اخبار داغ

رییس اداره محیط زیست دزفول:

دز توان برداشت ندارد و باعث کم‌آبی و آتش‌سوزی جنگل‌ها در پایین‌دست می‌شود

دز توان برداشت ندارد و باعث کم‌آبی و آتش‌سوزی جنگل‌ها در پایین‌دست می‌شود
قلی‌نژاد: حداقل حق‌آبه دز ۲۰۰مترمکعب در ثانیه است. روزهایی که سد دز برای تنظیم آب. میزان دبی را کم می‌کند اکوسیستم های پایین‌دست با خشکی و آتش‌سوزی جنگل‌ها در تابستان مواجه می‌شوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از“دزفول امروز“، سومین میزگرد صمیمانه دزفول امروز با مسئولین شهرستان در دفتر پایگاه خبری تحلیلی دزفول با حضور فرهاد قلی‌نژاد رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دزفول برگزار شد. پیش از این بخش اول این میزگرد ارایه شده بود. شما را به مطالعه ادامه مباحث نشست فوق همچون حق‌آبه دز، کنوکارپوس، جانوران خاص دزفول و حیوانات ولگرد، وضعیت انتقال آب به فلات مرکزی و آموزش‌های شهروندی این اداره دعوت می‌کنیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دزفول امروز,

حق‌آبه رود دز چقدر است؟ رعایت می‌شود؟
کشاورزی شمال خوزستان، آب شرب درصد بالایی از جمعیت مردم و حیات کارون به دز وابسته است. یکسال اخیر کارگروه حفاظت کیفی رودخانه دز در دزفول و کمیته علمی رودخانه در دانشگاه جندی شاپور تشکیل شده است.

, حق‌آبه رود دز چقدر است؟ رعایت می‌شود؟,
,

حق‌آبه واژه گسترده‌ای است که از آب شرب تا صنعت و کشاورزی و حق زیست‌محیطی را شامل می‌گردد ولی آنچه در سازمان محیط زیست حق‌آبه قلمداد می‌شود فقط حق زیست‌محیطی رودخانه می‌باشد.

,

نمی‌شود عدد دقیق برای حق‌آبه دز تعیین کرد. برای نیاز آبی جنگل‌های دز (آخرین بازمانده جنگل‌های نیمه‌گرمسیری ایران و زیستگاه اصلی گوزن زرد ایرانی)، باغات و اکوسیستم پایین دست، حداقل حق‌آبه دز حدود ۲۰۰مترمکعب در ثانیه است. سال‌های اخیر این حق‌آبه قابل قبول اکوسیستم بوده رود دز توان برداشت را ندارد و باعث کم‌آبی و آتش‌سوزی جنگل‌ها در پایین‌دست خواهد شد. ما با هرگونه انتقال سرشاخه‌های دز مخالفیم.

, رود دز توان برداشت را ندارد,

روزهایی که سد دز برای تنظیم آب. میزان دبی را کم می‌کند اکوسیستم های پایین‌دست با خشکی و آتش‌سوزی جنگل‌ها در تابستان مواجه می‌شوند.

,

از انتقال آب دز به فلات مرکزی در سال‌های اخیر حرفی به میان آمده است؟
با توجه به سیاست‌های تامین آب مرکز ایران این موضوع اخیرا شروع شده و نگرانی‌هایی در استان‌های حوزه کارون، کرخه و دز ایجاد کرده. نیاز آبی استان بسیار زیاد است و کمبود دبی رودخانه ما را با چالش‌های جدی مواجه می‌کند.
خوزستان کمبود آب دارد و طرح‌هایی نظیر طرح ۵۵۰هزار هکتاری رهبر انقلاب نیازمند آب است. خوزستان تامین‌کننده غذای کشور است و باید در اولویت تامین آب باشد. فعلا در حوزه در انتقال جدی آب صورت نگرفته. ما این هشدار را داده‌ایم با هرگونه انتقال آب دز مخالفیم.

, از انتقال آب دز به فلات مرکزی در سال‌های اخیر حرفی به میان آمده است؟,
,
,

در حال بررسی ریزآبه‌های دز در استان مرکزی و لرستان هستیم و بزودی نشست مشترکی با مسئولین لرستان خواهیم داشت. از ۳۷ریزآبه در استان‌های مرکزی و لرستان دز تشکیل می‌شود. به همه همشهریان اطمینان می‌دهیم سازمان محیط زیست با هر پروژه بدون مجوز و بدون مطالعات و ارزیابی زیست‌محیطی درباره انتقال سرشاخه‌های دز مخالف است و اگر بدون هماهگنی‌های لازم انجام شود با شکوایه‌های خود به قوه قضاییه کار را متوقف خواهیم کرد.

,

برای درختان کنوکارپوس که مشکلات زیادی در شهرستان به وجود آورده چه تصمیماتی اتخاذ کرده و چه جایگزینی دارید؟

, برای درختان کنوکارپوس که مشکلات زیادی در شهرستان به وجود آورده چه تصمیماتی اتخاذ کرده و چه جایگزینی دارید؟,

کنوکارپوس یک گونه وارداتی و هیبرید است که متاسفانه به کشور ما راه یافته. تنها مزیتشان رشد سریع است. آلرژی‌زا بودن آن با تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی رد شده ولی همچنان نیازمند تحقیق هستیم. مهم‌ترین معضل خسارت به زیرساخت های شهری است. کاشت آن در خوزستان ممنوع شده. باید از «سدر» یا «جِق» که بومی هستند استفاده کرد.

,

گونه‌های جانوری دزفول کدامند و چه خطری تهدیدشان می‌کند؟
برخی گونه‌ها خاص جلگه خوزستان و دزفولند. گوزن زرد ایرانی و عسل‌خوار خاص مناطق جنگلی ما و پارک ملی دز هستند. برای جنگل‌های پارک ملی دز دزفول برنامه تکثیر گورن زرد داریم. سال۸۷ شروع شده و الان ۳۵گوزن زرد در سایت میانرود در قرنطینه تحت مراقبت برای ازدیاد داریم. پرنده در خطر انقراض دراج، پلنگ، خرس قهوه‌ای، کبک، تیهو و بز کوهی، نیز از دیگر گونه‌های خاص مناطق کوهستانی شهرستان دزفولند.

, گونه‌های جانوری دزفول کدامند و چه خطری تهدیدشان می‌کند؟,
,

چند گونه هم حمایت شده سازمانند که هرگونه شکارشان ممنوع است. «گونه حمایت شده» یعنی شکار و از بین بردن زیستگاه ممنوع است. گونه‌ای مثل پلنگ ایرانی در مناطق شمالی مانند کوه‌های سالند کی‌نو و گوزن زرد ایرانی در جنوب دزفول وجود دارد. از جانوران دزفول چند گونه در معرض انقراض کشوری‌اند که در لیست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت وارد شدند. مانند گوزن زرد ایرانی که در معرض خطر انقراض جهانیست و سمندر امپراطور در شمال دزفول. گونه مهم دیگر لاکپشت فراتی است که در جهان منحصر به شمال خوزستان است.

,

به لاکپشت فراتی اشاره کردید اسم محلی آن چیست؟
اعراب به آن «رَفش» و در شمال خوزستان «رِیقه» می‌گویند. البته برعکس وزنش گونه بسیار بی‌آزاریست و رفتگر تالاب و رودخانه است. از ماهی های مرده و مریض و ضایعات رودخانه تغذیه می‌کند.

, به لاکپشت فراتی اشاره کردید اسم محلی آن چیست؟,
,

فیلمی از پشت سد دز منتشر شده بود که در آن گفته می‌شد لاکپشتی ۱۰تنی پیدا کرده، در این مورد توضیح دهید.
همیشه درباره جانوران شایعه‌پردازی و افسانه‌سازی بوده. مثلا مارمولکی سمی در دیگ غذا افتاده و ۱۰نفر را کشته و… . ما پیگیری کردیم و متوجه شدیم مجسمه لاکپشتی که برای پارکی در کشور عراق ساخته و در حال انتقال به پارک بوده از آن فیلم‌برداری شده است.

, فیلمی از پشت سد دز منتشر شده بود که در آن گفته می‌شد لاکپشتی ۱۰تنی پیدا کرده، در این مورد توضیح دهید.,
,

درباره صید و شکار غیرمجاز در دزفول توضیح دهید.
جلوگیری از شکار و صید غیرمجاز یکی از وظایف ماست. شکار و صید در کشور دو گروه است. یکی معیشتی و بخشی از درآمد مردم می‌باشد. مثل صید گنجشک که فقط در دزفول به این اندازه است. اما سهم زیاد نابودی گونه‌های جانوری ناشی از صید و شکار غیرمجاز تفریحی و یا عدم آگاهیست. در دزفول تقریبا از شهریور۹۵ تا شهریور۹۶ دستگیری ۹۵متخلف را داشته‌ایم. عمده شکار و صید گونه‌های جانوری ما در راسته پرندگان است. با برنامه‌های آموزشی که داشتیم آمار شکار و صید غیرمجاز کم شد.

, درباره صید و شکار غیرمجاز در دزفول توضیح دهید.,
,

چه راه حلی برای حیوانات ولگرد مثل سگ و گربه که در سطح شهر وجود دارد اندیشیده شده است؟
من اجازه می‌خواهم بجای واژه «سگ‌های ولگرد» از «سگ‌های بلاصاحب» صحبت کنم. بلاصاحب بودن باعث می‌شود یک گونه این‌طور افزایش باید. یکی از بحران‌ها در خیلی از شهرهای ایران افزایش زیاد سگ‌های بلاصاحب و بعد از آن گربه‌ها و موجودات دیگر است. دزفول شهریست که عشایر به آن کوچ می‌کنند که تعداد زیادی از سگ‌های گله وارد شهرستان می‌شوند و با کوچ عشایر به مناطق ییلاقی توله‌های زیادی ناشی از تولیدمثل این گونه باقی می‌مانند و در کشتارگاه‌ها و میادین میوه و تره‌بار دنبال غذا می‌آیند که شاهد افزایش آنها در شهر و حومه‌ایم.

, چه راه حلی برای حیوانات ولگرد مثل سگ و گربه که در سطح شهر وجود دارد اندیشیده شده است؟,
,

طبق قانون مسئول کاهش سگ‌های بلاصاحب شهرداری با نظارت بهداشت و محیط زیست است.

,

در گذشته شهرداری برای کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب از اسلحه شکاری و جنگی استفاده می‌کرد که با اعتراص بحق شهروندان روبرو شد. با صحنه‌های دلخراشی مواجه می‌شدند و احساسات مردم جریحه‌دار می‌شد.

,

راهکاری پیشنهاد شد و در حال اجرای هستیم که ۲۰_۳۰درصد جلو رفته. زنده‌گیری، نگهداری در قرنطینه، عقیم‌سازی و بازگشت مجدد به طبیعت یا برای فروش است. که با همکاری انجمن حقوق حیوانات اهواز در دزفول پیگری می‌شود.

,

انجمن‌های محیط زیست ما مثل آوان سبز با شهرداری و فرمانداری همکاری می‌کنند. با همکاری شهرداری و سایر ادارات این‌گونه سگ‌های بلاصاحب و گربه‌ها زنده‌گیری و در محلی قرنطینه و واکسیناسیون شوند.

,

فعلا بخش خصوصی ورود نکرده فعلا از طریق انجمن حقوق حیوانات و خیرین ورود کرده‌ایم. شرایط را برای بخش خصوصی مهیا می‌کنیم. بخش خصوصی برخی شهرستان‌ها ورود کرده، و از این نژاد که ارزش دارند (برای نگهبانی و گله) بفروش می‌رساند. البته حتما بخش خصوصی نیازمند حمایت دولت می‌باشد.

,

برای آموزش شهروندی چه فعالیت‌هایی داشته‌ید؟

, برای آموزش شهروندی چه فعالیت‌هایی داشته‌ید؟,

۴سال قبل طرح آموزش محیط‌یار در مدارس ابتدایی شروع شد تا به امروز ۷۵۰۰دانش آموز در کلاس‌های آموزشی محیط زیست پیرامون گونه‌های جانواری، گیاهی و آلاینده‌ها آموزش دادیم که نزدیک ۵۰۰۰محیط‌یار افتخاری محیط زیست در مدارس با لباس مخصوص انتخاب شده است.

,

پیج‌های آموزشی مخصوص خانواده و معلمین ارائه شده. طرح ادامه خواهد داشت و برآورد کردیم تا سال۹۷ تمام مدارس دزفول در بحث آموزش تمام کنیم. سال گذشته آموزش ۱۰مدرسه در شهیون و سردشت شروع شد امسال تمام مدارس این مناطق تمام خواهند گردید.

,

دیگر آموزش شهروندی، آموزش چهره به چهره بود. امسال آموزش آپارتمان سبز را در شهرستان شروع خواهیم کرد.

,

امسال شاهد آغاز به کار مجمع خیرین دزفول برای اولین بار در کشور خواهیم بود. برای چاپ بروشور و آموزش رودخانه دز با جشنوار ۱۰۰روز با رودخانه دز همکاری شد. در پارک‌های شهرستان آموزش داشتیم. طرح ۱ساعت آموزش با محیط‌بان در مدارس عشایر و روستایی چغامیش، سردشت و شهیون داشتیم. امسال هم ادامه خواهد داشت.

,

هرساله طرح درخت‌کاری داریم. سال گذشته با حضور تقریبی ۵۰۰نفرشهروند طرح درخت‌کاری در شهیون داشتیم.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه