اخبار داغ

عضو شورای شهر تهران:

مدیریت بحران در زلزله باید توسط مردم صورت بگیرد

مدیریت بحران در زلزله باید توسط مردم صورت بگیرد
عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش گفت: پس از بروز حادثه زلزله غرب کشور در همان دقایق ابتدایی و قبل از حضور نیروهای متخصص در محل، مردم محلی به‌صورت خودجوش به زلزله‌زدگان کمک کردند و این نکته‌ای است که باید شهرداری تهران و سازمان مدیریت بحران به آن توجه کند و برنامه‌ریزی مدونی برای بهره‌گیری از این ظرفیت داشته باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ زهرا نژادبهرام ، عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس اجتماعی شبکه خبری تهران نیوز ضمن عرض تسلیت و ابراز هم‌دردی در خصوص زلزله غرب کشور با هموطنانی که دچار این سانحه دلخراش شدند، اظهار داشت: از جمله موارد که باید به آن توجه ویژه کرد و در زلزله‌های گذشته بسیار ملموس بوده است، مساله مشارکت‌های مردمی در کمک‌رسانی به بازماندگان این حادثه دلخراش است که می‌تواند حائز اهمیت باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, زهرا نژادبهرام, تهران نیوز, تهران نیوز,

وی گفت: با وجود این‌که در سال‌های گذشته این مساله به شعاری زیبا ولی پوچ و توخالی مبدل شده در صورتی که می‌توان از این سرمایه اجتماعی به‌عنوان بزرگترین ظرفیت استفاده کرد.

,

عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش افزود: با توجه به مدت زمانی که نیروهای امدادی وارد صحنه می‌شوند بسیاری از خطرات در حال رخ دادن است اگر بتوانیم آموزش‌های لازم را به‌صورت متمرکز و شبکه‌ای قبل و بعد از وقوع زلزله برای نیروهای مردمی انجام دهیم بسیاری از حوادث جانی کاهش می‌یابد.

,

وی ادامه داد: یکی از مواردی که نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد مساله درد و رنج مردم که بر اساس از دست دادن عزیزانشان است، که این مهم با آموزش‌های لازم از طریق رسانه و بسیاری از موارد دیگر در حوزه شهروندی می‌تواند بروز مشکلات بعدی را مدیریت کرد.

,

نژاد بهرام در ارتباط با عملکرد سازمان مدیریت بحران در حوزه مشارکت‌های اجتماعی تصریح کرد: سازمان مدیریت بحران فعالیت‌هایی در این خصوص داشته است ولی کافی نیست با توجه به جمعیتی که در شهر تهران در حال زندگی هستند خیلی بیشتر و متمرکز باید روی نیروهایی از اهالی محل کار کرد به‌دلیل این‌که نیروهای بومی عامل ترغیب و همیاری دیگر شهروندان محل می‌شوند و همچنین شناخت بیشتری نسبت به بافت محله دارند که این به تنهایی می‌تواند راهگشای بسیاری از موارد باشد.

,

وی افزود: پس از بروز زلزله غرب کشور، عکس‌هایی از این صحنه دلخراشی از این حادثه را شاهد آن بودیم که در ابتدای بروز حادثه قبل از حضور نیروهای متخصص در محل تنها مردم محلی بودند که به‌صورت خودجوش و از روی دغدغه‌مندی به اهالی زلزله‌زده کمک می‌کردند و این نکته‌ای است که باید شهرداری تهران و سازمان مدیریت بحران به آن توجه کند و طرح‌هایی مدون نسبت به این موضوع داشته باشند و از طریق رسانه‌ها هم‌گرایی، همراهی و سازماندهی نیروهای محلی برای آموزش مدیریت بحران صورت بگیرد.

,

عضو شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش در ارتباط با کیفیت ساخت و سازها در سال‌های گذشته افزود: کیفیت ساخت سازها از موارد برجسته‌ای است که در سال‌های گذشته کمتر به آن توجه شده است از جمله مواردی که در زلزله غرب کشور شاهد آن بودیم بسیاری از خانه‌هایی که تخریب شدند استحکام لازم را نداشتند به همین دلیل کیفیت ساخت و ساز باید با توجه و تمرکز بیشتری در کشور به آن پرداخته شود، از جمله مواردی که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد موضوع کیفیت در مصالح ساختمانی است که عامل بسیاری از ویرانی‌ها نبود مصالح مرغوب در این خصوص بوده است.

,

وی در ارتباط با نظارت بر ساخت و سازهای شهرداری خاطرنشان کرد: شهرداری تهران باید با جدیدیت بیشتری موضوع نظارت بر ساخت و سازها را دنبال کند. اگر لازم به ورود شورا مبنی بر تصویب لوایح باشد حتماً ورود خواهیم کرد و شهرداری را موظب به رسیدگی وضعیت ساختمان‌های آسیب دیده  (بافت فرسوده) می‌کنیم. با توجه به این‌که مساله ساخت و ساز مساله جدی برای بافت فرسوده است، ولی اگر کیفیت ساخت ساز نتواند نیاز شهر را برآورده کند عملاً موضوع نوسازی به حاشیه خواهد رفت.

,

عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش در پایان تاکید کرد: شهرداری با سازماندهی موجود و ظرفیت‌هایی که هم‌اکنون برای نظارت بر ساخت و سازها دارد باید از آن‌ها برای بالابردن کیفیت و بهره‌ موجود در نوسازی بافت فرسوده استفاده کند و اگر لازم به مصوبات تازه‌ای از سوی شورای اسلامی شهر باشد حتماً شورا کوتاهی نخواهد کرد و چراکه این مساله دارای اهمیت بالایی است و امید است شهرداری در لایحه بودجه سال ۹۷ ردیف خاصی را در خصوص نظارت بر کیفیت ساخت و سازها قرار دهد.

,

انتهای پیام/ م

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه