اخبار داغ

حاشیه مهم تر از متن؛

چرایی فعال شدن خطوط رسانه ای وابسته به دولت در انتقاد از «مسکن مهر» مناطق زلزله زده

چرایی فعال شدن خطوط رسانه ای وابسته به دولت در انتقاد از «مسکن مهر» مناطق زلزله زده
کیفیت سازه های مسکن مهر مناطق زلزله زده، مهم ترین بخش مورد توجه ها کانال ها و رسانه های وابسته به دولت و اصلاح طلبان، در دو روز گذشته بود و در مقابل اخبار کمتری از چگونگی امدادرسانی، کمبودها و کاستی های احتمالی، به گوش می رسید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ شامگاه یکشنبه خبر زلزله در نقاط مرزی ایران با کشور عراق مردم ایران را در شوک فرو برد و مشابه سایر رویدادهای اجتماعی بازار نقد و نظر در فضای مجازی داغ شد و مخاطبان این شبکه پرمخاطب در سطح کشور را تحت تاثیر قرار داد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

اما از صبح دیروز و همزمان با شروع روز کاری در سراسر کشور یک خط خبری توسط برخی از رسانه های اصلاح طلب و کانال های نزدیک به دولت پیگیری شد. در کنار توجه رسانه های رسمی و خبرگزاری های مطرح کشور به تعداد صحیح زیرآوارماندگان، کشته شدگان، حجم خسارات و خدمات ارائه شده، برخی کانال های غیر رسمی و بعضا برخی از کانال های خبری که از خارج از کشور مدیریت می شوند، در بین عکس های گرفته شده از خسارات زلزله در شهری مرزی استان کرمانشاه، توجه مخاطبان خود را به سمت خرابی های حاصل از مسکن مهر و برخی مسکن های نوسازی شده در دولت های نهم و دهم سوق دادند و با مقایسه تصویری خرابی های این خانه ها با خانه های شخصی مردم، صحبت از فاجعه آمیز بودن سطح مقاومت و استاندارد نبودن این خانه ها می کردند.

,

این صحبت ها زمانی در عرصه خبری رسمیت یافت، که خبری در خروجی خبرگزاری ایرنا، خبرگزاری دولتی کشورمان، از زبان اسحاق جهانگیری منتشر شد.

,

جهانگیری، در ابتدای جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با ابراز تاسف از اینکه بیشتر خانه های تخریب شده در زلزله شب گذشته متعلق به ساختمان های مسکن مهر بوده است از وزیر راه و شهرسازی خواست تا با دقت این موضوع که چرا خانه های نوساز تا این حد آسیب پذیر بوده اند، بررسی کند.

,

این صحبت های معاون اول رئیس جمهور، خط خبری مرتبط با زلزله کرمانشاه را از تلفات و خسارات، به سمت مسکن مهر کشاند و خبرگزاری های رسمی نیز در این باره به تولید محتوا و خبر پرداختند.

,

اما در این میان و در کنار واکنش های مردمی مثبت و منفی به این خبرها، برخی کارشناسان نیز در این رابطه یا در کانال های رسمی خود در فضای مجازی و در مصاحبه با خبرگزاری ها نظرات خود را در رابطه با استحکام یا عدم استحکام این بناها بیان کردند.

,

زکریا واعظی، متخصص مهندسی عمران سازه در این باره به خبرنگار خبرفوری گفت: در بیشتر تصاویر مشخص شده است که نمای ساختمان های مسکن مهر از بین رفته اند و اسکلت ساختمان ها سالم هستند.

,

وی گفت: دو بحث در مساله مقاوم سازی ساختمان ها مطرح است، یکی بحث مقاوم سازی اجزای سازه ای و دیگری اجزای غیر سازه ای. معمولا نظام مهندسی در خصوص بحث اجزای سازه ای عواملی چون اسکلت ساختمان نظارت بیشتری دارد اما درباره اجزای غیر سازه ای مانند دیوارها و نماهای بیرونی ساختمان این اتفاق نمی افتد و نظارت کمتر است.

,

اما در مقابل برخی خبرگزاری ها خبر از تلفات سرسام آور و خسارات شدید در صورت عدم نوسازی واحدهای های روستایی در سال های 84-92 داده اند.

,

برساس نمودار نوسازی و بهسازی مسکن روستایی کشور، در حال حاضر بالغ بر 63 درصد از خانه های روستایی کشور فاقد هرگونه ایمنی لازم برای مقاومت در برابر زلزله های حتی متوسط هستند؛ به عبارت دیگر بالغ بر سه میلیون و 295 هزار واحد مسنک نامناسب در روستاهای کشور وجود دارد، این در حالی است که در طول دولت های نهم و دهم بالغ بر یک میلیون و 624 هزار واخد مسکن در روستاهای کشور نوسازی شدند که آماری برابر 31 درصد کل مسکن روستایی کشور می شود.

,

این نمودار نکته دیگری هم دارد که شامل نوسازی تنها 200هزار واحد مسکن روستایی از سال 92 تا 96 می شود، که آمار چهار درصدی را نشان می دهد و موجب انتقادهای شدید منتقدان دولت به عملکرد دولت در زمینه مقاوم سازی روستاها در برابر حوادث طبیعی شده است.

,

برخی دیگر از منتقدان نیز شدت بالای زلزله را با سطح خرابی های مسکن های مهر مقایسه کرده اند.

,

براساس نظر کارشناسان، این زلزله بر طبق آیین نامه ۲۸۰۰ ، در زمره زلزله‌های خیلی شدید قرار می‌گیرد.

,

براساس آن چه مقداد همتی، مشاور سابق وزیر راه وشهرسازی در صفحه شخصی خود نوشته است این آیین نامه در زلزله های شدید برای ساختمان های با اهمیت متوسط مانند ساختمان های مسکونی مقرر کرده است که تلفات انسانی به حداقل رسیده و حسارات سازه ای و غیر سازه ای هم با حدقل میزان مواجه شود.

,

به گفته این کارشناس، عکس های منتشرشده از مسکن مهرهای در معرض زلزله نشان می دهد که خسارات سازه‌ای شامل تیر و ستون و حداکثر سقف در حداقل ممکن بوده و مقررات ساختمانی در آن رعایت شده است.

,

این طرح مسئله ها از سوی کانال ها و سایت های خبری وابسته به دولت این سوال را در ذهن افکار عمومی ایجاد کرده است که آیا واقعا طرح چنین سوالی در شرایطی که بررسی سطح خدمت رسانی و امدادهای دولتی به مناطق زلزله زده از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ تنها از سر دلسوزی بودی و یا نوعی انحراف افکار عمومی از برخی کم کاری ها و اهمال کاری ها در بخش های مختلف و اعتراضات مردمی نسبت به نرسیدن امکانات دولتی با وجود فعالیت های مردمی و حضور بسیج، ارگان های نظامی سپاه و بسیج و سازمان های انقلابی و یا نوعی عقده گشایی و انداختن تقصیرها به گردن دولت قبل است؟

,

هدی هاشمی، خبرنگار روزنامه ایران در واکنش به این پرسش افکار عمومی در حساب شخصی خود این گونه به مقامات دولتی با زبان عامیانه طعنه زده است که «یک عده نشستن میگن مسکن مهر و بیمارستان زمان احمدی نژاد ساخته شده، حالا تخریب شده، آقا زلزله که زمان احمدی نژاد نیومده مدیریت بحران شما کجاست، غافلگیر شدید فقط همین؛ هنوز نتونستید آب معدنی بین مردم توزیع کنید. خجالت بکشید».

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه