اخبار داغ

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی:

تغییر ساختار قبل از تأمین زیرساخت، مهمترین اشکال نظام آموزشی 3-3-6 است

تغییر ساختار قبل از تأمین زیرساخت، مهمترین اشکال نظام آموزشی 3-3-6 است
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی با تشریح مشکلات اصلی نظام آموزشی 3-3-6 ، بر نقش محوری و مهم مدیران مدارس در حل مشکلات تأکید کرد و یکی از اشکالات این نظام آموزشی را تغییر ساختار قبل از تأمین زیرساخت دانست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کاشمربصیر رضا صابری تولایی امروز در نشست کارشناس مسئولان آموزش متوسطه دوم ادارات آموزش و پرورش خراسان رضوی که در محل مرکز فرهنگی رفاهی فرهنگیان کاشمر برگزار شد اظهار داشت: بسیاری از چالش‌های موجود در آموزش و پرورش منبعث از تغییر نظام آموزشی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کاشمربصیر,

 

,

وی افزود: تغییر نظام آموزشی فی نفسه خوب است چون شرایط تغییر می‌کند و لذا نظام آموزشی هم باید تغییر کند؛ اما اگر این تغییر قبل از آماده شدن زیرساخت‌ها صورت بگیرد با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

,

 

,

بزرگترین اشکال نظام 3-3-6

, بزرگترین اشکال نظام 3-3-, 6,

 

,

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی ادامه داد: متأسفانه در تغییر نظام آموزشی کشور به نظام 3-3-6 همین اتفاق رخ داد یعنی به جای اینکه زیر ساخت‌ها را تغییر دهند در ابتدا اقدام به تغییر ساختار کردند و این بزرگترین اشکال نظام 3-3-6 است.

,

 

,

وی خاطرنشان کرد: اینکه در قالب این نظام آموزشی به یک باره یک پایه به مقطع ابتدایی افزوده شده تبعاتی در پی داشت که اولین مورد آن کمبود نیروی انسانی است چرا که با همان یک پایه‌ای که به مقطع ابتدایی اضافه شده است حداقل حدود 150 هزار نفر نیاز جدید به وجود آمد.

,

 

,

صابری گفت: از طرف دیگر یک پایه از متوسطه کم شد که باز 150 هزار نیروی انسانی که کلاس درسی برایشان نداشتیم به وجود آمد که با این شرایط 300 هزار نفر از نیروی انسانی آموزش و پرورش دچار چالش شدند و این را باید مدیریت می‌کردیم، بنابراین چاره‌ای نیست غیر از اینکه علی‌رغم میل باطنی، این نیروی مازاد را به مقطع ابتدایی هدایت کنیم؛ چراکه توازن نیروی انسانی به هم خورده است.

,

 

,

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی تصریح کرد: مشکل دیگری که در اجرای این نظام آموزشی به وجود آمد کمبود فضا است؛ چراکه وقتی یک پایه به مقطع ابتدایی افزوده می‌شود با کمبود کلاس درس مواجه می‌شویم و ناچار هستیم فضاها را تغییر داده و انبار، زیرپله، نمازخانه و غیره را تبدیل به کلاس‌های درس غیراستاندارد کنیم.

,

 

,

وی افزود: همه این مشکلات برمی‌گردد به اینکه از ابتدای اجرای این نظام، این پیش‌بینی‌ها انجام نشد و حالا ما باید این وضعیت را ساماندهی کنیم؛ چراکه این مشکلات همچنان ادامه دارد.

,

 

,

صابری ادامه داد: عدم توسعه متوازن و یا مشکلات هدایت تحصیلی مسائلی است که امروز دامنگیر آموزش و پرورش شده است، بنابراین وقتی زیرساخت‌های یک موضوع آماده نیست و آن را اجرا می‌کنیم چنین مشکلاتی به وجود می‌آید.

,

 

,

اولویت‌های سه گانه آموزش متوسطه در استان

, اولویت‌های سه گانه آموزش متوسطه در استان,

 

,

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در ادامه، اولویت‌های سه‌گانه در حوزه متوسطه دوم این استان را تشریح کرد و گفت: امسال در یک برنامه عملیاتی، جهت‌گیری‌ها و سیاست‌های کلی در حوزه متوسطه دوم در سطح استان را تدوین کردیم که شامل سه اولویت است و این سه مورد به عنوان محورهای اصلی مد نظر ماست و همه جهت‌گیری‌ها باید روی همین موضوع‌ها متمرکز شود.

,

 

,

وی اظهار داشت: یکی از این سه اولویت عبارت است از بسط و توسعه عدالت آموزشی که در این مسأله نرخ پوشش تحصیلی برای ما مهم است به عنوان مثال این نرخ را در همین یک ماه که از سال تحصیلی جدید گذشته است یک و 27 صدم درصد ارتقاء دادیم که یک کار بی‌سابقه بوده است.

,

 

,

صابری افزود: یکی از وظایف ذاتی ما افزایش نرخ پوشش تحصیلی است و اعتقاد داریم که حتی یک دانش‌آموز هم نباید از گردونه تحصیل باز بماند که این هدف مبتنی بر سند تحول بنیادین و نیز شاخص‌های اصلی وزارت آموزش و پرورش است.

,

 

,

وی ادامه داد: اولویت دوم ما ارتقاء کیفیت آموزشی است که برنامه‌ها و مصادیق مختلفی دارد و در این برنامه عملیاتی ابلاغی، جزییات و حهت‌گیری‌های آن اعلام شده است و به عنوان مثال یکی از مصادیق ارتقاء کیفیت آموزشی که از مهمترین دغدغه‌های همه ما است برگزاری آزمون‌های پیشرفت تحصیلی است که بر اساس نظرسنجی‌ها و جمع‌بندی صورت گرفته نظر بر اجرای این آزمون‌هاست اما در مورد کیفیت آن بحث است.

,

 

,

صابری گفت: نتیجه کار آموزش و پرورش و محصول استاندارد آن از متوسطه دوم خارج می‌شود لذا همه نگاه‌ها متمرکز بر همین نقطه است و باید بستر برگزاری آزمون‌های پیشرفت تحصیلی فراهم شود.

,

 

,

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی سومین اولویت آموزش متوسطه استان را ارتقاء مدیریت آموزشی عنوان کرد و گفت: ما به طور جد معتقد به نقش محوری مدیران مدارس در آموزش و پرورش هستیم و اعتقاد داریم که کلید حل مشکلات آموزش و پرورش در دست مدیران مدارس است چرا که همه چیز در کف مدرسه مشخص می‌شود و همه برنامه‌ریزی‌های ما برای این است که در درون مدرسه متجلی شود و متولی اصلی مدرسه هم مدیر آن است لذا باید شایسته‌ترین و توانمندترین فرد برای مدیریت مدرسه انتخاب شود.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه