اخبار داغ

سخنگوی کانون کارگران ساختمانی قم :

کارگران ساختمانی قم در تنگنای سخت معیشتی هستند/ زخمِ رکود بر تن رنجور جامعه کارگری

کارگران ساختمانی قم در تنگنای سخت معیشتی هستند/ زخمِ رکود بر تن رنجور جامعه کارگری
سخنگوی کانون کارگران ساختمانی قم با اشاره به رکود حاکم بر کشور، گفت: کارگران ساختمانی امنیت شغلی ندارند و معیشت آن‌ها فصلی و درآمد آنها در طول برخی از فصل‌ها کاهش پیدا می‌کند که باید از این کارگران حمایت لازم صورت بگیرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عباس شیری در گفتگو با قم فردا  با اشاره به وضعیت کارگران ساختمانی استان قم اظهار داشت: وضعیت رکود بر صنعت ساختمان استان حاکم است، به همین دلیل کارگران ساختمانی استان قم معیشت و کار مناسبی ندارند.
وی ادامه داد: کارگران ساختمانی امنیت شغلی ندارند و معیشت آن‌ها فصلی و درآمد آنها در طول برخی از فصل‌ها کاهش پیدا می‌کند، باید از این کارگران حمایت لازم صورت بگیرد.
سخنگوی کانون کارگران ساختمانی استان قم با اشاره به بانک اطلاعاتی موجود از کارگران ساختمانی در استان ، گفت: کارگرانی که کارت مهارت از سازمان فنی و حرفه ای دریافت کرده و بیمه هم می باشند و در اینجا ثبت نام کرده اند حدود 22هزار نفر می باشد.
وی اضافه کرد: البته برخی از کارگران هستند که کارت مهارت فنی ندارند و در این جا هم ثبت نام نکرده اند اما در سطح شهر در حال فعالیت می باشند که در بانک اطلاعاتی ما از تعداد این کارگران آماری وجود ندارد و همچنین ما از وضعیت مسکن این افراد هم اطلاعی نداریم.
شیری با اشاره فعالیت کارگران خارجی غیرمجاز در صنعت ساختمان استان قم، بیان داشت: شاهد حضور کارگران خارجی غیرمجاز در پروژه‌های ساختمانی در استان هستیم و این مساله برای کارگران ایرانی مشکلاتی را به وجود آورده است؛ براساس قانون باید با کارفرمایانی که کارگر خارجی غیرمجاز را به کار می‌گیرند برخورد شود.
وی عنوان داشت: در حوزه معیشت، کارگران ساختمانی واقعا در مضیقه می باشند و به دلیل این رکودی که در این چند ساله بر کشور حاکم بود مشکلات بسیاری در این زمینه دارند.
سخنگوی کانون کارگران ساختمانی استان قم با اشاره فعالیت کارگران اتباع بیگانه بدون مجوز، افزود: طبق ماده 121 قانون چهارم که می گوید جایی که کارگر ایرانی می تواند مشغول کار شود نباید کارگر اتباع بیگانه در آنجا مشغول بکار شود از طرفی هم با مدیرکل اتباع بیگانه در تهران جلسه گذاشتیم که 16مورد شغل هست که نباید اتباع بیگانه در آن وارد شود.
وی یادآور شد: اتباع بیگانه وقتی وارد ایران می شوند حال چه مجاز و چه غیر مجاز، واردحوزه مسکن می شوند و به نوعی کارگر ساختمانی تلقی می شوند و این همه به دلیل این می باشد که این حوزه نه مدرک، نه شرایط سنی و نه سواد بالا می خواهد.
شیری با اشاره به اینکه اتباع بیگانه با کمترین قیمت مشغول کار می شوند، گفت: کارفرماها هم از کارگران اتباع بیگانه سوء استفاده می کنند چرا که باید کارگر ایرانی بیمه و حق قانونی کار را کامل پرداخت کنند و از طرفی هم وقتی برای کارگران بیگانه حادثه ای رخ می دهد کارفرما خود را کنار می کشد و هیچ قانونی هم وجود ندارد که در این زمینه ورود کند.
وی افزود: سازمان تامین اجتماعی هم زمانی کارفرما را جریمه می کند که کارگر، کارت بیمه ساختمانی را داشته باشد.
سخنگوی کانون کارگران ساختمانی استان قم با اشاره به تعداد روزهای اشتغال کارگران ساختمانی، بیان داشت: وضعیت کارگران کارخانه‌ها بهتر از کارگران ساختمانی است، یک کارگر ساختمانی در بهترین حالت در یک ماه 18 روز سر کار است و با احتساب درآمد روزانه 50 هزار تومان در نهایت در طول یک ماه درآمدش کمتر از یک میلیون است.
وی در ادامه با اشاره به خدمات نظام صنفی، یاد آور شد: خدمات بیمه تامین اجتماعی کارگران را انجمن های صنفی انجام می دهند و خدمات دیگر ما نوع قراردادها و حل و فصل مشکل بین کارگران و کارفرمایان می باشد.

شیری اضافه کرد:کارگرانی که در سامانه رفاه کارگران ایرانی ثبت نام نکنند وجاهت قانونی برای کارگری ندارند، حتما باید افرادی که کارگر هستند حال چه بیمه باشند و چه بیمه نباشند در این سامانه ثبت نام کنند.
وی در ادامه خاطرنشان شد: خانه کارگری هم یک سری خدمات ویژه در سراسر کشور برای تمام کارگران در هر صنفی ارائه می دهد، این خانه کارگر حدود 200 نوع خدمات مانند بیمه ماشین، استخر، اسکان در شهر های دیگر، آموزش و... دادر که باید از سوی ما به خانه کارگری برای دریافت این خدمات معرفی شوند.
سخنگوی کانون کارگران ساختمانی استان قم در خاتمه افزود: هزینه ثبت نام برای کارگران غیر ساختمانی در این سامانه 45 هزار تومان برای سه سال می باشد که با معرفی از سوی ما 10هزار تومان تخفیف می گیرند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  قم فردا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه