اخبار داغ

یادداشت:

پلی معلق بر جان مردم

پلی معلق بر جان مردم
با وجود همه ی اظهار نظرها در باره ی خطرناک بودن پل سید الشهدا(ع) شاید این عبارت پذیرفتنی بود اگر در سال دومش افتتاح می شد تبدیل به فرسایشی ترین پروژه ی یک دهه ی اخیر زنجان نمی شد!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  عصرزنجان،«در پی انتشار عکسی از رطوبت پایه های پل سیدالشهداء استاد دانشگاه زنجان در گفتگو با مردم نو عنوان کرد: آینده ی پل سیدالشهداء خطرآفرین است». تیتر روزنامه ی مردم نو در میان خبرهای ریز و درشت انتخاب شهردار و حواشی آن گم شد. تیتری که در آن می توان یک فاجعه ی بالقوه را دید. موضوعی که به اندازه ی کافی تصورش وحشتناک است تا صدور دستور برای بررسی جدی آن لازم باشد. با این حال بازتاب این تیتر اگر نگوییم صفر اما در اندازه های آن بود! این تیتر شاید اگر در هر کجای دیگری منتشر می شد تا امروز دست کم مدعی العموم برای دفاع از حقوق شهروندانی که برای احداث آن حداقل با دادن مالیات مشارکت کرده اند، ورود می کرد. اما تا همین ساعت نگارنده از واکنش هیچ کدام از مقام های مسئول که می توانند و باید به ماجرا ورود کنند اطلاعی ندارم!

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرزنجان,

9 سال پیش و در بررسی های اولیه برای اجرای این طرح عذاب آور و در پیشنهادی کاربردی و اجرایی گفته شد که با توجه به اندازه های طرح و زمین های وسیع اطرافش در ضلع جنوبی آن، ساخت یک میدان بزرگ و حتی بی نظیر در آنجا نه تنها مقرون به صرفه که اصولی و مبتنی برواقعیت های فنی و می توان ها و بایدهاست. میدانی که می توانست نمونه باشد.  با ورودی ها و خروجی های مناسب و کاربری تجاری و فضایی سبز در میانش که بتواند دل هر مسافری را ببرد تا پا بر ترمز اقامت در شهر بگذارد. هیچ کس اما نگفت و نپرسید که چرا آن روزها به این پیشنهاد بی توجهی شد و حتی اشاره ای نیز به آن نشد. این موضوع مسکوت ماند تا طرح پل روگذر معلق و بلند پروازانه اجرایی شود و برسد به امروزی که در پس آن 8 سال از عمر و وقت شهروندان به پای اش ریخته و تلف شد. نگارنده برای اولین بار موضوع  ساخت میدانی بزرگ به جای پل را از زبان فریدون هاشم نژاد شهردار اسبق زنجان و در روزهای پیش از انتخابات مجلس و شورا در بازدید از پل شنیدم. موضوعی که با کمی تعمق می توان صدها حاشیه برایش نوشت.

,

معاون عمرانی استاندار زنجان در سال 93 و در گفتگو با فارس و با اذعان به مشکلات فنی موجود در پل سیدالشهدای زنجان گفت: کار زیادی برای حل این مشکل نمی‌توان انجام داد! اعترافی دیر هنگام در تایید همه ی  شایعه های موجود در این زمینه. فاجعه وقتی عمیق تر می شود که بدانیم ازهمان آغاز طرح می دانستند که اجرای این پروژه در این مکان و با توجه به مشخصات فنی خاک و محل، با اگر و اماهای جدی مهندسی روبه روست و با این حال اصرار بر اجرای آن کردند و امروز به جایی رسیده ایم که یک استاد دانشگاه در گفتگو با «مردم نو» از خطری سخن می راند که بدون شک با جان عابران و مردم سرو کار دارد. رحمتی چند وقت پیش نیز در اظهار نظری دیگر به نوعی سعی کرد از بار مسئولیت همه ی معضلات به وجود آمده در این خصوص شانه خالی کند! به هر حال به نظر می رسد این مقام مسئول و هر فرد مسئول دیگر باید ورودی جدی تر به ماجرای این پل بکنند. این بار نه هزینه های چند ده برابری بیشتر از برآوردهای اولیه یا مشاوره های غلط و یا پیمانکارهای ناکارآمد که موضوع جان مردمی ست که بیشترین بار سختی ها و زحمت های نواقص این استخوان در گلو مانده را بر دوش کشیده اند. رئیس پلیس راهنمایی رانندگی وقت زنجان نیز مدتی پیش با گفتن این جمله که «این پل هیچ تاثیری بر روان شدن و تسهیل بار ترافیک در آن نقطه از شهر ندارد» داستان را پیچیده تر کرد.

,

در توجیه ساخت پل شنیده شد که گفته می شود این پل با توجه به نام و مکانش که در جوار حسینیه ی اعظم زنجان قرار گرفته و نیز زیبایی آن،  به نوعی آبروی شهر شده است! آبرویی که با جان مردم بازی کند را کجای دلمان باید بگذاریم؟! با این حال و با وجود همه ی اظهار نظرها در باره ی خطرناک بودن پل شاید این عبارت پذیرفتنی بود اگر در سال دومش افتتاح می شد و تبدیل به فرسایشی ترین پروژه ی یک دهه ی اخیر زنجان نمی شد! لابد سازندگان و مجریان طرح در شهرداری و جاهای دیگر برای این پروسه ی زجرآور، دها و صدها دلیل و توجیه ردیف کنند و شاید بسیاری ازآن ها موجه و قانع کننده نیز باشند! با این حال هیچ کدام از آن ها در برابر خطری که جان مردم را تهدید می کند مهم نیست. شورای شهر باید با تحقیق و تفحص در اجرای این پروژه و همه ی ریز و درشت های موجود درآن، ابهام های موجود را شفاف کند. بدون شک ضرر را از هر جایی که بشود گرفت منفعت خواهد بود. این پل ناچار و باید افتتاح شود اما با رفع همه ی نگرانی های به وجود آمده و پاسخ به همه ی ابهام های حساس در اجرای آن و ...همین!

,

یادداشت: سعید مالکی

,

انتهای پیام /

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه