اخبار داغ

رئیس اداره کتابخانه‌های شهرستان ری:

فرهنگ مطالعه باید از دوران کودکی نهادینه شود/ 12 هزار نفر در کتابخانه‌های ری عضویت دارند

فرهنگ مطالعه باید از دوران کودکی نهادینه شود/ 12 هزار نفر در کتابخانه‌های ری عضویت دارند
رئیس اداره کتابخانه‌های شهرستان ری گفت: برنامه‌های فرهنگی متنوعی جهت ترویج مطالعه در کتابخانه‌ها اجرا می‌کنیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی اکبر قربانی رئیس اداره کتابخانه‌های شهرستان ری در گفت‌وگو با خبرنگار آفتاب ری، اظهار داشت: با مطالعه، آگاهی و دانش اجتماعی افراد بیشتر می شود و هرچه میزان مطالعه بیشتر باشد توسعه و پیشرفت جامعه تضمین می شود. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, علی اکبر قربانی رئیس اداره کتابخانه‌های شهرستان ری در گفت‌وگو با خبرنگار , آفتاب ری, ، اظهار داشت: با مطالعه، آگاهی و دانش اجتماعی افراد بیشتر می شود و هرچه میزان مطالعه بیشتر باشد توسعه و پیشرفت جامعه تضمین می شود. ,

قربانی گفت: 16 کتابخانه در شهرستان ری تحت نظر نهاد کتابخانه های عمومی کشور فعالیت می کنند که 10باب آن کتابخانه شهری و 6 باب نیز کتابخانه روستایی است که کتابخانه های شیخ کلینی، زکریای رازی، امام خمینی، کوثر، علامه دهخدا از جمله کتابخانه های شهری هستند و در مجموع نزدیک به 12هزار نفر در این کتابخانه ها عضویت دارند. 

,

وی با بیان اینکه کتابخانه‌های شهرستان ری دارای بیش از  191 هزار جلد کتاب است، افزود: بیشترین کتابهایی که توسط اعضا درخواست می شود به ترتیب کتابهای کنکور، کمک درسی، آموزشی، ادبیات داستانی، علمی، هنر خانگی و دینی و مذهبی هستند. 

,

قربانی ادامه داد: بیشترین رده سنی که عضو کتابخانه ها هستند، دانش آموزان هستند و در تفکیک جنسیت نیز عضویت زنان بیشتر از مردان است و در کل هرساله شاهد افزایش اعضا هستیم چنانکه در سال 95، حدود 10هزار عضو داشتیم. 

,

وی با اشاره به فعالیت های فرهنگی کتابخانه ها بیان کرد: یک سری برنامه های سازمانی مانند «نشست کتابخوان» در این مراکز انجام می شود و کتابهای خوانده شده به اشتراک گذاشته می شود که در ترویج کتابخوانی تاثیر خوبی دارد و همچنین طرح "کتاب‌خوان ماه" در راستای معرفی کتب فاخر و ترویج فرهنگ مطالعه در جامعه توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اجرا می‌شود.

,

رئیس اداره کتابخانه‌های شهرستان ری ادامه داد: «کتاب‌خوان ماه» که در قالب رونمایی، جمع خوانی و دیگر برنامه های متعدد اجرا می شود، طرحی برای ارتقای فضایل اخلاقی و فرهنگ عمومی از طریق مطالعه کتاب‌های مفید و فاخراست. 

,

جمع خوانی برای کودکان، نقد و بررسی کتابها، نمایشگاههای موضوعی کتاب در کتابخانه ها، کارگاه داستان نویسی و شاهنامه خوانی دیگر برنامه هایی بود که قربانی ذکر کرد و افزود: فضای کتابخوان مجازی یکی دیگر از طرح ها است که وقتی فردی کتاب را از کتابدار طلب می‌کند، در مدت 2 الی 5 دقیقه کتاب را در سایت مربوطه معرفی می کنند.  

,

وی با بیان اینکه شخصیت کودکان باید از سنین پایین بر اساس تعالیم و آموزه های دینی شکل بگیرد، تصریح کرد: بیشترین تاکید نهاد کتابخانه ها بر کودکان و نوجوانان است و در این راستا برنامه های متنوعی از جمله نشست کتاب کودک، جمع خوانی و معرفی کتاب جهت ترغیب کودکان به ترویج فرهنگ کتابخوانی صورت می گیرد.

,

 قربانی با بیان اینکه همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی بیش از 50 برنامه متنوع فرهنگی در راستای ترویج فرهنگ مطالعه در شهرستان ری برگزار می شود، گفت: ثبت نام رایگان در کتابخانه های عمومی، زنگ کتابخوانی در مدارس، رونمایی و جمع خوانی از برنامه های 24 آبان ماه (روز کتاب و کتابخوانی) است.  

,

وی با بیان اینکه کتابخانه های ری در استان تهران به لحاظ عضویت و امانتداری جزو برترین ها است، تصریح کرد: وضعیت مطالعه باید خیلی بیشتر از این باشد و باید رو به سوی استانداردها حرکت کنیم و بر اساس شاخصها و در جهت مطلوب پیشرفت نماییم. 

,

رئیس اداره کتابخانه‌های شهرستان ری با اشاره به گسترش فضای مجازی و شبکه های اجتماعی اظهار داشت: هیچ چیزی جای کتاب را نمی گیرد و فناوری و تکنولوژی جدید نمی تواند به اندازه رسانه مکتوب تاثیرگذار باشد و لذا تمامی مسئولان و دست اندرکاران فرهنگی و رسانه ای باید در جهت آشنایی مردم و به ویژه جوانان و نوجوان با مقوله کتابخوانی اهتمام ویژه داشته باشند چرا که رشد کتابخوانی در جامعه باعث غنای فرهنگی و توسعه اجتماعی کشور می شود.

,

قربانی با بیان اینکه در شهرری عموم کتابخانه ها وضعیت مطلوبی دارند، تصریح کرد: در چندسال گذشته بخش اعظمی از مشکلات کتابخانه ها را با تجهیز امکانات لازم برطرف کرده ایم و از آنجا که نهاد کتابخانه ها، وظیفه اداره کردن کتابخانه ها را بر عهده دارد و به لحاظ کمبود بودجه نمی تواند وارد کتابخانه سازی شود؛ به همه بخشداری و دهداری ها اعلام کرده ایم فضایی به عنوان کتابخانه در نظر بگیرند و ما تجهیزات کتاب و پرسنل را تامین می کنیم.

,

وی در پایان تاکید کرد: باید تبلیغ کتابخوانی توسط رسانه های تاثیرگذار مانند صدا و سیما بیشتر صورت بگیرد و بتوانیم خانواده ها را ترغیب کنیم تا کتاب را به عنوان کالایی در سبد خانواده ها قرار بدهند.

,

انتهای پیام/

, انتهای پیام/]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه