اخبار داغ

گزارشی از تور یکروزه خبرنگاران؛

احیاء موقوفات و احداث پروژه های عظیم وقفی در پرتو شکوفایی اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال تصاویر

احیاء موقوفات و احداث پروژه های عظیم وقفی در پرتو شکوفایی اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال تصاویر
اخیرا شاهد احیاء و احداث پروژه های عظیم اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمان در جهت شکوفایی اقتصاد مقاومتی و رونق اشتغالزایی در سطح شهر و استان کرمان هستیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  آرمان کرمان؛ روز گذشته تعدادی از خبرنگاران به مناسبت هفته وقف از پروژه های اقتصاد مقاومتی و اشتغالزایی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمان بازدید نمودند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آرمان کرمان,

, ,

غلامرضا سرایداری مدیر بنیاد توسعه اداره کل اوقاف کرمان در ابتدا بازدید خبرنگاران  از تالار احسان ماندگار، با بیان اینکه باید به سمت اقتصاد وقف و درآمدزایی برویم ،  اظهار داشت: زمینی به مساحت 10 هزار مترمربع در اختیار اوقاف بود که می توانست آن را به چند نفر اجاره دهد ولی خود سرمایه گذاری نموده و با احداث این مجموعه  خلق ثروت نموده و با ایجاد اقتصاد مقاومتی توانسته است برای 120 نفر اشتغالزایی نماید.

,

, ,

, ,

وی گفت: در حال حاضرتالار احسان ماندگار کرمان با هدف ایجاد یک مجتمع چند منظوره برای مراسمات ملی،مذهبی،فرهنگی وسایر جشن‌ها و مراسمات در شهر کرمان در دست احداث است که امید می‌رود این طرح طی دو ماه آینده به بهره برداری برسد.

,

مدیر بنیاد توسعه اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمان  از پیشرفت 90 درصدی این پروژه خبر داد و گفت:  این مجموعه با زیر بنای 14 هزار مترمربع  از اواخر سال 92 و ابتدای سال 93 ساخت آن با با همکاری بنیاد توسعه و عمران موقوفات در دست اجرا است.

,

مدیر بنیاد توسعه اوقاف کرمان با بیان اینکه تا کنون بالغ بر 20 میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است ، افزود: اعتبارات این پروژه عظیم از محل عوایدو پذیره موقوفات تامین می‌شود.

,

سرایداری بیان داشت:  پروژه مذکور  در 3 طبقه شامل پارکینگ  با گنجایش 400 اتومبیل ، سالن برپایی مراسم روضه و مذهبی، سالن همایش‌ها،4 سالن کمیته تخصصی ،آمفی تئاتر با ظرفیت 800 صندلی و بزرگترین سالن در استان و دو سالن پذیرایی که هر سالن  با ظرفیت گنجایش 600 نفر، اتاق عقد عروس و داماد، لابی  و یک آشپزخانه صنعتی مدرن است.

,

, ,

وی عنوان کرد: آشپزخانه این مجموعه کاملا صنعتی و دارای 15 سردخانه با ظرفیت 70 تن می باشد که تمامی مسائل بهداشتی و ایمنی در آن رعایت شده است.

,

, ,

سرایداری همچنین به تابلوی منقش شده بر دیوار لابی اشاره کرد و اذعان داشت: این تابلو حدود 15 هزار مترمربع عرض دارد که توسط یک خانم هنرمند کرمانی با الهام گرفتن از دوران دفاع مقدس با این مضمون که تیپ ثارالله کرمان به فرماندهی سردار قاسم سلیمانی بعد از فتح خرمشهر به طرف دمشق در حال حرکت طراحی شده است  می توان گفت  در نوع  خود بی نظیر است و این تابلو زیبایی خاصی به لابی بخشیده است.

,

, ,

وی همچنین به سالن چند منظوره اشاره کرد و گفت: این سالن شامل 750 صندلی معمولی و 50 صندلی وی آی پی است که هم به عنوان سالن همایش و کنفرانس و هم سالن آمفی تئاتر با ظرفیت 800 نفر بزرگترین سالن در استان کرمان به شمار می آید.

,

, ,

, ,

سرایداری تصریح کرد: دو تالار پذیرایی مردانه و زنانه در طبقات بالایی این تالار احداث شده که قابلیت برگزاری سه برنامه به طور همزمان بدون ایجاد تداخل در هر یک از برنامه‌ها را دارد.

,

مدیر بنیاد توسعه اوقاف استان کرمان هدف از تاسیس این بنای عظیم را سرمایه گذاری و در آمدزایی بر روند رشد و توسعه و آبادانی موقوفات استان دانست.

,

وی همچنین در انتها به دیگر پروژه های تمام و نیمه تمام  از جمله خانه حاج آقا علی در رفسنجان اشاره کرد و گفت : این خانه در مرحله تکمیل و تجهیز می باشد که طی دو ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید.

,

سرایداری افزود: باغ فتح آباد تکمیل و در حال ارائه خدمات به مردم می باشد که در کنار این مجموعه 300 کلکسیون گیاهان دارویی در دو سال اخیر در حال کشت بوده که بازخورد خوبی نیز در بر داشته و کشت آن به صورت صنعتی انجام شده است.

,

وی عنوان کرد: باغ متولی باشی واقع در ماهان کار آن تکمیل و در حال ارائه خدمات می باشد و همچنین آب گرم سیرج با اشتغالزایی خوبی در حال انجام است.

,

سرایداری 340 نفر ثمره اشتغالزایی پروژه های اوقاف در شهر کرمان عنوان کرد.

,

, ,

سپس در بازدید از شاهزاده محمد (ع) کرمان ، سجاد افشاری معاون بهره برداری اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمان در تشریح این امامزاده به خبرنگاران گفت: شاهزاده محمد با دو واسطه به امام موسی کاظم (ع) می رسد و یک سوم جد سادات موسوی دارای 38 فرزند در استان کرمان مدفون هستند.

,

وی گفت: محمدبن ابراهیم مجاب (ع) متولد کربلا و در سال 247 هجری قمری به همراه دو برادر دیگرش امامزاده علی (ع) و امامزاده محمد (ع) در سیرجان با دعوت اهالی و علمای کرمان به این شهر هجرت کرد و پس از گذراندن 50 سال از عمر خود در این خطه و تبلیغ دین و پرورش شاگردان مبرز همانند بسیاری از بزرگان ، توسط حاکم وقت در سال 201 هجری قمری به شهادت رسید و دراین مکان به خاک سپرده شد.

,

معاون بهره برداری اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمان افزود: طبق اطلاعات تاریخی تا سال 700 هجری مزار ایشان بدون بارگاه بوده که پس از پیروزی انقلاب اسلامی اخیرا از سوی اداره کل اوقاف و امور خیریه کرمان توجه خاصی نسبت به تعمیر و بهسازی حرم مطهر صورت گرفته است.

,

افشاری  بیان داشت: هم اکنون دو شبستان با متراژ 500 مترمربع و با گنجایش 1600 زائر ساخته و تکمیل که بزودی مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

,

وی عنوان کرد: طبق گفته بزرگان دین این امامزاده بعد از حضرت فاطمه معصومه(س)  در شهر قم  ، عبدالعظیم حسنی (ع) در شهر ری و شاهچراغ در شیراز قطب چهارم امامزادگان در  کشور می باشد.

,

افشاری همچنین به توسعه این بارگاه و بقعه اشاره کرد و اذعان داشت: قرار است 38 پلاک در اطراف این حرم توسط شهرداری خریداری و در اختیار اوقاف قرار گیرد تا در توسعه صحن امامزاده کمک شایانی صورت گیرد.

,

وی همچنین ساخت 30 چشمه سرویس بهداشتی و سنگ فرش صحن مطهر را از دیگر اقدامات اوقاف برشمرد.

,

افشاری همچنین از شهرداری کرمان درخواست نمود تا برای توسعه صحن و سردرب این بارگاه به سمت خیابان 17 شهریور در خرید خانه های حریم حرم تسریع نمایند.

,

محمد صفا بخش عضو هیئت امناء این امامزاده نیز به بیان برکات و فضائل این امامزاده پرداخت و گفت: بزرگان و عالمان دینی زیادی به زیارت این امامزاده در شهر کرمان عزیمت می کنند از جمله فرزند آیت الله بهجت (ره) (وقتی یکی از کرمانیها خدمت آقا می رسد و مشکلش را برایش بیان می کند و از وی کمک می خواهد ایشان به وی می فرمایند شما در شهر خودتان امامزاده محمد (ع) را دارید  بروید به ایشان متوسل شوید که حتما جواب خواهید گرفت) و حتی اشخاصی بوده اند که از راه ها و شهرهای دیگر به ایشان متوسل شده و مشکلشان گشوده شده است.

,

وی نیز برای توسعه صحن حضرت از شهرداری درخواست نمود تا در خرید خانه های حرم سریع تر اقدام نماید.

,

, ,

بازدید از پرورشگاه دیلمقانی سومین بازدید خبرنگاران بود که در این رابطه محمدعلی تراز مدیرکل این پرورشگاه بیان داشت: احمد یزدان پناه معروف به دیلمقانی مرد کارآفرین، ثروتمند و خیری از اهالی کرمان بود که در سال‌های اولیه قرن جاری هجری یعنی تا ۱۳۲۳ می‌زیسته‌است. وی بدوا تولید کننده فرش بوده ثروت خود را صرف کشاورزی و ابادنی روستاهای کرمان کرده‌است. دیلمقانی تجارت قالی کرمان را در دست داشت و قالی‌های بسیار اعلا و ظریف می‌بافت و آماده می‌کرد.

,

وی گفت: وی نمایندگی شرکت ایتالیائی "دیلمقانی" را در جنوب شرق  ایران بر عهده داشت. به همین دلیل مردم کرمان او را هم دیلمقانی خواندند.

,

تراز عنوان کرد: وی در طول حیاتش اقدام به احداث یک مرکز نگهداری کودکان بی سرپرست یا همان پرورشگاه  کرد. این پرورشگاه ددر حقیقت خانه شخصی وی بود که در حیاتش وقف کرد و بعد از مرگش به نام باغ یا پرورشگاه "دیلمقانی" در انتهابی خیابان زریسف در شرق شهر کرمان قرار دارد.

,

وی با بیان اینکه این مجموعه 7 هزار هکتار زیربنا دارد ، اذعان داشت: پرورشگاه دیلمقانی از سال 1321 با نیت مرکز نگهداری کودکان بی سرپرست تاسیس گردید.

,

تراز به پروژه های در دست اقدام برای توسعه این نهاد اشاره کرد و گفت: چون باغات پسته مربوط به این نهاد کفاف هزینه های این محل را نمی داد اداره اوقاف اقدام به تجهیز این باغات به سیستم آبیاری تحت فشار جدید نمود و همچنین تعداد 200 اصله درخت  از درختان این باغات به علت کهولت سن سربریده شده و پیوند جدید زده شده اند و همچنین 18 واحد از این مجموعه پرورشگاه به اجاره زوج های جوان داده شده است.

,

مدیرکل پرورشگاه دیلمقانی بیان داشت: مدرسه سردار نصرت به متراژ 1380 متر زیربنا به صورت 9 کلاسه آماده بهره برداری ، تکمیل و تجهیز می باشد.

,

وی عنوان کرد: 33 فرزند پسر و 47 فرزند دختر به صورت بد سرپرست، طلاق و یتیم در این پرورشگاه تحت تربیت قرار دارند.

,

تراز در انتها خاطرنشان کرد: فرزندان پسر تا انتهای دبستان و دختران تا هنگام دریافت مدرک دیپلم در این مجموعه اسکان دارند و پس از آن پسران به پرورشگاه صنعتی و دختران با دریافت جهیزیه به قیم خود تحویل داده می شوند.

,

, ,

, ,

باغ متولی باشی ماهان آخرین محل برای بازدید تور یک روزه خبرنگاران به مناسبت هفته وقف بود، سجاد افشاری معاون بهره برداری اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمان در این خصوص اظهار داشت: امارت متولی باشی مربوط به تولیت آستانه شاه نعمت الله ولی می باشد که مدتی به صورت نیمه مخروبه رها شده بود و اخیرا توسط بنیاد توسعه اوقاف کرمان به صورت ریشه ای از زیرزمین تا ساختمان مرمت و بازسازی شده و تبدیل به اولین هتل سنتی ماهان شده است.

,

وی گفت: این بنا از سه سال پیش مورد بهره برداری قرار گرفته و بیشتر توریست های خارجی در این مکان اقامت دارند.

,

, ,

, ,

افشاری همچنین در حین بازدید خبرنگاران از هتل سنتی ایوان ماهان که درست روبروی مرقد شاه نعمت الله ولی احداث شده است ، اذعان داشت: این بنا در گذشته به صورت زائرسرا استفاده می شده است که با مشارکت اداره کل اوقاف و شرکت خصوصی به یک هتل سنتی با نام ایوان ماهان مرمت و بهسازی شده که این هتل شامل سفره خانه سنتی و همچنین عکاسخانه می باشد که در نوبه خود بسیار زیبا، بی نظیر و دیدنی است.

,

وی در انتها مجددا هدف از ساخت پروژه ها و بهسازی و مرمت موقوفه های واقفان را سرمایه گذاری و در آمدزایی بر روند رشد و توسعه و آبادانی موقوفات استان و همچنین ایجاد اشتغالزایی دانست.

,

گزارش از : مهین نامجو

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه