اخبار داغ

طراح نقش ریزی حنا بندر چارک مطرح کرد:

نقش حنا فرهنگ مشترک هرمزگان و کشورهای عربی است/به هنر نقش حنا توجهی نمی شود

نقش حنا فرهنگ مشترک هرمزگان و کشورهای عربی است/به هنر نقش حنا توجهی نمی شود
طراح نقش ریزی حنا بندر چارک گفت: از آنجایی که رفت و آمد زیادی بین بندرهای استان هرمزگان با هندوستان و کشورهای عربی وجود دارد فرهنگ نقش حنا بین استان ما با کشورهای عربی و هندوستان فرهنگ مشترکی وجود دارد و طرح‌های بسیار قدیمی در حوزه نقش حنا داریم که نام این طرح‌ها برگرفته از گویش‌های محلی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از فرهنگ کده، یکی از هنرهای سنتی پرطرفدار استان هرمزگان به‌ ویژه در میان زنها، هنر نقش حنا است که تبدیل به یکی از آداب و رسوم این منطقه شده  و نقش حنا بهترین جایگزین برای تتو است که این روزها بسیار رواج پیدا کرده و می‌تواند طرح مورد نظر خود را روی بدن داشته باشد و مدت زمان کوتاهی می‌ماند و هیچ دردی ندارد و به دلیل استفاده از گیاه حنا فواید بسیاری برای بدن دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, فرهنگ کده,

عایشه پرباره، طراح نقش ریزی حنا بندر چارک در گفتگو با خبرنگار فرهنگ کده، اظهار کرد: تقریبا بیش از 10 سال است که کار نقش حنا را به صورت حرفه‌ای دنبال می‌کنم و این کار را از خواهر یاد گرفتم که به زبان عامیانه بندری حنابند می گویند.

,

طراح نقش ریزی حنا بندر چارک با بیان اینکه طراحی نقش حنا یکی از رسوم حائز اهمیت استان هرمزگان است، افزود: زنان در همه اعیاد و مراسم عروسی و عقد و نامزدی از نقش حنا استفاده می کنند و در فرهنگ استان هرمزگان اگر عروس حنا نگذارد، انگار عروسی معنایی ندارد.

,

پرباره در ادامه اضافه کرد: در چند سال اخیر علاوه بر مراسم عروسی، در سایر محافل شادی مانند جشن تولد یا سالگرد ازدواج هم از طراحی نقش حنا استفاده می‌شود و مردم بیشتر به سمت حنا گرایش پیدا کرده‌اند چرا که این جذابیت خاصی برای زنان دارد.

,

نقش حنا فرهنگ مشترک هرمزگان و کشورهای عربی است

, نقش حنا فرهنگ مشترک هرمزگان و کشورهای عربی است, نقش حنا فرهنگ مشترک هرمزگان و کشورهای عربی است,

وی بیان کرد: از آنجایی که رفت و آمد زیادی بین بندرهای استان هرمزگان با هندوستان و کشورهای عربی وجود دارد فرهنگ نقش حنا بین استان ما با کشورهای عربی و هندوستان فرهنگ مشترکی وجود دارد و طرح‌های بسیار قدیمی در حوزه نقش حنا داریم که نام این طرح‌ها برگرفته از گویش‌های محلی است.

,

در تلاش هستم نقش حنا ثبت ملی شود/به هنر نقش حنا توجهی نمی شود

, در تلاش هستم نقش حنا ثبت ملی شود/به هنر نقش حنا توجهی نمی شود, در تلاش هستم نقش حنا ثبت ملی شود/به هنر نقش حنا توجهی نمی شود,

این هنرمند هرمزگانی در خصوص تصمیم های خود برای ثبت نقش حنا بیان کرد: ثبت نقش حنا برایم خیلی مهم است چرا که احساس می کنم که به این هنر کهن هرمزگان توجهی نمی شود و به همین دلیل پیگیر شدم تا این هنر به ثبت برسد زیرا در این صورت این امکان وجود دارد که حنابندان امتیازاتی کسب کنند.

,

پرباره با اشاره به اینکه دوست دارم همان‌طور که به صنایع دستی توجه می‌شود نقش حنا نیز مورد توجه قرار بگیرد، گفت: برای ثبت ملی نقش حنا به سازمان فنی و حرفه‌ای مراجعه کردم که آن‌ها پاس دادند به من گفتند پیگیر هستیم که استاندارد این کار نوشته شود و همچنین سازمان صنایع دستی هم گفتند طراحی نقش حنا در شاخه هنرهای صنایع دستی نیست و از طریق سازمان میراث فرهنگی اقدام کردم و خوشبختانه میراث فرهنگی از ما حمایت کرد و پیگیری‌های لازم را انجام داد و پرونده این کار را آماده و به تهران ارسال کردیم تا به ثبت برسد اما هنوز مراحل نهایی ثبت انجام نشده است.

,

هنر نقش حنا یک کار درآمدزا است

, هنر نقش حنا یک کار درآمدزا است, هنر نقش حنا یک کار درآمدزا است,

وی، هنر نقش حنا را یک کار درآمدزایی دانست و افزود: در منزل خود برای علاقمندان به هنر نقش حنا کلاس‌های آموزشی برگزار می‌کنم و باید به هنر نقش حنا به یک دید کار اصلی نگاه کرد هم می توان آن را یک تفریح و هنر خوب و پرطرفدار دانست چرا که همه زنان به زیبایی و نقش‌های متنوع حنا علاقه دارند.

,

طراح نقش ریزی حنا بندر چارک تصریح کرد: به وسیله رواج طراحی نقش حنا هم یک فرهنگ بومی و سنتی را حفظ می‌کنیم و گسترش خواهیم داد چرا که این کار می‌تواند یک شغل درآمدزا باشد که بیشتر زنان استان بدون حنا به هیچ عنوان عروسی نمی‌گیرند و همراهان عروس هم علاقه زیادی به گذاشتن حنا دارند.

,

یکی از اهداف بزرگ من، سالن اختصاصی حنا داشته باشم

, یکی از اهداف بزرگ من، سالن اختصاصی حنا داشته باشم, یکی از اهداف بزرگ من، سالن اختصاصی حنا داشته باشم,

پرباره با بیان اینکه یکی از اهداف بزرگ من، سالن اختصاصی حنا داشته باشم،اظهار کرد: طراحی نقش حنا را می‌توان در منزل یا آرایشگاه انجام داد اما چون من نقش حنا را یک هنر کاملا مستقل می‌دانم دوست دارم ثبت ملی شود تا بتوانیم سالن مخصوص حنا داشته باشم و همچنین برای معرفی نقش حنا در نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی شرکت می‌کنم و از طریق فضای مجازی در جهت معرفی فرهنگ نقش حنا و ارایه طرح‌هایم فعالیت دارم و چندین بار در صداوسیمای حوزه خلیج فارس بحث کارشناسی حنا را ارایه دادم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه