اخبار داغ

ورشوسازی، یادگاری رو به فراموشی/ موزه ورشو بروجرد، وعده ای تاریخی از سوی مسئولان

ورشوسازی، یادگاری رو به فراموشی/ موزه ورشو بروجرد، وعده ای تاریخی از سوی مسئولان
ورشو یکی از مهمترین صنایع دستی بروجرد است که شهرت جهانی دارد و قرار بود سالها پیش موزه ای برای این هنر در عمارت تاریخی بیرجندی راه اندازی شود که این وعده تاریخی شده و ورشو این یادگار دوران گذشته رو به فراموشی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از سفیر افلاک هنرهای دستی روزگاری در این شهر حرف اول را می زدند، با گذر از بازار صدای رونق هر یک از این صنایع دستی به خوبی شنیده می شد، هنرمندانی که با دست های خود صنایع دستی بسیار زیبایی را خلق می کردند که هر کدام دنیایی از زیبایی و ظرافت در آنها نهفته شده بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیر افلاک , سفیر افلاک ,

 

,

از دیرباز صنایع دستی در بروجرد مانند ورشو، جاجیم بافی، قالی بافی، مسگری و  چند هنر دیگر در بین علاقه مندان زبازنزد بود و علاقه مندان به صنایع دستی این هنرهای بسیار زیبا را خریداری و از آنها استفاده می کردند.

,

 

,

در گذشته استفاده از این کالاها بیشتر در میان مردم رواج داشت اما کم کم به دلیل واردات اجناس خارجی و بی کیفیت و قیمت بالای این صنایع دستی، رونق از میان کارگاه های صنایع دستی رفت و امروز با گذر از بازار بروجرد صدایی از قلم زنی هنرمندان شنیده نمی شود.

,

 

,

Image result for ‫ورشوسازی‬‎

, Image result for ‫ورشوسازی‬‎,

 

,

این در حالیست که هنوز هم هستند هنرمندانی که علاقه مند به این حرفه بوده و با جان و دل بر روی هر یک از این ورق ها، نقش و نگارهایی بسیار زیبا را حک می کنند تا هر کدام زینت بخش خانه های ما باشد.

,

 

,

نام بروجرد با هنر ورشو عجین شده و در سال 91 بود که مسئولان وعده دادند تا موزه ورشو بروجرد برای نخستین بار در کشور در این شهر راه اندازی شود، قرار بود این موزه در عمارت تاریخی بیرجندی در نظر گرفته شود اما متاسفانه با گذشت 5 سال از این وعده هنوز اقدامی صورت نگرفته و حتی اشاره هم به آن نمی شود.

,

 

,

البته در این میان تنها یک تابلو از موزه ورشو بروجرد بر روی درب خانه ای تاریخی قرار گرفته، دربی که همیشه به روی علاقه مندان به صنعت ورشو بسته هست و این وعده مسئولان به تاریخ پیوست.

,

 

,

Image result for ‫موزه ورشو‬‎

, Image result for ‫موزه ورشو‬‎,

 

,

این در حالیست که با این اقدام می شد علاوه بر معرفی اصلی ترین هنر دستی در این شهر، معماری بی نظیر خانه های تاریخی را برای علاقه مندان معرفی کرد و این گونه گامی برای جذب گردشگر برداشته می شد.

,

 

,

"حجت اله یارمحمدی" رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد در گفت و گو با سفیر افلاک گفت: یکی از مهمترین مشکلات صنعت ورشو نبود مواد اولیه یا همان ورق ورشو است اما این هنر روی فلزات دیگری مانند برنج و مس و یا ظروفی که قابلیت کاربردی ندارند انجام می شود.

,

 

,

وی اضافه کرد: در زمان های دور از ورشو و اقلامی که تولید می شد در زندگی روزمره استفاده می شد اما امروزه به دلیل قیمت بالای ورشو اجناس ورشو تنها برای دکوری و تزئینی منازل مورد استفاده قرار می گیرد و علاقه مندان داخلی و خارجی زیادی از این هنر استقبال می کنند.

,

 

,

یارمحمدی اظهار داشت: روزگاری در این شهر 200 کارگاه ورشوسازی فعال بودند که امروز این کارگاه ها به چهار کارگاه کاهش یافته و تعداد هنرمندان این رشته هم بسیار اندک هستند اما همچنان تولید اجناس ورشو را انجام می دهند.

,

 

,

Image result for ‫موزه ورشو‬‎

, Image result for ‫موزه ورشو‬‎,

 

,

به گفته وی هنر ورشو در بروجرد آنقدر شهرت دارد که پیگیری های لازم انجام شده تا بروجرد به عنوان شهر جهانی ورشو ثبت شود و تا کنون چهار شهر کشور در راستای صنایع دستی ثبت جهانی شده و در تلاش هستیم تا بروجرد پنجمین شهری باشد که در صنعت ورشو ثبت جهانی می شود.

,

 

,

ار هنر ورشوسازی بروجرد در حالی گفته می شود که عدم راه اندازی موزه ورشو بروجرد در این شهر رفته رفته فراموش می شود و مسئولان چندان تمایلی به صحبت کردن در این موضوع را ندارند و راه اندازی موزه ورشو برنامه ای با همکاری شهرداری و میراث فرهنگی بود که تا کنون معطل مانده است.

,

 

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه