاهش نرخ جمعیت استان

, افزایش مهاجرت، شاخصی که هنوز سبب ساز کاهش جمعیت استان شده/تشکیل تیم تحقیقاتی برای بررسی علت کاهش نرخ جمعیت استان,

مدیر کل امور اجتماعی استانداری همدان با بیان اینکه مهاجرت یکی از عواملی است که در کاهش رشد جمعیت استان اثرگذار بوده و برای افزایش مهاجرت هم عوامل متعددی همراه است و دلایل بسیاری دارد، افزود: ر حال حاضر با همکاری بخش های پژوهشی دانشگاه این دلایل و زمینه ها مورد شناسی و مطالعه قرار گرفته است در تا در رابطه با این چاره اندیشی شود.

,

عوامل جغرافیایی از نظر آب و هوا تأثیر بسیاری بر افکار و رفتار استان های سردسیر گذاشته است

, عوامل جغرافیایی از نظر آب و هوا تأثیر بسیاری بر افکار و رفتار استان های سردسیر گذاشته است,

, ,

«مهران اشترانی» محقق مذهبی و مشاور خانواده  هم در گفت و گو با خبرنگار رودآور، گفت: در بخشی از کتاب ابن خلدون که به نام مقدمه است از تأثیرات آب و هوا را بر رفتار، شخصیت، فرهنگ و ها و پوشش ها و سیاست های رفتاری افراد حرف ها به میان آمده است و اعتقاد نویسنده بر این است که کسانی که در نقاط شمال غرب کشور زندگی می کنند به دلیل آب و هوای سردی که وجود دارد در بحث عقاید و افکارشان بسیار به مسائل آینده نگاه می کنند.

,

وی اظهار کرد: و به طور مثال اینکه فردا چی می شود؟ گرسنه می مانیم یا نه، از نظر تغذیه، کار، خانه، اقتصاد خانه، چگونگی تأمین هزینه های فرزند جدید و مسائلی از این قبیل قرار است چه برسرمان آید؟ این ها همه سبب آینده نگری بسیار شده، به طوری که عمدتاً تأثیر منفی بر روی برخی تصمیم گذاری ها می گذارد.

,

عدم اعتماد به رازق بودن خدا، گاهی بر عدم فرزندآوری اثرگذار است

, عدم اعتماد به رازق بودن خدا، گاهی بر عدم فرزندآوری اثرگذار است,

این محقق مذهبی و مشاور خانواده افزود: از سوی دیگر در این زمینه مسائل اعتقادی هم مطرح است، کسانی که به رازق بودن خدا اعتماد ندارند، هم کمتر به مسئله فرزندآوری توجه می کنند، در حالی که خداوند کریم در قرآن ذکر کرده که ما اول فرزندانتان را روز می دهیم بعد خودتان را، این موضوع را ما در تجربه های شخصی خود به خوبی مشاهده کرده ایم، کسانی که فرزندار می شوند به مراتب رزق و روزیشان بسیار از از افراد دیگری است که به فکر تولد فرزندی نیستند.

,

اشترانی در ادامه عدم کسب مهارت زن و شوهر در زندگی زناشویی را هم از عوامل تأثیرگذار بر رفتن به سمت عدم فرزندآوری عنوان کرد و گفت:  یعنی طرفین از نظر مهارت مادر بودن یا پدر بودن و یا حتی همسر بودن از آن جا که مهارتی کسب نکرده اند، می گویند که خودم بچه ام، بچه ام می خواهم که چه شود؟

,

وی تأکید کرد: این سه عامل می تواند از موضعات اثربخش کلان در توجه به فرزندآوری باشد در صورتی که با ادبیات قرآنی ما متضاد و مخالف است.

,

به گزارش رودآور؛ طبق آخرین آمار اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران، متوسط نرخ رشد سالانه استان همدان منفی 0.23 است و در حقیقت در این حوزه استان همدان از آخر اول شد، این در حالی است که طبق آمارها، زاد و ولد روندی طبیعی دارد، از این رو کارشناسان و محققان دانشگاهی علت و عوامل این رویداد را مورد بررسی قرار داده اند و هنوز علل اصلی آن مشخص نشده است، امید آن که این تحقیقات زودتر به نتیجه برسد تا راهکارهای ارائه شده هم زودتر اجرایی شوند.

,

 

,

انتهای پیام/

,

 

,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه