اخبار داغ

فضای مجازی فرهنگ مطالعه را به حاشیه برده است/باید فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در جامعه تقویت شود

فضای مجازی فرهنگ مطالعه را به حاشیه برده است/باید فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در جامعه تقویت شود
تقویت فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی از اصلی‌ترین ضروریات جامعه می‌باشد ما باید کودکان و نوجوانان را از سنین پایین به مطالعه علاقه‌مند کنیم چراکه در غیر این صورت افراد کتاب‌خوانی در بزرگ‌سالی نخواهیم داشت مشکلی که اکنون گریبانگیرجامعه ما شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پیرغار، موضوع کتاب و کتاب‌خوانی در کشور ماسال‌هاست با هشدار کارشناسان و صاحب‌نظران درباره سرانه مطالعه ناامیدکننده مردم همراه بوده است، کتاب در سبد خانوار ایرانی گم‌شده و امروزه فضای مجازی است که بشر را به‌پیش می‌برد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پیرغار,

خانم امیریان دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی گفت: مطالعه یکی از اساسی‌ترین نیازهای بشر امروزی است ولی متأسفانه با ورود فنّاوری‌های جدید نظیر سایت‌ها و فضای مجازی... مطالعه کتاب به‌شدت پایین آمده است.

 وی تصریح کرد: به‌واقع شاید یک جوان تنها بنا بر لزوم و آن‌هم در دانشگاه مجبور به مطالعه باشد و البته این مطالعه اصلاً به نظر من فایده چندانی ندارد چراکه از روی میل و رغبت نیست و به‌نوعی بالاجبار است!

 این دانشجو همچنین تقویت فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی را از اصلی‌ترین ضروریات جامعه برشمرده و می‌گوید: ما باید کودکان و نوجوانان را از سنین پایین به مطالعه علاقه‌مند کنیم چراکه در غیر این صورت افراد کتاب‌خوانی در بزرگ‌سالی نخواهیم داشت مشکلی که اکنون گریبانگیرجامعه ما شده است.

متأسفانه این شبکه‌های اجتماعی و موبایل جای کتاب را گرفته‌اند

وی می‌گوید: کتاب خواندن باید در بین جوانان نهادینه شود اما متأسفانه این شبکه‌های اجتماعی و موبایل جای کتاب را گرفته‌اند چنانکه بیشتر دوستان من رغبت چندانی به مطالعه ندارند و بیشتر ترجیح می‌دهند در اینترنت بگردند!

وی اظهار داشت: البته تنها دلیل کتاب نخواندن در بین جوانان ما این نیست بلکه خیلی از افراد به دلیل اینکه واقعاً قیمت کتاب‌ها بالاست انگیزه‌ای برای کتاب خواندن ندارند که اگر این مسئله هم از سوی مسئولین موردتوجه قرار گیرد مسلماً تعداد کتاب‌خوان‌ها بیشتر می‌شود و علاقه‌مندان به مطالعه هم بیشتر و بیشتر خواهند شد.

نظام آموزشی که متکی و محدود به یک متن درسی و فردی به نام معلم باشد، نظامی ایستاست

کارشناس مسائل اجتماعی می‌گوید: اهمیت مطالعه در دوران کودکی و نوجوانی و قابلیت گسترش آن در سنین بالابر کسی پوشیده نیست. جامعه دانش آموزی برای به دست آوردن روحیه پژوهش و مطالعه فردی از نخستین سال دبستان تا آخرین سال دبیرستان، به کتابخانه مجهز نیاز دارد.

رضا محمدی در گفتگو با خبرنگار پیرغار تصریح کرد: نظام آموزشی که متکی و محدود به یک متن درسی و فردی به نام معلم باشد، نظامی ایستاست. کامل و کافی نبودن کتاب‌های درسی از یک‌سو و سؤال‌های بی شمار و افکار جستجوگر و کنجکاو دانش آموزان از سوی دیگر، مسئله خودآموزی را مطرح می سازد.

وی اظهار داشت: در چنین وضعیتی، کتابخانه در فرایند یادگیری شرکت فعال دارد؛ بنابراین، جامعه ای می تواند سریع تر دروازه های علم و دانش را فتح کند که در آن آموزشگاه‌ها اهمیت ویژه ای باید داشته باشند کتابخانه-های آموزشگاهی در فرایند کسب دانش نقش اساسی دارند.

انتهای پیام/
,
,
,
,
,
,
,
, متأسفانه این شبکه‌های اجتماعی و موبایل جای کتاب را گرفته‌اند,
,
,
,
,
,
, نظام آموزشی که متکی و محدود به یک متن درسی و فردی به نام معلم باشد، نظامی ایستاست,
,
,
,
,  پیرغار,  پیرغار,
,
,
,
,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه