اخبار داغ

رونق مبادلات اقتصادی ایران با حذف دلار/ تقویت پول ملی از راه دیپلماسی و سیاست پولی به نفع اقتصاد کشور است

رونق مبادلات اقتصادی ایران با حذف دلار/ تقویت پول ملی از راه دیپلماسی و سیاست پولی به نفع اقتصاد کشور است
در آستانه ایام اربعین حسینی و زیارت حرم اباعبدالله حسین توسط میلیون ها زائر ایرانی بار دیگر موضوع هزینه های فراوان زوار ایرانی برای زیارت اربعین مطرح می شود دراین باره سال گذشته مردم ایران اربعین را بدون دلار آغاز کردند تا زائران دراین سفر برای مخارج خود از دلار استفاده نکنند و به جای آن از ریال ایران یا دینار عراق استفاده کنند تا این اقدام آغازی بر حذف دلار از مبادلات اقتصادی ایران و جهان اسلام قلمداد شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصر اترک، دراین باره محمد صمدی، رئیس اتاق بازرگانی خراسان شمالیمی گوید: هرساله ایرانیان در سفر به کربلا معلی و عتبات در ایام اربعین حسینی برای تسریع در امور خود از جمله خرید و پرداخت هزینه هتل ومسافرخانه اقدام به تهیه ارز آن هم از نوع دلار می کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر اترک, دراین باره محمد صمدی، رئیس اتاق بازرگانی خراسان شمالی, می گوید: هرساله ایرانیان در سفر به کربلا معلی و عتبات در ایام اربعین حسینی برای تسریع در امور خود از جمله خرید و پرداخت هزینه هتل ومسافرخانه اقدام به تهیه ارز آن هم از نوع دلار می کنند.,

وی می افزاید: این در حالی است که با توافق دو کشور ایران و عراق می توان به جای دلار از ریال و دینار استفاده کرد تا کمک شایانی به اقتصاد دو کشور شود.

,

صمدی اظهار می دارد:  استفاده از دلار ضربه های جبران ناپذیری به اقتصاد کشور خواهد زد و سلطه هر چه بیشتر آمریکا را در منطقه جهان اسلام در پی خواهد داشت.

,

رئیس اتاق بازرگانی خراسان شمالی تصریح می کند:  باهماهنگی دو کشور و انجام مذاکرات می توان به طور کامل مبادلات ارزی دو کشور در موضوع اخذ مبلغ روادید زائران و وابستگی به دلار را حذف کرد.

,

وی به تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ایران طی سالیان سال اشاره می کند و می افزاید: دراین راستا نیاز است با اجرای درست طرح اقتصاد مقاومتی شرایطی را درکشور ایجاد کرد تا وابستگی به دلار و واردات بی رویه و خروج ارز از کشور کاهش یابد.

,

وی ادامه می دهد: بنابراین اگر زوار  ایرانی که به کشور عراق در ایام اربعین سفر می کنند از دلار آمریکا استفاده نکنند کمک زیادی به حذف دلار از مبادلات اقتصادی کشور خواهند کرد.

,

 حسنعلی مرادیان، صادر کننده نمونه استان خراسان شمالی و عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی خراسان شمالی نیز دررابطه با مزایای حذف دلار در مبادلات تجاری ایران می گوید: اگر طبق توافق انجام شده تمامی خرید ایرانیان و حتی ویزای کشور مقصد با پول رایج ایران انجام شود این کار مزایای زیادی جهت حفظ ارزش پول ملی دارد.

,

وی اظهار می دارد: باتوجه به این که هرساله در سفر اربعین  حدود 3 میلیون ایرانی هر کدام 40 دلار بابت ویزای پرداخت می کنند که در مجموع 120 میلیون دلار می شود این مهم  باعث شوک به بازار ارز و در نتیجه تورم می شود.

,

مرادیان می افزاید :حال اگر هر نفر فقط 100 دلار خرید کنند و 100 دلار هم جهت اقامت هزینه کنند 200 میلیون دلار هم به این صورت از کشور خارج می شود.

,

وی  اعلام می دارد: بنابراین با جایگزین کردن ریال یا دینار گام قابل توجهی در کاهش رونق دلار آمریکا خواهند داشت.

,

مرادیان متذکر می شود: چراکه  تداوم استفاده گسترده از دلار در جهان به دولت امریکا این فرصت را می دهد که سایر کشور ها را تحریم اقتصادی کنند.

,

این صادرکننده نمونه خراسان شمالی اظهار می داد: همچنین دراین زمینه  باید با کشور مقصد هماهنگی شود که قیمت اجناس را به ریال ایران اتیکت کنند چراکه طبق تجربه  بیشتر افراد از چنچ پول اطلاعی ندارند و بیشتر مغازه داران عربستان سر ایرانیان را به چنچ پول ایرانی و ریال عربستان کلاه می گذاشتند.

,

مرادیان با تاکید براین که تقویت پول ملی چه از راه دیپلماسی و چه سیاست پولی به نفع اقتصاد کشور است، می گوید: این که کشور مقصد ناچار است پول ایران را به ایران از طریق خرید کالا و خدمات برگرداند باعث رونق صادرات می شود.

,

انتهای پیام/ب

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه