اخبار داغ

قائم مقام سازمان امور عشایر ایران:

۳۵ درصد صنایع دستی کشور توسط عشایر تولید می شود/استان زنجان 6 هزار عشایر دارد

۳۵ درصد صنایع دستی کشور توسط عشایر تولید می شود/استان زنجان 6 هزار عشایر دارد
قائم مقام سازمان امور عشایر ایران گفت: عشایر 190هزار تن گوشت قرمز مورد نیاز کشور، 35درصد صنایع دستی، و همچنین 790هزار هکتار زراعت ، 69هزار هکتار باغ و بیش از 24میلیون رأس دام بعنوان پتانسیل تولیدی در اختیار دارند که در تولید و اشتغال و اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی نقش ارزنده ای برای کشور دارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ شاهپور علایی مقدم  در گفت و گو با نبض سحر، گفت: نشریات و رسانه ها و خبرنگاران عزیز بعنوان چشم و گوش و زبان جامعه نقش بسیار مهمی در اطلاع رسانی و مطالبه گری در جامعه ایفا می کنند به همین منظور از زحمات شما  قدردانی می نمایم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نبض سحر,

وی با اشاربه استعداد کشاورزی در استان زنجان بخصوص شهرستان های ابهر، خرمدره، سلطانیه و روستاهای تابعه افزود: تنوع تولید انواع محصولات زراعی، باغی، دام و طیور نیاز به توجه مضاعف به امر اقتصاد کشاورزی و ارتقاء وضع درآمد و معیشت کشاورزی می باشد و راه حل آن توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی، بسته بندی، فرآوری، قطعه بندی، بازاررسانی، بازرگانی و توسعه صادرات و تکمیل زنجیره های تولید تا سر سفره مصرف کننده می باشد که آثار بسیار مهمی در حذف دلال ها و واسطه ها دارد.

,

قائم مقام سازمان امور عشایر ایران گفت : خلأ بین تولید تا مصرف را افراد سودجو و فرصت طلب پر میکند و بخش اعظم سود نصیب آنها شده و اخلال در زنجیره تولید ایجاد می کند؛ در همین راستا نیاز به برنامه ریزی و توجه مضاعف می باشد که یکی از راهبرد های اساسی و محل تقویت، فعال شدن شوراهای کشاورزی شهرستان ها و استان می باشد.

,

علائی افزود: با استفاده از خرد جمعی و استفاده از نظرات نخبگان و صاحب نظران و اهتمام جدی در خصوص مشکلات کشاورزی می توان شاهد تحول و توسعه در منطقه شود.

,

وی یادآور شد استفاده از ظرفیت فارغ التحصیلان دانشگاهی و اختصاص تسهیلات کم بهره از جمله تسهیلات ۱,۵ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی که اخیراً تصویب و توسط دولت ابلاغ گردیده می توان زمینه اشتغال ۵هزارنفر افراد بیکار را در روستاها و شهرهای مناطق عشایری استان، فراهم کرد.

,

علائی مقدم افزود: استان زنجان تقریباً ۶هزار نفر جمعیت عشایری دارد که عمدتاً در شهرستان های زنجان و ماهنشان حضور دارند و یکی از سیاست های سازمان امور عشایر ایران مو ضوع پایش عشایر کل کشور و سرشماری جمعیت عشایر کشور در سال ۱۳۹۷ می باشد که بایستی این موضوع در استان زنجان به جدیت احراز شود و به همین دلیل با تصویب سازمان امور اداری و استخدامی کشور در اردیبهشت ماه اداره ی امور عشایر استان تأمین و شروع به فعالیت کرده است.

,

علایی مقدم عنوان کرد: از مجموعه ۸۴ میلیون هکتار از مراتع کشور ۳۵ میلیون هکتار در اختیار عشایر می باشد و همچنین عشایر دارای دو اتحادیه کشوری،۲۲ اتحادیه ی استانی، ۲۰۴ شرکت تعاونی شهرستانی و ۳۰۴ صندوق خرد زنان عشایری می باشد که بعنوان بازوی توانمند سازمان، سیاست های تولیدی را در بخش عشایری اجرا می نمایند.

,

وی همچنین گفت: عشایر ۱۹۰هزار تن گوشت قرمز مورد نیاز کشور، ۳۵درصد صنایع دستی، و همچنین ۷۹۰هزار هکتار زراعت ، ۶۹هزار هکتار باغ و بیش از ۲۴میلیون رأس دام بعنوان پتانسیل تولیدی در اختیار دارند که در تولید و اشتغال و اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی نقش ارزنده ای برای کشور دارند.
این مقام مسئول اظهار کرد: سیاست های سازمان در طول برنامه ششم شامل: ۱-تکمیل زنجیره ی تولید و عرضه گوشت قرمز ۲-تکمیل زنجیره ی تولید و عرضه ی شیر و فرآورده های لبنی ۳-توسعه کشت گیاهان داروئی ۴-توسعه صنایع دستی، گردشگری و بوم گردی ۵-توسعه باغات در اراضی شیب دار ۶-توسعه و ایجاد شرکت های فنی مهندسی پشتیبانی عشایر ۷-تقویت و سازماندهی تشکل ها و تعاونی ها می باشد و در این زمینه ۱۰۰۰میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت بین عشایر کشور توزیع خواهد شد.

,
,


قائم مقام سازمان امور عشایر ایران گفت: ظرفیت قانونی ایجاد شده درماده ۶ قانون برنامه ششم در خصوص اختصاص سهم مالیات بر ارزش افزوده به عشایر بسیار حائز اهمیت بوده و پیش بینی ما این است که بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان از محل قانون مالیات بر ارزش افزوده می تواند تحول عظیمی در تولید واشتغال عشایر و بالا رفتن درآمد آنها ایجاد نماید.

,
,

علائی مقدم در همین راستا مناطق عشایری استان زنجان نیز می تواند از این فرصت قانونی ایجاد شده بهره مند شود، جادارد هم از دولت و هم از نمایندگان محترم مجلس تشکر کرد که در طول برنامه ششم توسعه مهم عشایر را برای برای اولین بار با وضع قانون پیش بینی کرده اند.

,

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که با نگاه ویژه   مسئولین شهرستانی و استانی و با توسعه سرمایه گذاری و پشتیبانی مضاعف از کشاورزان و تولیدکنندگان، شاهد تحول عظیمی در جامعه روستایی و شهری باشیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه