اخبار داغ

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا در خراسان رضوی تاکید کرد:

لزوم ایجاد ایست و بازرسی مصوب در مسیر چناران به مشهد

لزوم ایجاد ایست و بازرسی مصوب در مسیر چناران به مشهد
دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا در استان خراسان گفت: خراسان رضوی باوجوداینکه با کشورهای افغانستان و ترکمنستان هم‌مرز است اما مبدأ قاچاق نیست و ۹۸ درصد کالای قاچاق از شهرستان‌هایی که در مسیر منتهی به مشهد قرار دارند وارد استان می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ندای چناران، محمدابراهیم افشاری در کارگاه آموزشی ویژه هیئت‌مدیره اتحادیه‌های صنفی شهرستان چناران با موضوع قاچاق کالا و ارز که در محل فرمانداری برگزار شد اظهار داشت: چناران در موضوع مبارزه با قاچاق کالا و ارز از جهات مختلف دارای اهمیت است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ندای چناران,

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استانداری خراسان رضوی ادامه داد: نزدیکی چناران به مشهد و اینکه مشهد مقدس دومین شهر بزرگ کشور بعد از تهران است و جمعیت سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفری دارد و سالانه ۲۷ میلیون زائر وارد این شهر می‌شود لذا یک بازار بسیار خوبی برای تولید داخلی و اشتغال است که در صورت غفلت، برای قاچاقچیان بازار خوبی خواهد بود.

,

وی افزود: استان خراسان رضوی با جمعیتی بیش از ۶ میلیون نفر، همیشه موردتوجه قاچاقچیان بوده است. استان ما بااینکه مرزی است اما مبدأ قاچاق نیست و باوجوداینکه صدها کیلومتر با ترکمنستان و افغانستان مرز مشترک داریم به دلیل اشرافی که وجود دارد و کنترل‌های خوبی در مبادی مرزی صورت گرفته است، قاچاق کالا از مرزهای رسمی و غیررسمی استان بسیار کم است و تقریباً ۲ الی ۳ درصد حجم کالاهای قاچاقی استان مربوط به مبادی مرزی خود استان است که آن‌هم در قالب کالاهای همراه مسافر یا به‌صورت جاسازی یا بد اظهاری وارد استان می‌شود.

,

وی همچنین خاطرنشان کرد: بیشترین حجم قاچاق که وارد استان خراسان رضوی می‌شود از استان‌های غربی، جنوبی و بنادر است به همین خاطر شهرستان‌هایی که در مسیر منتهی به مشهد قرار می‌گیرند، می‌توانند یک فیلتر مناسب و خوب برای انتقال کالای قاچاق به استان باشند.

,

افشاری تصریح کرد: از زمانی که مبادی جنوبی مشهد را توسط ایست و بازرسی‌ها کنترل کرده‌ایم، بار انتقال کالا از سمت جاده‌های شمالی به‌ویژه جاده چناران به مشهد منتقل شده است.

,

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استانداری خراسان رضوی افزود: بیشترین حجم قاچاقی که وارد استان می‌شود یا از خود تهران یا از استان‌های غربی و یا جنوبی مثل بنادر و سیستان و بلوچستان وارد استان می‌شود.

,

وی بابیان اهمیت کنترل جاده‌ای و ایست بازرسی‌ها و همچنین کنترل انبارهایی که به‌عنوان بارانداز کالای قاچاق استفاده می‌شوند، گفت: در بخش سامانه انبارها و ثبت انبارها، کارهای خوبی صورت گرفته است.

,

وی ادامه داد: چناران چهارمین شهر استان در ثبت سامانه انبارها در استان خراسان است که این امر در جهت کنترل کالاهای قاچاق نقش مؤثری خواهد داشت.

,

افشاری افزود: در بحث ایست و بازرسی‌های رسمی و قانونی باید تلاش‌های جدی صورت گیرد. در چناران ایست و بازرسی که مصوبه شهرستان و فرمانداری باشد وجود ندارد که در صورت موافقت و اعلام آمادگی نیروی انتظامی، می‌توانیم از شورای امنیت کشور درخواست کنیم که در این شهرستان یک ایست و بازرسی مصوب داشته باشیم.

,

 وی بابیان اینکه رهبر معظم انقلاب در هر جا که به موضوع اقتصادی پرداخته‌اند، گریزی نیز به بحث قاچاق زده‌اند، بیان داشت: ایشان از قاچاق به‌عنوان خنجری که از پشت به‌نظام وارد می‌شود یاد می‌کنند که این بیانگر این است که قاچاق، هدفمند و توسط عناصر ضد نظام و انقلاب، ساماندهی و برنامه‌ریزی می‌شود تا پایه‌های اقتصادی نظام از هم پاشیده شود.

,

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استانداری خراسان رضوی با بیان اهمیت توجه به مسائل اقتصادی و معیشتی مردم، گفت: بحث قاچاق به‌طور مستقیم به نامه ریزی‌های اقتصادی ضربه وارد می‌کند و ازاین‌جهت موضوع قاچاق بسیار حائز اهمیت است.

,

افشاری بیان داشت: اصناف می‌توانند نقش قابل‌توجهی در مبارزه با قاچاق و عرضه کالای قاچاق داشته باشند و در همین راستا نقش پررنگی در اشتغال و حمایت از تولید داخل خواهند داشت.

,

وی ادامه داد: از سال ۸۲ با فرمان مقام معظم رهبری ستاد مبارزه با قاچاق تشکیل شده است. در این سال رقم قاچاق دو میلیارد دلار بوده است که به دلایل مختلف روند رو به رشدی وجود داشته که در سال ۹۲ به رقم ۲۵ میلیارد دلار رسیده است.

,

افشاری گفت: رقم قاچاق از سال ۸۲ تا ۹۲ روند افزایشی داشته است اما از سال ۹۲ این روند کاهشی شد و در سال در سال ۹۵ به ۱۲ و نیم میلیارد دلار کاهش یافته است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه