اخبار داغ

سردار دهقان مطرح کرد؛

سعد حریری اجازه ترک عربستان را پیدا نخواهد کرد/ برهم زدن ثبات و آرامش لبنان در دستور کار عربستان است

سعد حریری اجازه ترک عربستان را پیدا نخواهد کرد/ برهم زدن ثبات و آرامش لبنان در دستور کار عربستان است
وزیر سابق دفاع گفت: تنش هایی که ممکن است به واسطه استعفای سعد حریری در لبنان به وجود بیاید، به نوعی تلاش عربستان برای تقابل شیعه و سنی در سطح منطقه است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سردار دهقان مشاور فرماندهی کل قوا در حوزه صنایع دفاعی و پشتیبانی از نیروهای مسلح در گفتگو با خبرنگارپایگاه خبری تحلیلی  قم فردا، در خصوص تبعات استعفای حریری و تاثیر آن بر منطقه اظهار داشت: لبنان یکی از کانون های تاثیرگذار در کل منطقه است. به طوری که طلاقی فرهنگ ها و منافعی که کشورهای منطقه در عرصه لبنان دارند، حکایت از تقابل با رژیم صهیونیستی و تلاش عربستان برای حضور و نفوذ در لبنان دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قم فردا، , قم فردا،, قم فردا, قم فردا,

وی افزود: از سویی دیگر وجود حزب الله و گرایشات شیعی در لبنان و همچنین گروههای مختلفی که از قدیم در لبنان حضور داشته اند، لبنان را چهار راه فرهنگ ها و مذاهب در غرب آسیا کرده است  و طبیعتا هرگونه تنشی در لبنان می تواند به نوعی به کل منطقه منعکس شود. به همین خاطر است که لبنان را دما سنج و طب سنج منطقه هم نامگذاری کرده اند.

,

دهقان ادامه داد: بنابراین تنش های پنهان و تنش هایی که در آستانه منطقه در حال فعال شدن هستند در عرصه لبنان بروز پیدا می کنند و بسیاری از کشورها به واسطه نفوذی که در لبنان و تاثیری که بر گروه های سیاسی لبنان دارند سعی می کنند با فعال سازی این تنش ها در عرصه لبنان مواضع و سیاست های خودشان را در سطح منطقه به معرض ظهور بگذارند.

,

استعفای حریری به نوعی تلاش عربستان برای تقابل شیعه و سنی است

, استعفای حریری به نوعی تلاش عربستان برای تقابل شیعه و سنی است,

وزیر سابق دفاع بیان داشت: تنش هایی که ممکن است به واسطه استعفای سعد حریری در لبنان به وجود بیاید، به نوعی تلاش عربستان برای تقابل شیعه و سنی در سطح منطقه است.

,

وی ابراز داشت: عرصه لبنان عرصه تعاملات سیاسی است که در صورت بروز هر گونه مشکلی، موجب تقابل نظامی و جنگ گروه های داخلی می شود. کما این که ما در دهه های 70 و 80 میلادی شاهد چنین وضعیتی بودیم.

,

دهقان گفت: عربستان سعودی در مقابل سیاست هایی که درمنطقه پیاده می کند و تلاشی که برای سمت و سوق دادن منطقه می کند، امروز با شکست مواجه شده است. به طوری که در عراق علارغم سرمایه گذاری های فراوانی که کرده، نتوانست نتیجه ای بگیرد.

,

لبنان در یک تعامل نزدیک از همراهی با جبهه مقاومت عمل می کند

, لبنان در یک تعامل نزدیک از همراهی با جبهه مقاومت عمل می کند,

مشاور فرماندهی کل قوا در حوزه صنایع دفاعی و پشتیبانی از نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: همچنین در سوریه با وجود سرمایه گذاری عظیمی که با پول عربستان و توسط آمریکا برای آنکه سیاست های خودشان را در منطقه به پیش ببرند و منطقه را تحت سلطه خود درآورند، با شکست روبرو شده است.

,

وی یادآور شد: از سویی دیگر تلاش عربستان برای به زانو درآوردن یمن هم با شکست مواجه شده و یمن در مقابل زیاده خواهی های عربستان ایستاده است. در لبنان نیز حزب الله توانسته با مهار جریانی که داعش تلاش می کرد به داخل لبنان بکشاند، با مقابله ی حزب الله و ارتش لبنان آن هم محکوم به شکست شد.

,

وزیر سابق دفاع اظهار داشت: در لبنان با تدابیری که سیاست مردان داخل و بیرون آن به خرج داده اند، به جای تنش، یک صحنه تعامل و همکاری سیاسی را به وجود آورده اند که اهل سنت نخست وزیر خودشان، شیعیان رئیس مجلس خودشان و مسیحیت رئیس جمهور خودشان را داشتند و عرصه لبنان در یک تعامل نزدیک از همراهی با جبهه مقاومتی که جمهوری اسلامی رهبری آن را می کند، عمل می کند.

,

لبنان تنها امید عربستان برای دستیابی به موفقیت است

, لبنان تنها امید عربستان برای دستیابی به موفقیت است,

دهقان افزود: در واقع آرامش و سیاست در لبنان به گونه ای است که در راستای سیاست های جبهه مقاومت است. رئیس جمهور لبنان آقای میشل عون با سیاست ها و دیدگاه های حزب الله هم سو است و این شکست دیگری بود که سعودی ها در عرصه لبنان می خوردند که این از طریق تعامل و گفتگوهای سیاسی در لبنان به دست آمد.

,

وی ادامه داد: بنابراین سعودی ها امروز هم در سیاست ورزی و در روابط دیپلماتیک در لبنان شکست خوردند و هم در عرصه جنگ نظامی و جنگ نیابتی که در سوریه و عراق راه انداختند و هم درعرصه جنگ مستقیمی که در یمن به راه انداختند.

,

مشاور فرماندهی کل قوا در حوزه صنایع دفاعی و پشتیبانی از نیروهای مسلح گفت: هرگونه تغییری در وضعیت موجود برای عربستان بهتر از آن چیزی است که امروز در منطقه حاکم است. به همین دلیل عربستان تنها جایی که هنوز امید دارد تا بتواند از آن طریق موفقیتی کسب کند عرصه لبنان است، آن هم از طریق این استعفاء و به تنش و تشنج کشاندن آن، لذا به این اقدام دست زده است.

,

سعد حریری اجازه ترک عربستان را پیدا نخواهد کرد

, سعد حریری اجازه ترک عربستان را پیدا نخواهد کرد,

وی بیان داشت: به نظر می رسد که سعد حریری اجازه ترک عربستان را پیدا نکند و به بهانه های واهی از جمله ترو  در عربستان ماندنی شود. به خصوص که هم یک ارتباط و تعامل تجاری بسیار نزدیک با عربستان دارد و هم جانش در خطر است.

,

دهقان تصریح کرد: البته به نظر می رسد لبنان امروز یک آرامشی را دارد که این آرامش در همه ی نیروها، حتی جریان المستقبل که سعد حریری آن را رهبری می کرد و متمایل به عربستان بوده است، دیده می شود.

,

وزیر سابق دفاع یادآور شد: امروز این آرامش موضوعیت دارد و اگر بخواهد در حاکمیت باقی بماند این تعامل نزدیک و حفظ آرامش برای آنها اصل خواهد بود. بنابراین علارغم سختی ها و تلاش هایی که می کنند، مشکلاتی که برای لبنان پیش آورده اند قطعا طولانی مدت نخواهد بود و مردم لبنان و جریان های سیاسی حاکم بر لبنان در یک توافق جمعی می توانند ثبات را در لبنان حاکم کنند.

,

برهم زدن ثبات و آرامش لبنان در دستور کار عربستان است

, برهم زدن ثبات و آرامش لبنان در دستور کار عربستان است,

وی تصریح کرد: لبنان در پیش روی خود یک تلاش بسیار فعالی را به منظور بی ثبات کردن آن خواهد داشت. به خصوص که عرصه لبنان امروز وضعیتی حاکم است که در راستای جبهه مقاومت و در راستای دیدگاه هایی است که حزب الله و سایر گروه هایی که علاقمند به حفظ آرامش و استقلال لبنان هستند آن را دنبال می کنند.

,

دهقان در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین همان گونه که عربستان گفته، برهم زدن ثبات و آرامش لبنان در دستور کار عربستان خواهد بود، ولی طبیعتا گروه ها و جریان های سیاسی لبنان پذیرش این وضعیت آرام و آرامش حاکم را نهادینه کرده اند و به نظر می رسد برای حفظ این آرامش موجود برخی از جریان های سیاسی از خودگذشتگی هم بکنند تا این آرامش بهم نخورد.

,

گفتگو از سیده فاطمه حسینی

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه