اخبار داغ

گزارش/

کوخرد دومین مرکز سنگ نگاره های بستک هرمزگان/نابودی آثار تاریخی قبل از اسلام در سایه غفلت متولیان فرهنگی

کوخرد دومین مرکز سنگ نگاره های بستک هرمزگان/نابودی آثار تاریخی قبل از اسلام در سایه غفلت متولیان فرهنگی
با وجود اینکه مسئولان میراث فرهنگی از وجود آثار قدیمی در مناطق شهرستان بستک اطلاعات کافی دارند اما متاسفانه تا کنون اقدام قابل ملاحظه ای در راستای حفظ این گونه آثار صورت نگرفته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از هرمز؛به زبان ساده هر گونه تصویر، نقاشی و یا نوشته بر روی سنگ با استفاده از زنگ یا هنر حکاکی را سنگ نوشته یا سنگ نگاره می نامند که از ادوار گذشته به یادگار باقی مانده اند و هریک از آنها به تنهایی زبان گویای مردمان هزاران سال قبل تا کنون هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

اغلب غارهای قدیمی مملو از نقاشی های متنوع گوناگونی است که در برابر عومل طبیعی از عمری  کوتاه برخودار بودند لذا نبود دسترسی آسان انسان ها از آنها سبب شده است که در  بیشتر مناطق همچنان دست نخورده باقی بمانند علاوه بر غارها در محیط باز و دشت های برخی از مناطق کشور سنگ نوشته هایی یافت شده اند که بر اثر عوامل طبیعی به مرور زمان در حال نابودی کامل هستند.

,

مطابق با یافته های مورخان و محققان باستان شناسی ایلامی ها از مهمترین اقوامی بودندکه همزمان با ورود آریایی ها به ایران در این سرزمین زندگی می کردند و جز اقوامی بودن که از حدود سه هزار قبل از میلاد در منطقه ای وسیع و آن هم در بخش های جنوب غربی ایران سکنی گزیده بودند و تمدن آن ها حدود 645 سال قبل از میلاد از بین رفته است.

,

از آنجایی که براساس تقسیمات کشوری امروزه مناطق زندگی ایلامی ها شامل خوزستان، فارس، ایلام و بخش هایی از استان های بوشهر، کرمان، لرستان و کردستان و کوه های بختیاری بوده است لذا استان هرمزگان و به ویژه مناطق غرب این استان به دلیل نزدیکی با استان های فارس و بوشهر یکی از سکونت گاه های دیرینه ایلامی ها بوده است.

,

 

,

, ,

دهتل یکی از مناطق قدیمی شهرستان بستک است که آثار و ابنیه تاریخی و باستانی فراوانی مربوط به هزاران سال قبل از میلاد در آن به چشم می خورد و حمام سیبه یکی از قدیمی ترین آثار و بنای این روستاست که پس از بیرون آوردن آن از زیر خاک، کارشناسان میراث فرهنگی آن را به دوره ساسانیان نسبت دادند. همچنین سنگ نوشته های یافت شده از جمله آثاری است که محققان قدمت آن ها را به چهار هزار سال قبل و دوره هخامنشیان تخمین زده اند.

,

اغلب سنگ نوشته ها دارای اشکال و طرح هایی شامل انسان و صحنه هایی از شکار حیوانات هستند و اکثر آن ها در قسمت های جنوبی دهتل یافت شده اند اما اکنون پس از گذشت سال ها به همت دوست داران میراث فرهنگی و شورای اسلامی کوخرد منطقه ای در نزدیکی کوخرد شناسایی ش ه که دارای سنگ نگاره های تاریخی و قدیمی است.

,

, ,

کوخرد دومین مرکز سنگ نگاره های بستک هرمزگان

,

سید ابراهیم کوخردی، پژوهشگرهرمزگانی با بیان اینکه پس از دهتل، کوخرد دومین مرکز سنگ نگاره های بستک هرمزگان است، گفت:پس از بررسی دشتی به وسعت 5 هکتار به صورت پراکنده سنگ هایی با رنگ های قرمز و سیاه در این منطقه شناسایی شده اند که همانند سنگ نگاره های دهتل بر روی آن هاشکل هایی از قوچ، میش، بز کوهی، آدمک ها و شکل هایی عجیب و غریب ترسیم شده است.

,

وی افزود: از آنجایی که کارشناسان میراث فرهنگی سنگ نگاره های دهتل را مربوط به دوران قبل از اسلام می دانند لذا بسیار محتمل است که سنگ نگاره های کوخرد نیز به این دوران باز گردند.

,

پژوهشگر هرمزگانی ضمن انتقاد از عملکرد نامناسب مسئولان و متولیان فرهنگی تاکید کرد: مساله قابل تامل این است که تا کنون نه از سوی مسئولان محلی و نه از سوی میراث فرهنگی توجهی به این سنگ ها نشده است.

,

, ,

کوخردی با بیان اینکه اکثر این سنگ نوشته ها در مسیر سیلاب و آبراهه قرار دارند،بیان کرد: برخی از افراد محلی بر این باورند که چون این سنگ ها از نظر شکل و رنگ ظاهری با سنگ های دشت  دهتل تفاوت ندارند به همین دلیل ممکن است بوسیله سیلاب از کوه های بالا دستی کوخرد به این منطقه آورده شده اند.

,

متاسفانه در سالهای اخیر به دلیل نبود هیچ گونه حفاظت و نگهداری از آثار تاریخی و باستانی، عده ای یا اقدام به شکستن و از بین بردن این سنگها نموده اند و یا منبعی مفید برای افراد سودجو بوده است و با گذشت زمان روز به روز از تعداد این سنگها کاسته و یا اینکه نابود می شوند.

,

با وجود اینکه مسئولان میراث فرهنگی از وجود آثار قدیمی در مناطق شهرستان بستک اطلاعات کافی دارند و حتی از آن ها نیز بازدید نیز کرده اند اما متاسفانه تا کنون اقدام قابل ملاحظه ای در راستای حفظ این گونه آثار صورت نگرفته است.

,

لازم به ذکر است سه اثر تاریخی ترنه عجیب ترین بنای مهندسی شده، آرامگاه سید محمد سید منصور و شیخ عبدالرحمن بزرگ تاکنون به ثبت ملی رسیده اند،  همچنین مکان و آثار متعددی از تاریخ این منطقه هنوز ناشناخته مانده اند که تحقیق و توجه جدی مسئولان استانی و کشوری را می طلبد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه