اخبار داغ

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی شعبه استان بوشهر:

استان بوشهر فضای مناسبی برای نگهداری اسناد ندارد/ ثبت ۲۵۰ هزار پایان نامه در تالار منابع دیجیتال

استان بوشهر فضای مناسبی برای نگهداری اسناد ندارد/ ثبت ۲۵۰ هزار پایان نامه در تالار منابع دیجیتال
مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی شعبه استان بوشهر گفت: در استان بوشهر فضاهای استاندارد در اختیار نداریم، اما به دنبال آن هستیم تا این فضا را تأمین کنیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ غلامحسین نظامی مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی شعبه استان بوشهر در گفت و گو با سپاس با اشاره به عبارت خلیج فارس، گفت: خلیج‌فارس آفتاب درخشانی است که نورش مؤید وجود آن است و اسناد زیادی برای فارس بودن آن و حاکمیت ایران بر این دریا وجود دارد و اگر سخن‌هایی در تضاد با آن گفته شود، ناپیدا و گنگ است و برای درک حقیقت آن، کافی است به تاریخ مراجعه کنیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سپاس,

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی شعبه استان بوشهر ادامه داد: این نکته را اضافه کنم کسانی که از روی شیطنت و برنامه و منابع سیاسی گاهی اقدامی می‌کنند، می‌دانند و اطلاع دارند که نام این دریا خلیج‌فارس است اما منافع سیاسی آن‌ها را به تحریف نام آن واداشته است. افرادی که از کشورهای مختلف دست به تحریف نام خلیج‌فارس می‌زنند، طبعاً نماینده عالمان، پژوهشگران، دانشمندان و مردم آن نیستند.

,

نظامی در خصوص نحوه معرفی هر چه‌بهتر تاریخ خلیج‌فارس به مردم کشورهای منطقه و جهان اظهار کرد: ما باید بدون توجه به این افراد روی نام خلیج‌فارس کار علمی، فرهنگی، پژوهشی، نمایشگاهی و حتی کارهای مشترک در زیر لایه سیاست با پژوهشگران کشورهای مختلف داشته باشیم. به‌طور مثال به‌صورت غیرمستقیم درزمینهٔ مشترکات فرهنگی و مناسبات اقتصادی صورت بگیرد و ما از این طریق می‌توانیم لجاجت‌ها و سماجت‌های بعضی از این آقایان را برطرف کنیم.

,

وی در پاسخ به سوال خبرنگار  سپاس در خصوص اسناد و نسخه‌های خطی موجود خلیج‌فارس، بیان کرد: در بین اسنادی که در خصوص خلیج‌فارس در اختیارداریم، در محدوده زمانی 200 سال و از زمان آغازه دوره قاجار است. این اسناد شامل خود دریای خلیج‌فارس، بندرها و مناطق ساحلی آن است و آن‌قدر زیاد هست که جای برای کارهای پژوهشی زیادی دارد. ما پژوهشگران را به انجام این پژوهش‌ها تشویق می‌کنیم و به دانشگاه‌ها به‌صورت مکتوب اعلام کردیم که ما آمادگی کامل داریم تا از دانشجویان استقبال ‌کنیم و این اسناد و نسخه‌های خطی را در اختیار آنان قرار می‌دهیم.

, سپاس در ,

نظامی با بیان اینکه در اختیار قرار دادن اسناد تاریخی به پژوهشگران یکی از مهم‌ترین رسالت‌های این سازمان است، تصریح کرد: تاکنون حدود 25 هزار سند در اختیار دانشجویان و پژوهشگران بوشهری و غیر بوشهری قرار داده‌شده است و ما در بخش کتابخانه امکانات جستجو را در سایت‌ها و درگاه‌هایی که تنها ما به آن دسترسی داریم، در اختیار پژوهشگران قرار می‌دهیم و این فعالیت در حدود 10 سال است که توسط این سازمان صورت می‌گیرد.

,

وی ابراز کرد: علاوه بر این حدود 7 تا 8 هزار عنوان تخصصی درزمینهٔ تاریخ بوشهر، جنوب، خلیج‌فارس و تاریخ معاصر ایران در اختیارداریم که پژوهشگران توانایی استفاده کردن از آن‌ها را دارند.

,

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی شعبه بوشهر در ادامه تصریح کرد: بخش دیگری از فعالیت‌های سازمان اسناد ملی تالار منابع دیجیتال یا تالار رقمی است که یک ویژگی مهم برای سازمان اسناد ملی و شعبه بوشهر به شمار می‌رود، چون در کشور علاوه بر تهران در 3 استان این امکان وجود دارد که در اختیار پژوهشگران قرار بگیرد. به این صورت که از این ویژگی می‌توان به شبکه وسیعی از اطلاعات ازجمله پایان‌نامه‌ها، مقاله‌ها، نسخه‌های خطی و غیره به‌صورت تمام متن دسترسی پیدا کرد.

,

نظامی ادامه داد: در تالار منابع دیجیتال بیش از 250 هزار پایان‌نامه تمام متن و حدود 34 هزار نسخه تمام متن وجود دارد که بیرون از این شبکه امکان استفاده از آن‌ها وجود ندارد و تالار منابع دیجیتال تنها در تهران، فارس، سیستان و بلوچستان و بوشهر قابل‌دسترسی است.

,

 وی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین مشکلات مرکز اسناد و کتابخانه ملی را نداشتن فضای استاندارد است، اذعان کرد: در استان بوشهر فضاهای استاندارد در اختیار نداریم، اما به دنبال آن هستیم تا این فضا را تأمین کنیم. فعلاً با ابزاری که در اختیارداریم سعی می‌کنیم دما و رطوبت را کنترل کنیم تا اسناد از هرگونه آسیبی مصون باشند.

,

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی شعبه بوشهر در خصوص استقبال مردم از طرح اهدای اسناد شخصی به این مرکز گفت: مردم می‌توانند اسناد شخصی و ملکی خود را اعم از اوراق رهن، اجاره، خرید و فروش املاک و یا حتی شناسنامه، مدرک تحصیلی، مصالحه‌نامه و غیره به سازمان اسناد ملی هدیه کنند و برای همیشه با ذکر تاریخ به نام آنان ثبت خواهد شد. یا اینکه اصل سند و یا تصویری از آن را در اختیار ما قرار دهند که تاکنون استقبال مردم از فراخوان‌های اهدای سند خوب بوده و حدود 25 تا 30 هزار سند به ما اهداشده است.

,

نظامی در خصوص رسیدگی به اسناد بایگانی ارگان‌های دولتی تصریح کرد: ازجمله مهم‌ترین وظایف این سازمان رسیدگی به بایگانی راکد تمام ارگان‌های دولتی به‌جز ارتش و سازمان‌های نظامی است که حدود 50 سال است در حال بررسی است و اسناد راکد در ادارات دولتی به دو بخش اوراق امحایی و اوراق انتقالی یا اسناد تاریخی تقسیم می‌شوند که 70% از اسناد ادارات امحایی هستند که به کارخانه‌های کارتن‌سازی و مقواسازی فروخته و تخمیر می‌شود و 20 تا 30% اسناد نیز ارزش تاریخی دارند و به سازمان اسناد منتقل می‌شوند.

,

وی بیان کرد: اندیشگاهی به نام فرهنگ برای مباحث تخصصی حوزه فرهنگی به‌ ویژه در زمینهٔ سند و کتاب داریم که از علاقه مندان درخواست می‌کنیم اگر مبحثی درزمینهٔ کتاب و نقد آن، نقد فیلم و تئاتر، مباحث مختلف فرهنگی و ادبی دارند با مراجعه به سازمان اسناد ملی شعبه استان بوشهر از امکانات موجود استفاده کنند.

,

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی شعبه بوشهر ضمن اشاره به برگزاری نمایشگاه‌های موضوعی اسناد، افزود: سالانه 3 تا 4 نمایشگاه‌ها موضوعی اسناد ازجمله درزمینهٔ خلیج‌فارس، روز ملی مبارزه با استعمار و مناسبت‌های مانند انتخابات داریم که توسط سازمان و  با همکاری یکی از ادارات برگزار می‌شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه