اخبار داغ

استاد دانشگاه‌ خوارزمی:

«آب» مدیریت درست نشود، شاهد جنگ آب خواهیم بود

«آب» مدیریت درست نشود، شاهد جنگ آب خواهیم بود
استاد دانشگاه خوارزمی تهران گفت: ۱۰۰دردصد جنگ آب را به خاطر بهره‌برداری بیش از اندازه آب‌های زیرزمین، مصرف روز افزون جمعیت، مصرف بی‌رویه در کشاورزی، صنعت و عدم مدیریت صحیح آب اتفاق می‌افتد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  دکتر علی شماعی، استاد دانشگاه خوارزمی تهران و کارشناس جغرافیا در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس اجتماعی شبکه خبری تهران نیوز در ارتباط با تغییرات اقلیم در کشور اظهار داشت: با توجه به افزایش گازهای گلخانه‌ای و بحث آلودگی هوا ناشی از صنعت، خودرو و غیره تغییراتی در آب و هوای ایجاد کرده که سبب افزایش دمای کره زمین شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دکتر علی شماعی،, تهران نیوز , تهران نیوز,

وی گفت: در کل دنیا تغییرات اقلیمی صورت می‌گیرد و ممکن است در یک منطقه بارش زیاد داشته باشیم و در نقطه‌ای دیگر از جهان نزولات آسمانی کاهش پیدا کند و عدم تعادل در اقلیم جهان سبب بهم خوردن آب و هوا در نقاط مختلف جهان شده است.

,

استاد دانشگاه خوارزمی تهران و کارشناس جغرافیا نوسانات با بیان این‌که شرایط اقلیمی در دنیا را ناشی از آلودگی هوا که حاصل عوامل متعددی از جمله صنعت است، عنوان کرد: در کنار تمام عوامل بهره‌برداری بیش از حد از آب‌های زیرزمینی، مصرف روز افزون توسط مردم، خشک شدن دریاچه‌ها، افزایش تبخیر و تعرق، تاثیر گاز‌های گلخانه‌ای از عوامل دیگر بهم خوردن اقیلم جهانی است.

,

وی استفاده از سوخت‌های فسلی را یکی از عوامل گرم شدن کره زمین برشمرد و در خصوص پیامد‌های آن گفت: یکی از پیامد‌های زیاد شدن دمای کره زمین افزایش تبخیر و تعرق که باعث می‌شود در جای بارش زیاد و نقطه‌ای دیگر زمین کم باشد.

,

شماعی با اشاره به این‌که کاهش برداشت نفت یکی از پیامد‌های توافق پاریس است، افزود: باید به سمت انرژی‌های نو مانند انرژی خورشیدی، باد، امواج و غیره برویم که آلودگی کمتری دارد.

,

وی با بیان این‌که کشورهای بزرگ نظیر آمریکا، چین و برخی از کشورهای اروپا بیشترین آلودگی را در جهان ایجاد می‌کنند، تصریح کرد: سیستم و نظام اقلیم جهان تحت تاثیر گازهای گلخانه‌ای حاصل از صنایع و استفاده از سوخت‌های فسیلی بهم خورده است.

,

استاد دانشگاه خوارزمی بیان کرد: ۳۰ سال ما در دوره خشکسالی هستیم گاهی اوقات کشور یا منطقه‌ای ۵۰ سال یا بیشتر در خشکسالی قرار می‌گیرد، ایران از سال ۱۳۶۵ به بعد تا امروز در  یک مقطع خشکسالی به سر می‌برد این در حالی است که در این مدت ممکن است نوساناتی را مشاهده کرده باشیم.

,

وی ادامه داد: در حدود ۱۰۰سال گذشته بین ۱۳ تا ۱۴ میلیون هکتار جنگ در ایران وجود داشته اما اکنون به کمتر از ۴ میلیون هکتار رسیده است.

,

این کارشناس جغرافیا با اشاره به این‌که در چند سال آینده جنگ آب را در پیش خواهیم داشت، گفت: ۱۰۰دردصد جنگ آب را به خاطر بهره‌برداری بیش از اندازه آب‌های زیرزمین، مصرف روز افزون جمعیت، مصرف بی‌رویه در کشاورزی و صنعت و عدم مدیریت صحیح آب اتفاق می‌افتد.

,

شماعی در پایان مدیریت آب را ضعیف دانست و گفت: متوسط بارش در ایران ۲۲۰ میلی‌متر است در حالی که این عدد در کل جهان ۸۰۰ میلی متر به عبارت دیگر ما در کمربند خشک واقع شدیم هم بارش کم است و گاهی بارش‌ها ناگهانی است.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه