اخبار داغ

"حلقه دره" کرج قربانی عدم انجام تعهد ۱۰ ساله مدیران البرز

"حلقه دره" کرج قربانی عدم انجام تعهد ۱۰ ساله مدیران البرز
حلقه دره مرکز دفن زباله استان البرز با مساحتی 153 هکتاری روزانه حدود 1200 تا 1300 تن زباله را در خود جای می دهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بهمن ماه سال 95 بود که حسین محمدی مدیر کل سابق محیط زیست استان البرز در راستای برخورد با متخلفین در راستای عم فعالیت در حوزه پسماند در گفتگو با ایرنا پرده از مسئله شکایت محیط زیست از سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج برداشت و گفت: شکایت از سازمان مدیریت پسماند که مورد انتقاد برخی از افراد هست، در راستای انجام همین وظیفه است و این شکایت ما از یک شخص خاص نیست بلکه از این سازمان و حوزه شهرداری است که به تکلیف قانونی خود عمل نکرده است.

وی گفت: این تکالیف قانونی در حوزه پسماند که معطل مانده مربوط به ۱۰ سال گذشته است ، چون قانون گذار تکلیف کرده از ۱۲ سال پیش که تا پایان سال ۱۳۹۰ باید زباله را به تفکیک جمع آوری می کردیم و تا پایان سال ۱۳۹۳ باید دفن زباله ممنوع می شد و زباله بازیافت می شد.

و اما سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست البرز درباره شکایت این دستگاه از سازمان پسماند شهرداری کرج به خبرنگار تیتر1، گفت: شکایت به دلیل عدم اجرای تعهدات شهرداری کرج بوده است چرا که باید تعهدات خود را بر اساس قانون مدیریت پسماند و برنامه پنجم توسعه انجام می دادند اما اجرایی نشده است و طرح هایی که همسو با محیط زیست بود به نوعی تعطیل شد و فعالیت هایی را آغاز کرده اند که مجوز و تاییده لازم را از محیط زیست نداشته است. 

فردین حکیمی به پیگیری های متعددی در کارگروه پسماند اشاره کرد و افزود: از مکاتبات انجام شده نتیجه ای نگرفتیم و بر اساس آن موضوع به مرجع قضایی استان البرز منعکس و چند مرحله دادگاه برگزار شد و هم چنان در حال پیگیری بوده و پرونده آن مختومه نشده است.

وی گفت: بر اساس برنامه پنجم تعهدات بر این بود که مسئله دفن کاملا تعطیل شده و از روش های نوین استفاده شود و تفکیک زباله از مبدا صورت گیرد که متاسفانه این مسئله محقق نشده است.
 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
, تیتر1,
,
,
,
,
,
حلقه دره کرج قربانی عدم انجام تعهد ۱۰ ساله مدیران البرز/ وقتی بوی تعفن مرکز دفن زباله 153 هکتاری به مشام مسئولین نمی رسد
, حلقه دره کرج قربانی عدم انجام تعهد ۱۰ ساله مدیران البرز/ وقتی بوی تعفن مرکز دفن زباله 153 هکتاری به مشام مسئولین نمی رسد,
 
,
هم چنین حسین محمدی عضو شورای شهر کرج با اشاره به اینکه پرونده شکایت از سازمان پسماند شهرداری کرج به دادگستری ارجاع شده است به خبرنگار تیتر1، گفت: شهرداری را مکلف کرده ایم سریعا ساماندهی حلقه دره و رفع مشکلات موجود در این منطقه را در دستور کار خود قرار دهد و موضوع تفکیک از مبدا و بازیافت که جز تکالیف قانونی مدیریت اجرایی پسماند است را به عنوان دو رویکرد مهم مورد توجه قرار دهد. 

رئیس کمیسیون محیط زیست، سلامت و ایمنی شورای اسلامی شهر کرج افزود: شهرداری کرج باید لایحه ای در قالب یک برنامه عملیاتی و اجرایی با رویکرد استفاده از مشارکت بخش خصوصی تنظیم و به شورا ارائه کند تا در آینده ای نزدیک با مشارکت بخش خصوصی زباله های شهر را مدیریت کنیم و مسئله ای که امروز به عنوان تهدید برای شهر کرج تلقی می شود به فرصت و پروژه ای با توجیه اقتصادی مبدل کنیم. 

و اما معصومه ابتکار ریاست سازمان محیط زیست وقت سال 95 در بازدید از حلقه دره محل دفن پسماند شهر کرج عنوان کرد که کارخانه پسماند یک کار دانش بنیان است و این کار در مرحله مطالعاتی است که ابعاد زیست محیطی آن باید به طور کامل مورد بررسی قرار گیرد و اگر همه توجیهات و ابعاد آن مورد تایید باشد در نوع خود میتواند راه حل مناسبی برای مدیریت پلاستیک باشد.

همچنین شهردار سابق کرج سال گذشته در نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان البرز با اشاره به اینکه یکی از خطرناک ترین زباله ها، زباله های عفونی و بیمارستانی است و بعضا آن را با زباله های خانگی مخلوط می کنند گفت: نزدیک به ۲۰۰ هزار متر مکعب شیرابه در منطقه حلقه‌ دره قرار دارد که این خود یک تهدید بزرگ است اما خوشبختانه خاک آنجا رس غیر قابل نفوذ بوده و به اب های زیرزمینی انتقال نمی یابد و البته شرایط خوبی را در آن منطقه شاهد نیستیم.

و اما بر اساس اعلام مهر حلقه دره مرکز دفن زباله استان البرز با مساحتی 153 هکتاری روزانه حدود 1200 تا 1300 تن زباله را در خود جای می دهد و علاوه بر مهرشهر، زباله های شهرداری های 12 گانه کرج، محمدشهر، ماهدشت، مشکین دشت را هم در دل خود دفن می کند.

در خاتمه باید گفت آنچه این روزها مردم شهر کرج و به ویژه کیانمهر را با چالش جدی مواجه کرده است مسئله حلقه دره، شیرابه های آن، بوی تعفن و به خطر افتادن سلامت شهروندان است، موضوعی که به راحتی نمی توان از کنار آن گذشت و به نظر می رسد که تدبیر مسئولان در قفل مدیریت پسماند و ساماندهی زباله ها زنگ زده است و بوی تعفن مرکز دفن زباله 153 هکتاری به مشام مسئولین نمی رسد!
, تیتر1,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
 
,
 
,
 
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه