اخبار داغ

حلقه تنگ تنفس البرز با سوخت بنزین بی کیفیت خودروها/ استاندارد البرز حاضر به پاسخگویی نشد

حلقه تنگ تنفس البرز با سوخت بنزین بی کیفیت خودروها/ استاندارد البرز حاضر به پاسخگویی نشد
در مواقعی که آلودگی هوا بحرانی می شود مسئولان استانی و گاهی هم کشوری به دنبال راه چاره، گرد میزی می نشینند تا شاید مرهمی برای این زخمی که ریشه در ضعف فرهنگ و مدیریت شهری دارد بیابند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از «تیتریک»،چندسالی است که با شروع فصل سرما آلودگی هوا نیز به عنوان دستاورد بی تدبیری های مسئولان مهمان ناخوانده البرز می شود. در چنین مواقعی مسئولان استانی و گاهی هم کشوری به دنبال راه چاره، گرد میزی می نشینند تا شاید مرهمی برای این زخمی که ریشه در ضعف فرهنگ و مدیریت شهری دارد یافته و با برنامه های موقتی مانند اجرای طرح زوج وفرد و یا تعطیلی یکی دوروزه مدارس یا ادارات، تب آلودگی و غلظت هوا را کاهش دهند.

آنچه اهمیت دارد این است که با این اقدامات موقت وبدون زیرساخت های فرهنگی و اقدامات تکنیکی درست نمی توان این معضل را ریشه کن کرد و تا زمانیکه به فرهنگ استفاده از ناوگان حمل ونقل عمومی برای شهروندان، مهیاو مناسب بودن ناوگان برای استقبال واستفاده همگانی، ایجاد استانداردهای لازم در شهرک های صنعتی و کارخانجات و ساماندهی دیگر عواملی که در ایجاد آلودگی هوا نقش دارند، پرداخته نشود در نهایت البرز نیز در ردیف بالای شهرهای آلوده کشور قرار خواهد گرفت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,
,
, نچه اهمیت دارد این است که با این اقدامات موقت وبدون زیرساخت های فرهنگی و اقدامات تکنیکی درست نمی توان این معضل را ریشه کن کرد و تا زمانیکه به فرهنگ استفاده از ناوگان حمل ونقل عمومی برای شهروندان، مهیاو مناسب بودن ناوگان برای استقبال واستفاده همگانی، ایجاد استانداردهای لازم در شهرک های صنعتی و کارخانجات و ساماندهی دیگر عواملی که در ایجاد آلودگی هوا نقش دارند، پرداخته نشود در نهایت البرز نیز در ردیف بالای شهرهای آلوده کشور قرار خواهد گرفت. ,

 

,

به گفته کارشناسان یکی از علل آلودگی هوا غیراستاندارد بودن بنزین تولید داخل است. سال 92 و آغاز دولت تدبیر و امید معاون محیط زیست دولت اعلام کرد که بنزین تولید داخل فاقد استاندارد های لازم است و دلیل اصلی آلودگی هوای شهرهای بزرگ کیفیت بنزین تولید داخل است، در نهایت مجلس مجاب شد که روزانه 10 میلیون بشکه نفت با استاندارد یورو4 وارد کشور شود.

,

موضوع آلوده بودن بنزین تولید داخلی "پترو بنزین" آنقدر با حواشی و جنجال و اتهام زنی همراه بود که کمیسیون اصل نود مجلس با ورود به قضیه و بررسی چند ماهه در نهایت صراحتاً اعلام کرد که گزارش مستند مبنی بر آلودگی پترو بنزین وجود ندارد و این ادعا ارد شد.

, موضوع آلوده بودن بنزین تولید داخلی "پترو بنزین" آنقدر با حواشی و جنجال و اتهام زنی همراه بود که کمیسیون اصل نود مجلس با ورود به قضیه و بررسی چند ماهه در نهایت صراحتاً اعلام کرد که گزارش مستند مبنی بر آلودگی پترو بنزین وجود ندارد و این ادعا ارد شد. ,

دکتر معصومه ابتکار در ادامه این جنجال باز تاکید بر آلوده بودن بنزین داخلی را ادامه داد واعلام کرد: در سال 90 و 91 به دلیل وضعیت اضطراری تعطیلی داشتیم در حالی که در سال 93 این اتفاق نیفتاد و هیچ روز شرایط آلودگی به هشدار هم نرسید. این ادعا در نهایت باعث واردات بنزین طی سالهای 93 و 94 شد، این اقدام در حالی صورت گرفت که سال 94 رکورد روزهای آلوده در مقایسه با سالهای قبل خود را زد، موضوعی که باعث بررسی کیفیت بنزین وارداتی شد که از قرار معلوم فاقد استاندارد یورو 4 بوده است.

, دکتر معصومه ابتکار در ادامه این جنجال باز تاکید بر آلوده بودن بنزین داخلی را ادامه داد واعلام کرد: در سال 90 و 91 به دلیل وضعیت اضطراری تعطیلی داشتیم در حالی که در سال 93 این اتفاق نیفتاد و هیچ روز شرایط آلودگی به هشدار هم نرسید, ., این ادعا در نهایت باعث واردات بنزین طی سالهای 93 و 94 شد، این اقدام در حالی صورت گرفت که سال 94 رکورد روزهای آلوده در مقایسه با سالهای قبل خود را زد، موضوعی که باعث بررسی کیفیت بنزین وارداتی شد که از قرار معلوم فاقد استاندارد یورو 4 بوده است, .,

یکی از نماینده ها مجلس در اعتراض به روند واردات بنزین با بررسی موضوع استانداردها خبر داده بود اصرار خانم ابتکار برای واردات بنزین دلیل دیگری دارد؛ همسر خانم ابتکار یعنی سید محمد هاشمی اصفهانی از قرار معلوم یکی از بزرگترین وارد کننده های بنزین بود و در این میان با رونق گرفتن این پدیده دلالی گسترده ای برای تعطیلی تولید بنزین داخل و واردات آن صورت داده است.

, یکی از نماینده ها مجلس در اعتراض به روند واردات بنزین با بررسی موضوع استانداردها خبر داده بود اصرار خانم ابتکار برای واردات بنزین دلیل دیگری دارد؛ همسر خانم ابتکار یعنی سید محمد هاشمی اصفهانی از قرار معلوم یکی از بزرگترین وارد کننده های بنزین بود و در این میان با رونق گرفتن این پدیده دلالی گسترده ای برای تعطیلی تولید بنزین داخل و واردات آن صورت داده است, .,

مدتی بعد از این مسائل محمد هاشمی موضوع فوق را تکذیب کرد و مانند همیشه با فرارسیدن فصل گرما و رفع آلودگی باز هم این بحران به فراموشی سپرده شد و معلوم نشد که بلاخره آیا بنزین وارداتی استاندارد یورو 4 است یا نه و از طرفی صنایع پتروشیمی ما توان تامین بنزین با کیفیت را ندارند و یا حذف پترو بنزین و وارد کردن آن تا چه حدی نیاز کشور و تا چه میزان دلالی سودجویان وابسته به دولت بوده ؟

, مدتی بعد از این مسائل محمد هاشمی موضوع فوق را تکذیب کرد و مانند همیشه با فرارسیدن فصل گرما و رفع آلودگی باز هم این بحران به فراموشی سپرده شد و معلوم نشد که بلاخره آیا بنزین وارداتی استاندارد یورو 4 است یا نه و از طرفی صنایع پتروشیمی ما توان تامین بنزین با کیفیت را ندارند و یا حذف پترو بنزین و وارد کردن آن تا چه حدی نیاز کشور و تا چه میزان دلالی سودجویان وابسته به دولت بوده ؟,

مسئله کیفیت بنزین مصرفی کشور با زندگی و سلامتی تک تک افراد جامعه مرتبط است و باید فارق از جناح بندی های سیاسی با آن برخورد شود و اگر قصور و یا خیانتی صورت گرفته بلافاصله و با قاطعیت برخورد لازم انجام شود، نه این وضعیت که هیچ نهاد و مرجعی امروز حاضر به پاسخ گویی در این مورد نیست و هراز چند گاهی یک گزارش جدید و متناقض از آزمایشگاه ها منتشر می شود که نشان دهنده عدم مدیریت صحیح پرونده است.

, مسئله کیفیت بنزین مصرفی کشور با زندگی و سلامتی تک تک افراد جامعه مرتبط است و باید فارق از جناح بندی های سیاسی با آن برخورد شود و اگر قصور و یا خیانتی صورت گرفته بلافاصله و با قاطعیت برخورد لازم انجام شود، نه این وضعیت که هیچ نهاد و مرجعی امروز حاضر به پاسخ گویی در این مورد نیست و هراز چند گاهی یک گزارش جدید و متناقض از آزمایشگاه ها منتشر می شود که نشان دهنده عدم مدیریت صحیح پرونده است, .,

برای بررسی این موضوع با مدیرروابط عمومی سازمان ملی استاندارد تماس گرفتیم و ایشان پاسخگویی را به فردی به عنوان مسئول این امر واگذار کرد. اما آقای "ب"، با بیان اینکه مسئولیت ایشان نظارت در محدوده کمیت و اندازه بنزین است پاسخگویی را به شخصی دیگر به نام آقای "ع"، واگذار کرد و ایشان نیز با بیان اینکه پاسخگویی بر عهده خود سازمان استاندارد است در این زمینه پاسخی ارائه نکرد. در تماس مجدد با مسئول روابط عمومی سازمان استاندارد، وی پاسخگویی را به تهران محول کرد و شماره هایی را برای تماس با استاندارد تهران داد که خط آنها خراب بود . در نتیجه میسر نشد از سازمان استاندارد پاسخ و نتیجه ای دریافت کنیم.

, برای بررسی این موضوع با مدیرروابط عمومی سازمان ملی استاندارد تماس گرفتیم و ایشان پاسخگویی را به فردی به عنوان مسئول این امر واگذار کرد. اما آقای "ب"، با بیان اینکه مسئولیت ایشان نظارت در محدوده کمیت و اندازه بنزین است پاسخگویی را به شخصی دیگر به نام آقای "ع"، واگذار کرد و ایشان نیز با بیان اینکه پاسخگویی بر عهده خود سازمان استاندارد است در این زمینه پاسخی ارائه نکرد. در تماس مجدد با مسئول روابط عمومی سازمان استاندارد، وی پاسخگویی را به تهران محول کرد و شماره هایی را برای تماس با استاندارد تهران داد که خط آنها خراب بود . در نتیجه میسر نشد از سازمان استاندارد پاسخ و نتیجه ای دریافت کنیم. ,
معضل آلودگی هوا با برگزاری جلسات مکرر حل نمی شود/عدم نتیجه مطلوب در زمینه نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی
, معضل آلودگی هوا با برگزاری جلسات مکرر حل نمی شود/عدم نتیجه مطلوب در زمینه نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی,

 

,

گفتنی است در اوایل هفته جاری به دلیل بازگشت مجدد آلودگی هوا به استان جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوا برگزار شد و روز یکشنبه مدارس استان و همچنین معادن شن و ماسه و واحدهای صنعتی آلاینده نیز تعطیل شدند.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان البرز با بیان اینکه بر اساس مطالعات قریب به 70 درصد آلودگی هوا به خودروها باز می گردد و غالب کلانشهرها از این شرایط برخوردار هستند تصریح می کند: آلودگی هوای چند روز اخیر در البرز به واسطه ریزگردها با منشا برون مرزی بوده است

, گفتنی است در اوایل هفته جاری به دلیل بازگشت مجدد آلودگی هوا به استان جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوا برگزار شد و روز یکشنبه مدارس استان و همچنین معادن شن و ماسه و واحدهای صنعتی آلاینده نیز تعطیل شدند, . ,
, مدیر کل حفاظت محیط زیست استان البرز با بیان اینکه بر اساس مطالعات قریب به 70 درصد آلودگی هوا به خودروها باز می گردد و غالب کلانشهرها از این شرایط برخوردار هستند تصریح می کند: آلودگی هوای چند روز اخیر در البرز به واسطه ریزگردها با منشا برون مرزی بود, ه است ,

فردین حکیمی با اشاره به اینکه در مقوله آلودگی هوا به وسیله خودروها قانون هوای پاک و طرح جامع کاهش آلودگی هوا مد نظر بوده و هر کدام از این قوانین تکالیف دستگاه ها را مبنی بر اینکه چه وظایفی دارند مشخص کرده است می گوید: اگر هر یک از قوانین اجرایی شود وضعیت مطلوبی را شاهد خواهیم بود و در کارگروه کاهش آلودگی هوا وظایف دستگاه های اجرایی مرور و بر برگزاری مستمر جلسات و اجرای تکالیف توسط ادارات تاکید شد.
وی بیشترین وظیفه و تکلیف را در راستای نوسازی ناوگان عمومی، تعویض کاتالیست ها بر عهده شهرداری دانسته و می افزاید: در زمینه فضای سبز عملکرد مناسبی شاهد هستیم و مشکلی نسبت به درصد پیشرفت فعالیت ها وجود ندارد اما در راستای خودروهای فرسوده، تعویض کاتالیست ها، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، معاینه فنی خودروها و ... به نتایج مطلوب نرسیده ایم.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان البرز می گوید: در حال حاضر در شهرهای کرج و فردیس بنزین یورو 4 و بر اساس گزارش ارائه شده توسط شرکت نفت گازوئیل یورو 4 در کل استان توزیع می شود و البته پیش از این بنزین را به صورت ماهیانه سنجش می کردیم اما بر اساس دستور ریاست سازمان به صورت هفتگی وضعیت توزیع بنزین به صورت هفتگی در البرز سنجش می شود.

حکیمی اظهار می کند: واحدها و شهرک های صنعتی به صورت مستمر توسط کارشناس های محیط زیست پایش می شوند و پایش ها به صورت حضوری بوده و خروجی هوا و تصفیه خانه مورد سنجش قرار می دهند و اگر بالاتر از حد استاندارد باشد اخطاریه برای آنها صادر می شود و یا اینکه پایش ما را آزمایشگاه معتمد سازمان محیط زیست انجام می دهد و فاضلاب سیستم تصفیه خانه و خروجی دودکش های آنها را مورد بررسی قرار می دهد.

حکیمی تصریح کرد: در 30 واحد صنعتی شاخص و بزرگ مقیاس در زمینه دودکش و تصفیه خانه سیستم پایش لحظه ای آنلاین نصب شده است و در مرکز معاونت پایش ما به صورت آنلاین می توانند اطلاعات وضعیت آلایندگی آنها را رصد کنند و اگر بالاتر از حد استاندارد باشد پیگیری اخطاریه و ... در دستور کار قرار خواهد گرفت.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان البرز تاکید می کند: شهرداری اگر در راستای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی اقدام کند باید طی لایحه ای آن را به شورای شهر اعلام کرده و شورای شهر تامین اعتبار لازم را داشته باشد اما در کارگروه کاهش آلودگی هوا مطرح شد که شرکت بهینه سازی مصرف سوخت کشور در بحث اصلاح ناوگان حمل و نقل عمومی اعتباراتی را می تواند برای شهرداری ها تامین کند لذا بنا شد شهرداری نماینده خود را به شرکت برای استفاده از امتیازات معرفی کند تا در جهت اصلاح ناوگان حمل و نقل عمومی اقداماتی را انجام دهند.

, فردین حکیمی با اشاره به اینکه در مقوله آلودگی هوا به وسیله خودروها قانون هوای پاک و طرح جامع کاهش آلودگی هوا مد نظر بوده و هر کدام از این قوانین تکالیف دستگاه ها را مبنی بر اینکه چه وظایفی دارند مشخص کرده است می گوید: اگر هر یک از قوانین اجرایی شود وضعیت مطلوبی را شاهد خواهیم بود و در کارگروه کاهش آلودگی هوا وظایف دستگاه های اجرایی مرور و بر برگزاری مستمر جلسات و اجرای تکالیف توسط ادارات تاکید شد, . ,
, وی بیشترین وظیفه و تکلیف را در راستای نوسازی ناوگان عمومی، تعویض کاتالیست ها بر عهده شهرداری دانسته و می افزاید: در زمینه فضای سبز عملکرد مناسبی شاهد هستیم و مشکلی نسبت به درصد پیشرفت فعالیت ها وجود ندارد اما در راستای خودروهای فرسوده، تعویض کاتالیست ها، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، معاینه فنی خودروها و ... به نتایج مطلوب نرسیده ایم, . ,
,
, مدیر کل حفاظت محیط زیست استان البرز می گوید: در حال حاضر در شهرهای کرج و فردیس بنزین یورو 4 و بر اساس گزارش ارائه شده توسط شرکت نفت گازوئیل یورو 4 در کل استان توزیع می شود و البته پیش از این بنزین را به صورت ماهیانه سنجش می کردیم اما بر اساس دستور ریاست سازمان به صورت هفتگی وضعیت توزیع بنزین به صورت هفتگی در البرز سنجش می شود, . ,
,
, حکیمی اظهار می کند: واحدها و شهرک های صنعتی به صورت مستمر توسط کارشناس های محیط زیست پایش می شوند و پایش ها به صورت حضوری بوده و خروجی هوا و تصفیه خانه مورد سنجش قرار می دهند و اگر بالاتر از حد استاندارد باشد اخطاریه برای آنها صادر می شود و یا اینکه پایش ما را آزمایشگاه معتمد سازمان محیط زیست انجام می دهد و فاضلاب سیستم تصفیه خانه و خروجی دودکش های آنها را مورد بررسی قرار می دهد, . ,
,
, حکیمی تصریح کرد: در 30 واحد صنعتی شاخص و بزرگ مقیاس در زمینه دودکش و تصفیه خانه سیستم پایش لحظه ای آنلاین نصب شده است و در مرکز معاونت پایش ما به صورت آنلاین می توانند اطلاعات وضعیت آلایندگی آنها را رصد کنند و اگر بالاتر از حد استاندارد باشد پیگیری اخطاریه و ... در دستور کار قرار خواهد گرفت, . ,
,
, مدیر کل حفاظت محیط زیست استان البرز تاکید می کند: شهرداری اگر در راستای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی اقدام کند باید طی لایحه ای آن را به شورای شهر اعلام کرده و شورای شهر تامین اعتبار لازم را داشته باشد اما در کارگروه کاهش آلودگی هوا مطرح شد که شرکت بهینه سازی مصرف سوخت کشور در بحث اصلاح ناوگان حمل و نقل عمومی اعتباراتی را می تواند برای شهرداری ها تامین کند لذا بنا شد شهرداری نماینده خود را به شرکت برای استفاده از امتیازات معرفی کند تا در جهت اصلاح ناوگان حمل و نقل عمومی اقداماتی را انجام دهند. ,
معضل آلودگی هوا با برگزاری جلسات مکرر حل نمی شود/عدم نتیجه مطلوب در زمینه نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی
, معضل آلودگی هوا با برگزاری جلسات مکرر حل نمی شود/عدم نتیجه مطلوب در زمینه نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی,

یک کارشناس ارشد محیط زیست با تاکید بر مدیریت آلاینده ها می گوید: یکی از عوامل مهم مدیریت بحران آلودگی هاست که منشا آن داخلی نیست و بخشی از آن مربوط به خارج از کشور است بنابراین در گام نخست یکی از کارهایی که باید پیش رو گرفت این است که افرادی که حساسیت دارند و از این آلودگی صدمه می بینند در شرایط حساسی که با آن مواجه هستند از تردد در محیط های باز و یا فعالیت های بدنی و ورزشی که روی سلامت آنها تاثیر می گذارد فعلا اجتناب کنند.

, یک کارشناس ارشد محیط زیست با تاکید بر مدیریت آلاینده ها می گوید: یکی از عوامل مهم مدیریت بحران آلودگی هاست که منشا آن داخلی نیست و بخشی از آن مربوط به خارج از کشور است بنابراین در گام نخست یکی از کارهایی که باید پیش رو گرفت این است که افرادی که حساسیت دارند و از این آلودگی صدمه می بینند در شرایط حساسی که با آن مواجه هستند از تردد در محیط های باز و یا فعالیت های بدنی و ورزشی که روی سلامت آنها تاثیر می گذارد فعلا اجتناب کنند, .,

حسن پسندیده با اشاره به نزدیک شدن به فصل سرما می گوید: یکی از پدیده هایی که با آن مواجه هستیم پدیده ی وارونگی هواست و شرایطی است که لایه های هوا تغییراتی ایجاد می کنند و باعث انتشار آلاینده ها شده و غلظت آلاینده ها بیشتر می شود بنابراین برای ایام آتی سال باید هرچه زودتر مسئولین پیش بینی های لازم را در استان البرز داشته و با خودروهای آلاینده که بیش از ۷۰ درصد از منابع آلاینده را به خود اختصاص داده اند که در این بین خودروهای ارگانهای دولتی نیز سهم دارند برخورد ویژه کرده و از مماشات با متخلفین در این عرصه بپرهیزند و باید توجه کرد که سلامت مردم بسیار حائز اهمیت است که البته مردم هم می توانند با عدم تردد های غیرضروری با خودروهای شخصی به این معضل زیست محیطی که گریبانگیرخودشان است کمک کنند.

,

 

,

پسندیده اظهار می کند: بخش عمده ای از آلاینده های استان البرزناشی ازفعالیت کارخانجات و صنایع تولیدی است و در این وضعیت کیفی هوا منابع آلاینده این بخش نیز باید مدیریت شود و با معادنی که ایجاد آلودگی می کنند مثل معادن شن و ماسه و مخازنی که ایجاد آلودگی می کنند برخورد جدی شده و حتی با سنگین ترین جرائم و تهدیدها همراه شوند.


انتهای پیام/

,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه