اخبار داغ

مسئول زراعت و باغداری جهاد کشاورزی اشتهارد مطرح کرد؛

توسعه کشت گیاهان دارویی در اشتهارد برای جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی

توسعه کشت گیاهان دارویی در اشتهارد برای جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی
مسئول زراعت و باغداری جهاد کشاورزی اشتهارد گفت: کاشت گیاهان دارویی با توجه به صرفه ی اقتصادی آن می تواند از تغییر کاربری اراضی کشاورزی اشتهارد جلوگیری بعمل آورد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ قوامی مسئول زراعت وباغداری جهاد کشاورزی اشتهارد در گفتگو با خبرنگار تات خبر با اشاره به برنامه ریزی های صورت گرفته برای کاشت گیاهان دارویی در اشتهارد، اظهار داشت: جا نمایی اولیه این کار در استان البرز را در دهستان ایپک انجام دادیم و سال پیش به صورت آزمایشی تقریبا نیم هکتار از محصولات گیاهان دارویی را کشت داشتیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تات خبر ,

وی با اشاره به اینکه کشت آزمایشی گیاهان دارویی در اشتهارد بازدهی خوبی داشته افزود: امسال بر اساس طرح های توسعه ای، تا ده هکتار کشت گیاهان مختلف را توسعه خواهیم داد.قوامی همچنین به برگزاری کارگاه های آموزی اشاره داشت و خاطرنشان کرد: بخش ترویج جهاد کشاورزی اشتهارد، کارگاه های آموزش کشت گیاهان دارویی را تدارک دیده است به گونه ای که سال گذشته در مرحله ی اول کاشت به کارشناسان آموزش داده شد و در فاز دوم از حضور کشاورزان در کارگاه ها استفاده خواهد شد.

,

وی در ادامه به درآمدزایی خالص ۱۰ تا ۱۵ میلیونی کاشت گیاهان دارویی در هر هکتار اشاره کرد و تصریح کرد: یکی از مشکلات کشاورزان اشتهاردی، نداشتن توجیه اقتصادی کاشت برخی از محصولات کشاورزی است که همین امر موجب تغییر کاربری زمین های کشاورزی می شود لذا گیاهان دارویی با توجه به صرفه ی اقتصادی آن می تواند از تغییر کاربری اراضی کشاورزی اشتهارد جلوگیری بعمل آورد.مسئول زراعت و باغداری جهاد کشاورزی در ادامه توضیح داد: مزیت نسبی گیاه دارویی خیلی بالاست و نسبت به محصولات دیگر هم آب کمتری مصرف می کند و هم درآمد بیشتری دارد، اکثر گیاهان دارویی بازدهی ۳ تا ۴ ماهه دارند و از طرفی محصولاتی چند ساله هستند و یکبار سرمایه گذاری پایه دارد لذا نسبت به محصولات مشابه هزینه های کمتری دارند.

,

وی اضافه داشت: با توجه به اقلیم گرم و خشک اشتهارد و تنوع اقلیمی که شهرستان و دهستان های اطراف آن مانند رحمانیه دارد و باتوجه به کم آبی های موجود در منطقه لزوم توسعه کاشت این محصولات احساس می شود.

,

قوامی به اشتغال زایی خوب این محصولات نیز اشاره ای داشت و تاکید کرد: اشتغال زایی کاشت گیاهان دارویی با توجه چرخه ای که ایجاد می کند نسبت به محصولات دیگر بهتر است به گونه ای که در کشت محصول یک اشتغال، در زمینه ی برداشت دستی آن نیز یک اشتغال، در چرخه ی فراوری یک اشتغال و در چرخه ی تولید اسانس هم یک اشتغال ایجاد می شود.

,

وی ادامه داد: گیاهان دارویی گل محمدی، زعفران، آویشن باغی، کاسنی و ماریتیغال در اشتهارد دارای استعداد خوبی برای کشت هستند.

,

مسئول گیاهان دارویی شهرستان در پایان عنوان داشت: قسمتی از درامد ملی بسیاری از کشور ها مانند مجارستان، آلمان و … از طریق کاشت گیاهان دارویی است از طرفی باتوجه به اینکه گیاهان دارویی قدمت دیرینه ای در ایران دارد، می توان بر روی آن مانور داد و برای سال های آتی برنامه ریزی کرد.

,


انتهای پیام/

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه