اخبار داغ

چشمه آب گرم «حاج احمدی» دشتی٬ پتانسیل رها شده ی گردشگری

چشمه آب گرم «حاج احمدی» دشتی٬ پتانسیل رها شده ی گردشگری
در این فصل سرد، آدم دلش می خواهد در وان آبگرم دراز بکشد و فارغ از سرمای بیرون، در آب گرم خستگی را از تنش بیرون کند، چه بهتر که این آب، معدنی و مملو از املاح مفید با خاصیت های درمانی باشد آن وقت با یک تیر، چند نشان زده ایم. بهترین ایده برای داشتن همه امکانات با هم، چشمه های آبگرم هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازسپاس؛ چشمه های آب های گرم و معدنی از جمله پدیده های جالب و جذابی است که از نظر درمانی همواره مورد توجه بوده است، آب معدنی جزو اولین داروهای طبیعی مورد توجه نیز بوده است که استفاده درمانی از آن از چندین هزار سال قبل تا کنون رایج است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سپاس؛ ,

آب‌های سطحی با نفوذ خود از خلال شکستگی‌ها، تدریجا گرم تر شده در افق‌های تحتانی، هنگامی که به سطح زمین می‌رسند به صورت چشمه‌های آبگرم نمایان می‌شوند.

,

به همین دلیل وجود شکستگی‌ها و گسل‌ها در مناطق آتشفشانی را عامل ظهور و پیدایش چشمه‌ها ذکر می‌کنند. معمولا در یک منطقه محدود، دمای آب این قبیل چشمه‌ها در طول سال تا چند درجه تغییر می‌کند. این مسئله مربوط به نفوذ زیاد آب‌های سطحی (مثلا پس از بارندگی و بارش برف) و کاهش نفوذ در مواقع کم آبی است.

,

در استان بوشهر به علت ساختار زمین شناسی،منابع نسبتا غنی از آب های معدنی وجود دارد که متاسفانه اکثر آنها برای مردم محلی نیز ناشناخته مانده است.

,

چشمه آبگرم روستای حاج احمدی که به آن آبگرم بی بی نور و«اَوگری» هم گویند در نزدیکی روستای حاج احمدی بخش شُنبه و طسوج قرار دارد، محل دقیق این  چشمه در مسیر جاده سنا-شنبه وشمال شرقی روستای حاج احمدی قرار دارد.

,

مظهر چشمه با جاده آسفالته فاصله خیلی زیادی ندارد آب آن از کوه واز شکاف های سنگی مارنی وگچی از زمین خارج می شود.

,

, ,

یکی از نکات بارز این چشمه وجود آبدهی فراوان چشمه مذکور است که بعد از زلزله1/6در مقیاس ریشتر مورخ20/1/92که باعث ویرانی شهرشنبه وروستاهای مجاور شد،آب این چشمه زیاد تر شده است.

,

اما متاسفانه از این پتانسیل بالقوه در زمینه گردشگری تا کنون هیچ استفاده ای نشده است و این چشمه با خواص بالای درمانی تا کنون به حال خود رها شده است و مردم محلی نیزحالا برای استفاده ازآن با مشکل مواجه هستند.

,

اولین مشکل که سد راه این آبگرم قرار دارد وجود راه دسترسی مناسب به محل و مظهر چشمه است که علی رغم فاصله کم آن با جاده دسترسی اصلی تا کنون اقدامی برای آن صورت نگرفته است.

,

علی صلحی مطلق نایب رئیس شورای اسلامی شهر شُنبه در با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای تعمیر این چشمه آب گرم گفت: طی سه سال اخیر با نامه نگاری هایی که با بخشداری و میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان دشتی انجام دادیم پیگیر تعمیر و مرمت این چشمه بودیم اما متاسفانه تا کنون اقدام موثری صورت نگرفته است.

,

وی اظهار داشت: در چند سال اخیر تنها توانستیم با ماشین های سنگین راه دسترسی به مظهر چشمه را فقط تسطیح کنیم ولی درفصل زمستان که سیلاب های موسمی رخ می دهد این راه دسترسی به دلیل قرار داشتن در راه دره های فصلی باز هم تخریب می شد و علی رغم تلاش های شورا این آبگرم همچنان بدون داشتن حوضچه های دسترسی به صورت محلی مورد استفاده قرار می گیرد.

,

آب این چشمه در ردیف آب های گوگردی است ودر درمان بیماری های جلدی وروماتیسم موثر است.

,

, ,

و علاوه بر وجود این خواص دارویی و درمانی پتانسیل گردشگری قوی برای شهر شُنبه به شمار می رود، اما تا کنون این پتانسیل نتوانسته مورد استفاده قرار بگیرد و فعلیت آن در گروه همت مسئولین بخش شُنبه قرار دارد.

,

شایان ذکر است این چشمه به دلیل وجود یکی از قبور زیارتی به نام «بی بی نور» مورد اهمیت و توجه اهالی شهر و روستاهای مجاور این آب گرم قرار دارد و این نکته اهمیت بازسازی این چشمه آب گرم را دو چندان می کند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه