اخبار داغ

رییس موسسه زنان منتظر :

مشاوره هایی که صبغه دینی دارند در کاهش طلاق موثرند

مشاوره هایی که صبغه دینی دارند در کاهش طلاق موثرند
رییس موسسه زنان منتظر گفت: مشاوره علاوه بر این که از فنون و دانش لازم مشاوره برخوردار باشد باید صبغه دینی هم داشته باشد تا بتواند تاثیر مثبتی در کاهش طلاق بگذارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از قم فردا، آمار طلاق طی سالهای اخیر افزایش چشمگیری داشته و همچنان نیز در دفاتر ثبت ازدواج و طلاق در سرتاسر کشور یکه تازی می کند! به طوری که اگر هر چه زودتر جلوی آن گرفته نشود، این بحران دامنگیر بسیاری از زوج ها خواهد شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قم فردا، , قم فردا،, قم فردا, قم فردا,

گفتنی است، یکی از راه هایی که می توان از طریق آن جلوی موج سهمگین طلاق را گرفت و این اسب سرکش را مهار کرده و لگام زد، استفاده از خدمات مشاوره و روانشناختی قبل و بعد از ازدواج است.

,

ناگفته نماند که حل برخی از مسائل و مشکلات از توان مشاور و روانشناس خارج است، چرا که بسیاری از مشکلات در جامعه هستند که مشاور ظرفیت حل آنها را ندارد و کلید حل آنها تنها به دست مسئولین مربوطه و نهادهای مدنی و در نهایت دولت است.

,

اما هدف از نگارش این مطلب واکاوی نقش مشاوره درکاهش میزان طلاق است که در همین راستا با سرکار خانم مریم معین الاسلام استاد حوزه خواهران و رییس موسسه زنان منتظر و حجت الاسلام علی صدوقی کارشناس تربیتی مرکز تخصصی مهدویت گفتگو کردیم که خواندنش خالی از لطف نیست.

,

مشاوره هایی که صبغه دینی دارند در کاهش طلاق موثرند

, مشاوره هایی که صبغه دینی دارند در کاهش طلاق موثرند,

سرکار خانم مریم معین الاسلام استاد حوزه خواهران و رییس موسسه زنان منتظر در گفتگو با خبرنگار قم فردا، در خصوص تاثیر مشاوره های مفید بر کاهش طلاق اظهار داشت: مشاوره هایی که صبغه دینی دارند و راهنمایی ها بر اساس مبانی دینی است و فرد مشاور هم براساس دستورات دین همسران را راهنمایی کند، طبیعتا به میزان زیادی می تواند در کاهش طلاق موثر باشد.

, قم فردا،, قم فردا, قم فردا,

استاد حوزه خواهران با بیان اینکه قالب مشاوره ها براساس کتب غربی است گفت: متاسفانه امروزه مشاوره هایی که ارائه می شوند برگفته از دین نبوده و براساس سبک زندگی غربی اند. لذا طبیعی است که این گونه مشاوره ها نه تنها نمی توانند کارگشا باشند بلکه آسیب زا هم هستند.

,

وی در پایان خاطرنشان کرد: لذا مشاوره علاوه بر این که از فنون و دانش لازم مشاوره برخوردار باشد باید صبغه دینی هم داشته باشد تا بتواند تاثیر مثبتی در کاهش طلاق بگذارد.

,

انسان عاقل اهل مشورت است

, انسان عاقل اهل مشورت است,

همچنین حجت الاسلام علی صدوقی کارشناس تربیتی مرکز تخصصی مهدویت در گفتگو با خبرنگار قم فردا، در خصوص تاثیر مشاوره های مفید بر کاهش طلاق اظهار داشت: انسان عاقل اهل مشورت است و انسانی که از عقلانیت برخوردار نیست سمت و سوی مشاوره نمی رود.

, قم فردا،, قم فردا, قم فردا,

وی افزود: انسان عاقل به این خاطر اهل مشورت است که می خواهد ظرفیت عقلی خود را گسترش دهد و از محصولات عقلی دیگران هم بهره ببرد تا در حوزه تصمیم گیری به یک تصمیم جامع برسد.

,

صدوقی ادامه داد: کسی دنبال تصمیم گیری جامع است که هدفش متعالی و رسیدن به آن برایش مهم است. لذا فرد عاقل می خواهد از مشاوره حداکثر فایده را ببرد.

,

کارشناس تربیتی مرکز تخصصی مهدویت بیان داشت: این یک اصل است که همه چیز را همه کس نمی داند یا همه کس همه چیز را نمی داند، پس همه ی انسانها باید در مسیر مشاوره و راهنمایی قدم بردارند تا بتوانند درست ترین و بهترین تصمیم ها را برای ادامه ی زندگی خود بگیرند.

,

در تصمیم گیری ها باید از ظرفیت فکری دیگران هم بهره ببریم

, در تصمیم گیری ها باید از ظرفیت فکری دیگران هم بهره ببریم,

وی ابراز داشت: لذا همه ی ما موظفیم که گاهی به دیگران مشاوره داده و تجربیات خود را به آنها منتقل کنیم و گاهی نیز از دیگران مشاوره بگیریم و از تجربیات آنها بهره ببریم.

,

صدوقی یادآور شد: حتی در قرآن کریم هم می بینیم که خداوند متعال در خصوص مشاوره به عقل کل عالم یعنی پیغمبر (ص)، سفارش کرده و می فرماید که در امورات خودت مشورت کن، وقتی که مشورت کردی و تصمیم گرفتی توکل به خدا کن.

,

کارشناس تربیتی مرکز تخصصی مهدویت گفت: بنابراین در هر تصمیم گیری باید اولا: از ظرفیت فکری دیگران بهره ببریم، ثانیا: تصمیم جامع و اساسی برای زندگی بگیریم و ثالثا: وقتی که تصمیم گرفتیم آن را خط پایان ندانیم و به خداوند بگوییم که خدایا با این که من مشورت کردم و تصمیمم را گرفتم ولی توکلم به توست و تنها تو هستی که می توانی به من کمک کنی.

,

وی تصریح کرد: مشکل طلاق در جامعه امروز ما فقط در مورد مشاوره نیست. بلکه زوجین یک مشکل بزرگی که دارند این است که می گویند ما همه چیز را می دانیم، پس نیازی نیست که به سراغ مشاوره بریم و اصلا برخی تلقی بدی نسبت به مشاوره دارند و معتقدند که اگر به مشاوره مراجعه کنند، دیگران به او انگ دیوانگی می زنند! در حالی که این یک ذهنیت بیمارگونه است.

,

 

,

صدوقی افزود: دلیلی که زوج های جوان و زن و شوهرهایی که سالها با هم زندگی کرده و در نهایت کارشان به طلاق کشیده شده، این است که آنها تحلیلی از زندگی و عقلانیت بایسته و شایسته در وجودشان برای زندگی وجود ندارد.

,

کارشناس تربیتی مرکز تخصصی مهدویت ادامه داد: این عقلانیت از طریق مطالعه، عبرت آموزی از زندگی دیگران و تجاربی که خود فرد در طول عمر خود کسب کرده، به دست می آید.

,

صدوقی عنوان داشت: لذا فردی که ازدواج می کند و تعریف درستی از زندگی ندارد، خود به خود با ناهنجاری هایی روبرو می شود که خود آنها را به وجود آورده است. درواقع یک چنین فردی نه تنها هدف مشخصی برای زندگی خود ندارد، بلکه راه رسیدن به حقیقت زندگی را هم بلد نیست.

,

مشاوره راهی مستقیم برای دستیابی به زندگی بهتر است

, مشاوره راهی مستقیم برای دستیابی به زندگی بهتر است,

وی تصریح کرد: بنابراین مشاوره راهی مستقیم برای دستیابی به زندگی بهتر است؛ همچنین کمک می کند تا ما تحلیل درستی از زندگی داشته باشیم و با این تحلیل به تصمیم درست برسیم.

,

صدوقی در پایان خاطرنشان کرد: از سویی دیگر فرد مشاور هم باید چند ویژگی داشته باشد. اول اینکه در مورد موضوع مشورت اشراف داشته باشد. دوم اینکه از صعه صدر برخوردار باشد و سوم اینکه امین و رازدار باشد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه