اخبار داغ

رئیس اداره کتابخانه های عمومی تنگستان:

۱۰ کتابخانه عمومی در تنگستان وجود دارد/ کودکان و نوجوانان بیشترین مراجعین به کتابخانه

۱۰ کتابخانه عمومی در تنگستان وجود دارد/ کودکان و نوجوانان بیشترین مراجعین به کتابخانه
رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان تنگستان به مناسبت هفته کتاب وکتابخوانی گفت: کودکان و نوجوانان بیشترین مراجعه به کتابخانه را دارند و پس از آن کسانی که برای کنکور درس می‌خوانند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به مناسبت هفته کتاب وکتابخوانی خبرنگار سپاس گفتگویی با عنایت شهبازی نژاد رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان تنگستان انجام داده است که به شرح ذیل می باشد:

لطفاً در ابتدا خودتان را برای خوانندگان ما معرفی بفرمایید؟

باسلام خدمت شما و مخاطبین محترمتان عرض  تسلیت دارم به مناسبت فرارسیدن اربعین حسینی و آرزو دارم طاعات و عبادات همه عزیزانی که توفیق شرکت در پیاده روی اربعین را داشته اند مورد قبول درگاه حضرت حق قرار گیرد. و دیگران که این توفیق را نداشته اند به زودی نسیبشان شود عنایت شهبازی نژاد رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان تنگستان هستم.

کتابخانه عمومی  از چه سالی آغاز به فعالیت کرد؟

شهرستان تنگستان دارای ۱۰ کتابخانه عمومی شامل ۳کتابخانه شهری در شهرهای اهرم، آباد و دلوار و ۷ کتابخانه روستایی در روستاهای سمل، عالی حسینی، شورکی، باغک شمالی، بنه گز، گورک سادات و بوالخیر است که کتابخانه عمومی اهرم که به نام علم الهدی اهرمی مزین شده از سال ۱۳۴۶ شروع به کار کرده و جزء قدیمی‌ترین کتابخانه های استان بوشهر است و امسال پنجاهمین سالگرد فعالیت آن است و امیدواریم با همکاری مسئولی بتوانیم مراسمی را جهت این مهم و تقدیر از تلاشگران عرصه کتاب و کتابخوانی داشته باشیم.

آیا خودتان به کتاب علاقه دارید؟

بله، علاقه زیادی به کتاب و در کل مطالعه دارم و از هر فرصتی برای کتاب خواندن استفاده می کنم هر چند با توجه به مشغله‌های موجود میزان مطالعه کتابهای چاپی بنده نسبت به قبل کمتر شده است و سعی کرده‌ام با استفاده از کتابهای الکترونیک و صوتی این امر را جایگزین کنم.

بیشتر چه کتاب هایی را دوست دارید؟

اکثر زمینه های موضوعی را دوست دارم،علمی، ادبی ، روانشناسی، مذهبی و مخصوصا ادبیات کلاسیک را دوست دارم.

خودتان چقدر کتاب می‌خوانید؟

همانطور که اشاره کردم به همان میزان قبل امکان مطالعه کتاب های چاپی را ندارم ولی به دلیل استفاده از خودرو برای رفت و آمد به محل کار از فایل های صوتی کتابها در خودرو استفاده می کنم و تا کنون چندید کتاب را به همین شکل مطالعه کرده ام.

به چه کتاب‌هایی علاقه دارید؟

از موضوعات مختلفی کتاب مطالعه می کنم و اصولا خودم را در زمینه خاصی محدود نمی کنم و سعی در هر زمینه ای به اقتضای علاقه و کارم کتاب بخوانم.

آخرین کتابی که در این حوزه مطالعه نمودید چه کتابی بود؟

کتابی که در حال حاضر به صورت صوتی در حال مطالعه و در واقع گوش دادن به آن هستم کتابی تحت عنوان (ذهن ناآرام) از هادی بیگدلی است که زمینه موضوعی آن همچنین کتاب دیگری را به صورت الکترونیک در حال مطالعه هستم با نام (دختری در قطار) از پائولا هاوکینز و ترجمه فرانک سالاری که پیشنهاد میکنم این کتابها را مطالعه کنید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سپاس ,
,
, لطفاً در ابتدا خودتان را برای خوانندگان ما معرفی بفرمایید؟,
,
,
,
, کتابخانه عمومی  از چه سالی آغاز به فعالیت کرد؟,
,
,
,
, آیا خودتان به کتاب علاقه دارید؟,
,
,
,
, بیشتر چه کتاب هایی را دوست دارید؟,
,
,
,
, خودتان چقدر کتاب می‌خوانید؟,
,
,
,
, به چه کتاب‌هایی علاقه دارید؟,
,
,
,
, آخرین کتابی که در این حوزه مطالعه نمودید چه کتابی بود؟,
,
,



اولین کتابی که خوانده‌اید؟

(باخنده)معمولا می پرسند آخرین کتابی که خوانده اید چیست و معمولا ما یادمان نمی آید ولی شما جور دیگری پرسیدید و من باز هم باید بگویم یادم نمی آید اولین کتابی که خوانده هم چه کتابی بوده است چون واقعا یادم نمی آید.

استقبال مردم از کتاب و کتاب‌خوانی و وضعیت کتاب‌خوانی در تنگستان چگونه است؟

استقبال از کتاب وابسته به شرایط مختلفی است، برای مثال وقتی به کنکور سراسری نزدیک می شویم مراجعه به کتابخانه ها بیشتر می‌شود یا وقتی استاد یا معلمی دانش‌آموزانش را جهت پیدا کردن موضوعی به کتاب ارجاع می دهد مراجعه بیشتر می‌شود ولی به صورت خلاصه بخواهم عرض کنم باید بگویم ما دوست داریم مراجعه به کتابخانه بسیار بیشتر از اینها باشد.

کدام گروه سنی بیشتر به کتابخانه مراجعه می‌کنند؟

کودکان و نوجوانان بیشترین مراجعه به کتابخانه را دارند و پس از آن کسانی که برای کنکور درس می‌خوانند.

کتابخانه شامل چه بخش‌هایی هست؟

کتابخانه اهرم شامل مخزن کتاب، ۲سالن مطالعه مجزا جهت مطالعه همزمان برادران و خواهران، بخش مرجع، بخش کودک، بخش نوجوان، بخش دیداری شنیداری، بخش استان‌شناسی، بخش دفاع مقدس و نشریات می باشد. همچنین بخشی را برای استفاده مراجعان از اینترنت به کافی نت اختصاص داده ایم.

مشکلات حوزه کتاب درتنگستان کدامند؟

اصلی‌ترین مشکل کتابخانه‌ها به نظر بنده احساس عدم نیاز به کتاب و کتابخوانی در جامعه توسط مردم است و بسیاری از مشکلات دیگر ما از همینجا نشأت می‌گیرد و اگر نیاز به مطالعه و کتابخوانی به یک احساس درونی و نه عاملی جبری تبدیل شود می‌توان امیدوار بود بسیاری از مشکلات حل شود.

, ,
,
, اولین کتابی که خوانده‌اید؟,
,
,
,
, استقبال مردم از کتاب و کتاب‌خوانی و وضعیت کتاب‌خوانی در تنگستان چگونه است؟,
,
,
,
, کدام گروه سنی بیشتر به کتابخانه مراجعه می‌کنند؟,
,
,
,
, کتابخانه شامل چه بخش‌هایی هست؟,
,
,
,
, مشکلات حوزه کتاب درتنگستان کدامند؟,
,
,

شاید بتوان مشکل دیگر کتابخانه ها را هزینه های جاری آنها عنوان کرد که آن هم به دلیل عدم پیشبینی راه های در آمدزایی ثابت و مستقل در کتابخانه های عمومی می باشد زیرا مبلغ عضویت در کتابخانه ها بسیار ناچیز و هزینه‌ها بسیار بالاست.

البته باید این را هم اشاره کنم که رایگان بودن استفاده از کتابخانه های عمومی در تمام دنیا تقریبا یکسان است و باید از بخش مالیات عمومی مردم برای آن هزینه شود که امیدوارم مسئولان مربوطه همکاری لازم را در این زمینه مبذول نمایند تا شاید گشایش در مشکلات کتابخانه‌ها باشیم.

مسئولین شهرستان در ماه چند بار برای گرفتن کتاب و خواندن آن به کتابخانه مراجعه می‌کنند؟

متسفانه مسئولین به دلیل مشکلات و دغدغه‌های گوناگون امکان مراجعه مداوم به کتابخانه ها را ندارند ولی عزیزانی همچون رئیس آبفای شهری شهرستان، بخشدار بخش مرکزی شهرستان، دادستان شهرستان، رئیس آموزش و پرورش، مدیر و معاون محترم اداره آموزش و پرورش شهرستان، رئیس محترم فرهنگ و ارشاد شهرستان در حال حاضر به خاطر من می‌آید.

البته باید این را هم اشاره کنم که شاید بسیاری از عزیزان با خانواده و فرزندان خود به کتابخانه مراجعه کنند که من آنها را زیارت نکرده باشم چون کمتر فرصت می کنم در بخش امانت باشم و از این بابت از آنان عذرخواهی می کنم.

برای ترویج کتاب و کتاب‌خوانی در بین مردم تنگستان چه راهکاری دارید؟

همانطور که اشاره کردم بحث کتابخوانی باید به یک نیاز و عادت تبدیل شود و این موضوع مستلزم همکاری همه جانبه عموم مردم و همه ادارات و سازمان‌ها است. مدتی است که با تاکیدات فرماندار دهدشتی کارگروهی تحت عنوان *نهضت کتابخوانی شهرستان تنگستان* را شروع کرده ایم و همچنین با نامه نگاری ها و صحبت های حضوری با اعضای شورای شهر اهرم به نتایج خوب و امیدوار کننده ای رسیده ایم که امیدواریم قدمهایی در باب افزایش کتابخوانی در سطح شهرستان برداشته شود.

مشکلات شما در کتابخانه و انتظارتان از مسئولین چیست؟

کارهای فرهنگی همیشه سخت است و همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند *کتابخانه های عمومی نهادی کاملا فرهنگی هستند* پس باید همه سازمان‌ها به نوبه خود دست به دست هم دهند تا این مشکلات برطرف گردد.

,
,
,
,
, مسئولین شهرستان در ماه چند بار برای گرفتن کتاب و خواندن آن به کتابخانه مراجعه می‌کنند؟,
,
,
,
,
,
, برای ترویج کتاب و کتاب‌خوانی در بین مردم تنگستان چه راهکاری دارید؟,
,
,
,
, مشکلات شما در کتابخانه و انتظارتان از مسئولین چیست؟,
,
,


انتهای پیام/

,
,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه