اخبار داغ

گندمکاران و باغداران را دریابیم؛

مرثیه ای برای تولیدکنندگان استان اردبیل/گوش شنوایی نیست!

مرثیه ای برای تولیدکنندگان استان اردبیل/گوش شنوایی نیست!
در شرایط کنونی که زمان، زمان کشت پاییزه است هنوز گندمکاران اردبیلی بهای گندم خود را نگرفته اند که همین امر خود گره کوری شده بر گره های فراوان زندگی کشاورزان اردبیلی، البته این روزها تنها گندمکاران نیستند که جیبشان بی‌پول است؛ باغداران اردبیلی نیز با وجود محصول خوب این روزها کاسه چه کنم دست گرفته اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا  به نقل از سبلان‌ما، استان اردبیل با اینکه ۱.۹ درصد از مساحت کشور را دارد اما چهار درصد از تولیدات کشاورزی کشور را تولید می‌کند که این میزان تولید محصولات با کیفیت، رقمی در خور توجه است و انتظار می‌رود با این میزان تولید درآمد اهالی این دیار پر و پیمان باشد و مشکلی از لحاظ مالی نداشته باشند ؛ با این حال و با وجود سالی پر از محصول هم اکنون اقتصاد استان اردبیل حال و روز خوبی ندارد و جیب کشاورزان و باغداران این استان پر از خالی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سبلان‌ما،,

در شرایط کنونی که زمان، زمان کشت پاییزه است هنوز گندمکاران اردبیلی بهای گندم خود را نگرفته اند که همین امر خود گره کوری شده بر گره های فراوان زندگی کشاورزان اردبیلی، البته این روزها تنها گندمکاران نیستند که جیبشان بی‌پول است ؛ باغداران اردبیلی نیز با وجود محصول خوب کاسه چه کنم دست گرفته اند.

,

وخامت اوضاع کشاورزان که به گفته کارشناسان از معیوب بودن زنجیره تولید در اردبیل نشات می گیرد تا جایی است که برخی کشاورزان اردبیلی عطای سود را به لقایش بخشیده‌اند و با مبلغی کمتر از قیمت تمام شده محصولات، آن را به فروش می‌رسانند و برخی قصد ترک شغل خود و ورود به حرفه دیگر را دارند؛ در این بین کارشناسان معتقدند در کنار توجه به ارتقا قدرت بهره وری در امر کشاورزی و مدیریت منابع آبی، این صادرات است که برای حل مشکلات اقتصادی و تولیدی و عبور از شرایط موجود استان اردبیل بسیار کارگشا خواهد بود.

,

, ,

این در شرایطی است که به گفته بهروز  پورسلیمان نایب‌رئیس اتاق بازرگانی استان اردبیل، متأسفانه در سالهای گذشته نه تنها برای توسعه صادرات این استان اقدام خاصی صورت نگرفته است بلکه به نوعی شاهد خود تحریمی نیز هستیم که این امر به زمین گیر شدن صادرات اردبیل منجر شده  است، البته دلایل  این وضعیت ناخوش صادرات اردبیل نیز برخی به خود تاجرها و برخی به حمایت نشدن ها در سطح کلان برمی گردد.

,

طبق گفته های پور سلیمان با برخی راهکارهای ملی و استانی می توان نسبت به توسعه صادرات قدم برداشت از جمله با راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری،  تکمیل خط ریلی بیله سوار آذربایجان به بیله سوار ایران، اعمال معافیت برای ترخیص کالاهای وارداتی به گمرک بیله سوار و البته اینکه  درآمد ترانزیتی استان اردبیل در خود استان مصرف شود.

,

, ,

ولی ملکی نماینده مردم مشگین شهر و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز با تاکید بر اینکه با برند سازی و تولید محصولات باکیفت مشتری پسند می توان در پله اول نردبان تجاری قرار گرفت، معتقد است: برای رفع موانع صادرات در استان اردبیل باید برندسازی کنیم؛ این در حالیست ما هنوز محصولاتمان را به بازار ایران و دنیا معرفی نکرده ایم.

,

ملکی تصریح کرد که برای مراودات بارزگانی نیروی کافی تربیت نشده و همچنین باید گمرکات را روان و زبان تجارت را یاد بگیریم.

,

, ,

آیت‌الله سید حسن عاملی امام جمعه اردبیل نیز اخیرا در دیدار با اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به پرداخت نشدن بهای گندمکاران و بی توجهی ها به بخش کشاورزی گفت: در دست یابی به جایگاه واقعی اقتصادی کشور، مجلس به اولویت بندی ها توجهی ندارد و اینکه مطالبات گندم کاران باقی می ماند بی توجهی به امکانات و مزیت ها است این در حالیست که دولت و مجلس باید عشایر و روستایی را در اولویت برنامه های خود قرار دهد.

,

امام جمعه اردبیل تاکید کرد که بی توجهی به این موضوع موجب شده جایگاه مطلوبی در اقتصاد جهانی نداشته باشیم و به عنوان مثال کشوری مانند افغانستان سیب زمینی ما را نمی پذیرد.

,

امام جمعه اردبیل خاطر نشان کرده که به دلیل مرزی بودن مزیت قابل توجهی در استان داریم اما همین قابلیت مورد استفاده قرار نمی گیرد.

,

با تمام این شرایط و به رغم اینکه آمار دقیقی از صادرات استان اردبیل در دست نیست اما تجربه نشان می‌دهد تا عزم همگانی برای حل مشکل نباشد و هر کسی به نوبه خود گوشه ای از کار را نگیرد،  نمی‌شود به رفع مشکلات امید داشت، اما با این حال امیدها به این است که با آمدن استاندار جدید اردبیل توسعه استان اردبیل سریعتر طی شود و بالاخره چرخه معیوب تولید در این استان تکمیل و ثمره کار و زحمت کشاورزان و تولیدکنندگان اردبیلی  به هدر نرود.

,

 انتهای پیام/

,

 

,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه