اخبار داغ

معاون پیشگیری بهزیستی البرز:

عدم توزیع داروی ترک اعتیاد تاثیری بر کمپ های ماده 15 ندارد

عدم توزیع داروی ترک اعتیاد تاثیری بر کمپ های ماده 15 ندارد
معاون پیشگیری بهزیستی البرز گفت: قرار گرفتن بیماران کمپ های ماده 16 و 15 در کنار یکدیگر به لحاظ تخصصی فعالیت ما را با مشکل مواجه کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ معاون پیشگیری بهزیستی استان البرز درباره قطع شدن داروی ترک اعتیاد از داروخانه های البرز به خبرنگار تیتر1، گفت: مراکزی که دارو دریافت می کنند مراکز سرپایی هستند که اصولا مجوزهای خود را از علوم پزشکی اخذ خواهند کرد و ما در بهزیستی 8 مرکز داریم اما سهمیه متادون به حوزه علوم پزشکی باز می گردد.
 
مژگان رضازاده افزود: معاون درمان علوم پزشکی دارو را به مراکز ترک اعتیاد بهزیستی می دهد و دستور العمل خاصی دارد و اینکه چرا این اتفاق افتاده است را باید از معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی پیگیری کرد اما مراکز ماده 15 (بهبود اقامتی میان مدت یا کمپ ها) روند پرهیز مدار دارند و در این شیوه هیچ دارویی در مدت سم زدایی به جز داروی پزشکی با تشخیص پزشک یا روان پزشک به بیمار داده نمی شود لذا روند مذکور تاثیری بر درمان پرهیز مدار ندارد. 

وی اظهار داشت: در کمپ های ماده 16 با توجه به اینکه تغییر وضعیتی برای آن پیدا نشده است درباره سهمیه متادون آنها به واسطه نیمه فعال بودن مرکز و نداشتن بیمار باید با علوم پزشکی صحبت کرد و با توجه به اینکه روند کاری ما پرهیز مدار است دارو روی آن تاثیری نخواهد گذاشت.
 
رضازاده تصریح کرد: از ابتدای شکل گیری استان البرز و از زمان راه اندازی اردوگاه به واسطه محدودیت فضا کل ظرفیت بیماران سخت متجاهر یعنی کارتن خواب ها و بیمارانی که ماده 16 محسوب می شوند 130 نفر بیشتر نبوده و شرایط ایده آلی نداشته اند آنها را با حکم قضایی در مراکز ماده 15 ما بستری می کنند لذا بیماری که با تمایل خود یا خانواده به مراکز ما مراجعه می کند انتظار دریافت امکانات بیشتری را دارد. 

وی گفت: برای بیماری که با حکم قضایی وارد کمپ ها می شود باید محدودیت هایی را قائل شد و سخت گیری های خاص خود را دارد لذا قرار گرفتن بیماران کمپ های ماده 16 و 15 در کنار یکدیگر به لحاظ تخصصی فعالیت ما را با مشکل مواجه کرده است و مکررا مکاتبه شده و اعلام کرده ایم اما محدودیت استان البرز روند کنونی را حاکم کرده و مدیر کل بهزیستی استان البرز مرتبا در جلسات شورای هماهنگی این موضوع را مطرح می کنند و برای استاندار سابق و بهزیستی کشور نیز مکاتبات ارسال شد.

رضازاده افزود: درحال حاضر مکان غربال گری ما در حال راه اندازی است و با توجه به اینکه مدیریت ماده 16 به بهزیستی داده خواهد شد و فعالیت ما بر روی بخش غیر دولتی و نظارت بخش دولتی است بیماران را غربال می کنیم و متناسب با وضعیت روان شناختی و بیماری و شرایط خانوادگی در مراکز مختلف ساماندهی خواهیم کرد. 

وی اظهار داشت: در حال حاضر 120 (ماده 15 و پرهیز مدار) مرکز داریم و گاهی مراکز به واسطه تلفیق ماده 15 و 16 ممکن است به صورت تعطیل موقت درمی آوریم و در مراکز بین 40 الی 50 درصد بیماران متجاهر هستند و سایر بیماران به صورت تمایلی پذیرش می شوند و با توجه به اینکه مواد آمفتامین مانند گُل، شیشه و ....تمایل فرد را برای ترک کمتر می کنند غالب افراد با حکم قضایی هستند.

معاون پیشگیری بهزیستی استان البرز در خاتمه با اشاره به اینکه بیمار کارتن خواب فصلی است تصریح کرد: با اجرای برخی طرح های ضربتی در استان تهران بیماران وارد البرز می شوند و یا بر عکس این رویه را شاهد هستیم لذا می توان گفت میانگین 2 هزار الی 2 هزار و 500 معتاد برای استان البرز براورد کرد اما آمار دقیق پس از غربال گری مشخص خواهد شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتر1,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه