اخبار داغ

گزارش دانا از سیاسی شدن بودجه کشور؛

چرا بودجه ناعادلانه بسته می شود؟/ سهم خواهی نمایندگان به جای آمایش سرزمینی در تخصیص بودجه

چرا بودجه ناعادلانه بسته می شود؟/ سهم خواهی نمایندگان به جای آمایش سرزمینی در تخصیص بودجه
برای تقویت تاثیر بودجه در رشد و توسعه اول باید سهم خواهی‌ها برداشته شود و در ثانی تفریق بودجه بدون نگاه سیاسی باشد. تا از اعتبار کافی برخوردار گردد.
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد گودرزی؛ بودجه، سند دخل و خرج دولت در یک سال مالی است که این سند حاوی پیش بینی درآمدها و هزینه‌هاست و برای تخمین آن با پیش بینی سرو کار داریم که در نتیجه اصلاحیه بودجه و متمم بودجه می تواند ابزارهای سودمندی برای به روز رسانی و موثرتر کردن بودجه باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

اغتشاش امر مالیه هم باعث اختلال امور ملکی است. متاسفانه دولت ایران سال‌ها است گرفتار این اختلال و مرض مالی است. » ناصرالملک، وزیر مالیه دوره قاجار با چنین تعبیری، اولین لایحه بودجه ایران را در سال 1286 به اولین مجلس شورای ملی برد.

,

 

,

چرا بودجه ناعادلانه بسته می شود؟

, چرا بودجه ناعادلانه بسته می شود؟, چرا بودجه ناعادلانه بسته می شود؟,

با گسترش علم، دانش بودجه‌ریزی هم رشد چشم گیری داشته است و در سالیان اخیر نرم افزارها پیشرفته‌ایی برای رصد بودجه بکارگیری شده است. بوجه‌ها در انواع مختلفی بسته به نوع فعالیت تنظیم می‌شوند؛ اما جای تاسف دارد با گذشت نزدیک به یک قرن از تنظیم اولین بودجه کشور در سال ۱۲۸۶ سال هنوز هم در کشور ما بخش عظیمی از بودجه به صورت سنواتی و تنها با افزودن مبلغی به بودجه سال قبل به اندازه نرخ تورم تنظیم می شود. این بودجه تناسب بسیار کمی با تحولات روز دارد و برخی اوقات ریشه برخی امور به سالها قبل برمی گردد. از نظر کارشناسان، بودجه‌ی سنواتی چون ارتباط کمی با آینده و حتی حال حاضر دارد، «بودجه مرده» محسوب می‌گردد. مقتضیات کشور و برنامه‌های بلند مدت در بودجه‌ی سنواتی بسیار محدود بوده و هزینه‌ها، برنامه‌ها را خیلی کم هدایت و حمایت می‌کند.

,

در بودجه‌ها مهمترین نقطه ضعف سهم خواهی هاست که متاسفانه نمایندگان ملت فارغ از اصل هزینه - فایده می خواهند سهم بیشتری از بودجه را به حوزه انتخابی خود اختصاص دهند. آمایش سرزمینی در بودجه‌ایی که با سهم خواهی بسته شده است، نادیده گرفته میشود و گاهی هزینه‌های سنگینی بر کشور تحمیل می‌کند. قدرت لابی نمایندگان هم وضع را بدتر می‌کند. نمونه‌ی عینی و فاجعه بار این امر در احداث سدهای فراوان و غیر ضرور در حوضه آبریز دریاچه ارومیه است‌. دسترسی نامحدود به اعتبارات سد سازی و عدم توجه به مسائل زیست محیطی واقعا فاجعه بار است. اما این مهم کمتر در ملاحظات سیاسی نمایندگان گنجانده می‌شود. فاجعه را به نبود و یا کاهش بودجه ترجیح می‌دهند.آنها باید بدانند فقط برخی طرحها در حوزه انتخابی آنها دارای توجیه است. فشار برای جذب و اجرای برخی طرحها باعث انحراف منابع از طرحهای پر بازده به سمت طرحهای کم بازده و یا حتی مضر می‌گردد.

,

از سوی دیگر وجود حدود 600 هزار میلیارد تومان طرح نیمه تمام نشان از آن دارد که کلنگ زنی از بهره برداری مهمتر است! بسیاری از این طرحها نه در زمان گذشته و نه در زمان حال توجیه اقتصادی نداشته و سرمایه گذاری ناقص حجم بسیار بزرگی از نقدینگی کشور را به سمت طرحهایی برده است که بهره اقتصادی آنها در حالت نیمه تمام برای کشور و منطقه «صفر مطلق »است. و باعث تاراج منابع ملی شده و زیان گسترده‌ایی را بر اقتصاد کشور تحمیل کرده است.

,

فقدان رشته بودجه در سیستم آموزشی کشور

, فقدان رشته بودجه در سیستم آموزشی کشور, فقدان رشته بودجه در سیستم آموزشی کشور,

نبود آموزش در بخش بودجه نویسی و تصویب و اجرای آن بسیار عیان است. برای بیان ضعف‌های آموزشی در بخش بودجه کل کشور همین قدر کافی است که گفته شود؛ با وجود جهش‌های بی نظیر در آموزش عالی کشور در سالهای اخیر که حتی ظرفیت‌ها از تعداد دانشجویان فراتر رفته، ما هنوز هم ما رشته‌ایی بنام بودجه در آموزش عالی نداریم.

,

بودجه گسترده‌ترین، پیچیده‌ترین و مهمترین لایحه دولت به مجلس است که تاکنون برای آن یک رشته دانشگاهی تدوین نشده است. ضعف شدید آموزشهای آکادمیک مانع از آن شده است که بودجه‌ریزی وارد فاز علمی شود و هنوز هم بصورت سنتی تنظیم می‌گردد. حتی اگر به فرض محال بودجه‌ایی کارشناسی شده ( در نبود رشته دانشگاهی وجود کارشناس بودجه محال است) تنظیم گردد، باز هم ضعف آموزش مانع از اجرای بودجه متناسب با طرحهای بالا دستی و بصورت اقتصادی می‌گردد. حسابداران در این سیستم معیوب هم وظیفه‌ی حسابداری را انجام می‌دهند و هم بودجه. اما حسابداری ارتباط کمی با بودجه دارد. جسم بودجه در حسابداری بررسی می‌گردد و روح بودجه که شامل اهداف ، برنامه و ماموریت هاست کمتر مورد توجه قرار می گیرد.

,

 

,

تسویه حساب های سیاسی با تفریق بودجه

, تسویه حساب های سیاسی با تفریق بودجه, تسویه حساب های سیاسی با تفریق بودجه,

تفریق بودجه هم یکی از بحثهایی است که از ضعف‌های بنیادین رنج می‌برد و بدتر از آن اینکه با تسویه حسابهای جناحی همراه شده است. به همین خاطر قابلیت اعتماد به آن را به شدت کاهش یافته است.

,

آنچه گریز ناپذیر است اینست که باید آموزشهای بودجه‌ایی پایه‌ریزی و در غالب رشته‌ی بودجه هر چه زودتر برای آموزش اصولی و آکادمیک کارشناسان بودجه راه اندازی گردد.

,

برای تقویت تاثیر بودجه در رشد و توسعه اول باید سهم خواهی‌ها برداشته شود و در ثانی تفریق بودجه بدون نگاه سیاسی باشد. تا از اعتبار کافی برخوردار گردد.

,

آنچه مسلم است بودجه تمام طرحهای اقتصادی ،اجتماعی و سیاسی را پوشش می‌دهد و نمی‌توان به توسعه کشور بدون توسعه بودجه‌ریزی دست یافت.

,

انتهای پیام/ط

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه