اخبار داغ

سخنان صریح و گلایه آمیز کارگردان انیمیشن «نبرد خلیج فارس»:

انیمیشنی جهانی و ضدآمریکایی ساختیم، خودی ها تحریم کردند/ «نبرد خلیج فارس» می توانست پیروزی بزرگ ملی باشد

انیمیشنی جهانی و ضدآمریکایی ساختیم، خودی ها تحریم کردند/ «نبرد خلیج فارس» می توانست پیروزی بزرگ ملی باشد
کارگردان انیمیشن «نبرد خلیج فارس» ضمن گلایه از برخوردهای بی مهرانه با آثار تولیدی مبتنی بر ضدیت با نظان سلطه، گفت: شعار مرگ بر آمریکا می دهیم اما حاضر نیستیم از یک اثر ضدآمریکایی حمایت کنیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، «فرهاد عظیما» یکی از چهره های شناخته شده در حوزه تولید انیمیشن در ایران است. او را بیشتر با اثر فاخر «نبرد خلیج فارس» می شناسند؛ اثری که مورد توجه رسانه های خارجی قرار گرفت اما چنان که باید و شاید در ایران تحویل گرفته نشد! عظیما از بی مهری هایی که در قبال این انیمیشن صورت گرفته است، دلِ پری دارد. ما دقایقی را پای درد دل های او نشسته ایم و حاصل، متنی است که در ادامه آن را می خوانید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

مرآت- «نبرد خلیج فارس» واکنش های زیادی را در رسانه های معتبر جهان در پی داشت. آیا اطلاعات مربوط به این واکنش ها را فراوری کرده اید تا در تولید آثار بعدی از آن ها استفاده کنید؟

, مرآت- «نبرد خلیج فارس» واکنش های زیادی را در رسانه های معتبر جهان در پی داشت. آیا اطلاعات مربوط به این واکنش ها را فراوری کرده اید تا در تولید آثار بعدی از آن ها استفاده کنید؟,

ما این تحلیل ها را در قالب یک آرشیو جمع آوری و جمع بندی کرده ایم. بسیاری از رسانه های داخلی در واقع از همین آرشیو ما استفاده می کردند. برایند ما این بود که رسانه های غربی مساله را بسیار جدی گرفتند اما در داخل کشور همانطور که با بسیاری از مسائل به شوخی برخورد می کنند، با این انیمیشن هم به شوخی برخورد کردند! مساله مهم این بود که حتی هیچ فیلمی نتوانسته بود به اندازه این انیمیشن در دنیا بازتاب پیدا کند.

,

از ابتدای انقلاب تا کنون هرگز ندیده ایم که یک فیلم ایرانی تیتر یک خبرگزاری های معتبر دنیا شود. رسانه های خارجی دقایق زیادی را به تحلیل این انیمیشن اختصاص دادند. این در حالی بود که رسانه های داخلی و رسانه ملی بسیار کم به این انیمیشن پرداختند. این دست موارد برای رسانه های خارجی اهمیت دارد، درست برعکس ما که توان داخلی را به شوخی می گیریم.

,

مرآت- شما انیمیشنی را تولید کردید که جنگ میان آمریکا و ایران را به نمایش می کشد. امروز در شرایطی قرار داریم که تیتر یک روزنامه را عامل جنگ افروزی می دانند! اگر انیمیشن شما امروز ساخته میشد احتمالا اتهامات زیادی متوجه شما میشد. با این وجود، فارغ از تحلیل های خارجی، در داخل با چه هجمه هایی مواجه بودید؟

, مرآت- شما انیمیشنی را تولید کردید که جنگ میان آمریکا و ایران را به نمایش می کشد. امروز در شرایطی قرار داریم که تیتر یک روزنامه را عامل جنگ افروزی می دانند! اگر انیمیشن شما امروز ساخته میشد احتمالا اتهامات زیادی متوجه شما میشد. با این وجود، فارغ از تحلیل های خارجی، در داخل با چه هجمه هایی مواجه بودید؟,

هجمه های داخلی به گونه ای بود که انیمیشن ما را به کلی نابود کردند! این پدیده مثل کسوف حلقوی در جهان نادر است! ما این اثر را با هزینه شخصی خودمان ساختیم. به لطف الهی نان و پنیری که داشتیم را خوردیم و این انیمیشن را ساختیم اما نهادهایی مثل حوزه هنری که ادعای انقلابی گری هم دارند در موضوع اکران بسیار بد عمل کردند و همان چند سالن محدود را هم با منت در اختیار ما قرار دادند.

,

زحمات پنج ساله ما را نابود کردند...

, زحمات پنج ساله ما را نابود کردند...,

این انیمیشن زحمت چهار تا پنج سال کار شبانه روزی ما بود. اتفاقی که افتاد این بود که دوستان ما در حوزه هنری زحمت پنج ساله ما را که می رفت تا به یک پیروزی بزرگ تبدیل شود، خیلی راحت نابود کردند. تصور کنید ما هر چهار سال یکبار یک انیمیشن تولید کنیم اما نهادهای حامی شعار بدهند و در عمل هیچ کاری نکنند؛ اینگونه نمی توان فعالیت کرد.

,

با این روندها وقت ما تلف خواهد شد و به بطالت خواهد گذشت. بعد از چهار سال خون جگر خوردن و گذاشتن عمرمان، کسی قدر این انیمیشن را نمی داند. ما از کشورهای خارجی درخواست کار داریم اما این درخواست ها را نپذیرفته ایم. تحلیل رسانه های خارجی این بود انیمیشن ما یک اثر ملی است اما نهادهای حامی این انیمیشن را حتی در سطح انیمیشن «مبارک» هم قرار نمی دهند!

,

برای اکران انیمیشن «مبارک» 90 سالن اختصاص دادند اما برای اکران انیمیشن ما 4 سالن! این نشاندهنده اوج بصیرت حوزه هنری در پرداختن به مسائل انقلابی است. ما در آن زمان فریاد می زدیم که دارند انیمیشن ما را نابود می کنند اما صدای ما شنیده نشد. نه تبلیغات موثری برای این اثر صورت گرفت و نه سازمان های فرهنگی و ارزشی از آن حمایت کردند.

,

خودمان را تحریم کرده ایم...!

, خودمان را تحریم کرده ایم...!,

سازمان های ارزشی منتظر ماندند تا این انیمیشن به صورت رایگان در اینترنت عرضه شود تا آن را اکران کنند! مسأله ما اصلاح طلب ها و اصولگرایان نیستند. مسأله ما شعارهای غیرواقعی است. ما خودمان را تحریم کرده ایم. تحریم های داخلیِ خودی ها بدتر از تحریم های خارجی است. ما شعارِ «مرگ بر آمریکا» می دهیم اما حاضر نیستیم از یک اثر ضدآمریکایی حمایت کنیم.

,

جالب اینجاست که هنوز عده ای می گویند چرا هنرمندان ما آثار ضدآمریکایی نمی سازند؟ خب ما اثر ضدآمریکایی تولید کردیم؛ شما چه کردید؟ ما حاضریم که صبح تا شب فیلم هایی مثل فروشنده را نقد کنیم و بکوبیم اما حاضر نیستیم از یک محصول انقلابی حمایت کنیم. آقایانی که در پایتخت با بودجه های 5-6 میلیاردی فیلم می سازند قاعدتا آنقدرها نیازی به حمایت های آنچنانی ندارند. در غرب برای ساخت یک انیمیشن گاه تا 400 میلیارد تومان هزینه می کنند.

,

ما با هزینه شخصی خودمان انیمیشنی در حد انیمیشن های چند ده میلیاردی خارجی ساخته ایم و به جای قدردانی، جواب ما را هم نمی دهند! 

,

بین شعارها و عمل ها فاصله زیادی وجود دارد

, بین شعارها و عمل ها فاصله زیادی وجود دارد,

ما در حالی که هوای نفسمان را وارد کارمان می کنیم شعارهای سنگین ضدآمریکایی می دهیم! در دهه فجر و 13 آبان شعارهای ضدآمریکایی می دهیم و خرج می کنیم اما موقع حمایت از یک اثر هنری ضدآمریکایی پول نداریم. ما از زمانی که فهمیدیم این اتفاقات در کشور ما جاری است و میان شعارها و عمل ها فاصله بسیاری وجود دارد تصمیمات جدیدی گرفته ایم.

,

ما دیگر اثر ضدآمریکایی نمی سازیم. صاحبخانه، اداره، آب، برق و مخابرات پول می خواهند! طبیعی است که اگر بگویید ما کار فرهنگی می کنیم آن ها از پول خود نمی گذرند. می گویند برای خدا کار کنید اما خودشان برای تبلیغ یک اثر انقلابی چندین میلیون تومان از امثال من پول می گیرند. ما امیدواریم که این وضعیت اصلاح شود اما حقیقت این است که با این رویکردها وضعیت درست نمی شود!

,

ان شاء الله که امام زمان(عج) بیایند و خودشان اوضاع را درست کنند!

,

گفتند انیمیشن راشل کوری به روند مذاکرات لطمه می زند!

, گفتند انیمیشن راشل کوری به روند مذاکرات لطمه می زند!,

مرآت- من چندی پیش با آقای برونی، کارگردان مستند پرزیدنت آکتور سینما گفتگو داشتم. قرار بود مستند ایشان از تلویزیون پخش شود اما این اتفاق به دلایل نامعلومی(!) نیفتاد. ایشان می گفتند مدیران صدا و سیما چنان که باید و شاید انقلابی عمل نمی کنند. صدا و سیما با اثر شما چگونه برخورد کرد؟

, مرآت- من چندی پیش با آقای برونی، کارگردان مستند پرزیدنت آکتور سینما گفتگو داشتم. قرار بود مستند ایشان از تلویزیون پخش شود اما این اتفاق به دلایل نامعلومی(!) نیفتاد. ایشان می گفتند مدیران صدا و سیما چنان که باید و شاید انقلابی عمل نمی کنند. صدا و سیما با اثر شما چگونه برخورد کرد؟,

مسأله این نیست که یک اثر پخش شود و مسئولیت مدیران سیما به پایان برسد. اتفاقی که گفتید در صدا و سیما  و دیگر نهادها مرسوم شده است. در زمان مدیریت سابق صدا و سیما، ما می خواستیم انیمیشن راشل کوری را در صدا و سیما تبلیغ کنیم اما مدیران صدا و سیما می گفتند این انیمیشن به روند مذاکرات لطمه وارد می کند! می خواستیم در برخی از خبرگزاری ها صحبت کنیم، می گفتند دولت عوض شده است و حرف های ضداسرائیلی شما دیگر جایگاهی ندارد.

,

ادعا می کردند دولت خیلی مایل نیست که اسرائیل، عصبانی و ناراحت شود. خبرگزاری ها به خاطر ملاحظه دولت و دولت به خاطر ملاحظه آنطرفی ها نمی گذاشتند این حرف ها زده شود. برخوردهای سلیقه ای هم در این میان کم نبود. یکبار کسی می گفت رژ لب فلان خانم در فلان انیمیشن پررنگ است پس نمی شود آن را پخش کنیم! 

,

عده ای به دنبال اسلامِ خنثی هستند!

, عده ای به دنبال اسلامِ خنثی هستند!,

اینجور مواقع مدیران عالم دهر می شوند. ما واقعا نمی توانیم روی برخی مدیران از این جهت حساب کنیم. اگر صبح تا شب در برنامه سمت خدا از غسل و وضو و... صحبت شود هیچکس با این برنامه مشکلی ندارد اما به محض این که از ربا در آن صحبت می شود عده ای معترض می شوند. عده ای به دنبال اسلامِ خنثی هستند. اگر کسی بخواهد این اسلامِ خنثی را نفی کند با او همان رفتاری را می کنند که با پیامبران کردند!

,

تعریف بسیاری از ما از اسلام نسبتی با واقعیت ندارد

, تعریف بسیاری از ما از اسلام نسبتی با واقعیت ندارد,

مدیران ما سلیقه را بر اصول ترجیح می دهند. اگر شما پارتی داشته باشید اثرتان را تحویل می گیرند اما اگر پارتی نداشته باشید احتمال این که به شما بگویند کارتان به درد نمیخورد زیاد است! رفتار سلیقه ای و ترسو بودن آفتی است که گریبانگیر ماست.

,

ما حتی اگر بخواهیم آمریکا را بزنیم باید احتیاط کنیم و خیلی تند نرویم. نباید مردم را وادار به تفکر کنیم و به عمق مسائل ببریم؛ یعنی همان کاری که پیامبران کردند. امام معصوم می خواهد مردم را به عمق مسائل ببرد و نگذارد که آن ها در سطح باقی بمانند اما محتوای برنامه های ما این است که دو تا بازیگر دعوت می کنیم و چهار تا معلق می زنیم و گل یا پوچ بازی می کنیم! این برنامه ها را می سازیم مبادا که مردم ماهواره ببینند! این توهین به مردم است.

,

من باز هم امیدوارم که این وضعیت درست شود اما بعید است!

,

دیگر کار ضدآمریکایی نمی سازیم

, دیگر کار ضدآمریکایی نمی سازیم,

مرآت- هرچند از تمام جملات شما بوی دل آزردگی به مشام می رسد، اما سوال آخرم این است که اکنون مشغول چه کاری هستید و در آینده شاهد چه آثاری از شما خواهیم بود؟

, مرآت- هرچند از تمام جملات شما بوی دل آزردگی به مشام می رسد، اما سوال آخرم این است که اکنون مشغول چه کاری هستید و در آینده شاهد چه آثاری از شما خواهیم بود؟,

ما دیگر کارهای ضدآمریکایی نمی سازیم اما تلاش می کنیم عاشورا و امام حسین(ع) را به جهان معرفی کنیم. ما روایاتی داریم که نشان می دهد حضرت مریم(س) با طی الارض به سرزمین کربلا رفتند و عیسی(ع) در این سرزمین متولد شد. ما در انیمیشن خود به این مسأله می پردازیم. همچنین روایت عجیبی از امام رضا(ع) درباره نور داریم اما کسی به این حرف ها گوش نمی کند!

,

مسئولین می گویند ما می خواهیم فقط درباره زیارت و... اثر تولید کنیم. ما تصمیم داریم آثار خود را با حمایت های مردمی تولید کنیم. ساخت اثر در این ارتباط بسیار دشوار است و چند سال زمان می برد.

,

 

,

گفتگو و تنظیم: محسن حسن زاده

,

انتهای پیام/س

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه