اخبار داغ

کتاب در سبد فرهنگی خانوارها قرار گیرد/ هیچ نسخه‌ دیجیتالی‌ ای در سراسر دنیا نتوانسته بر کتابهای چاپی غلبه کند

کتاب در سبد فرهنگی خانوارها قرار گیرد/ هیچ نسخه‌ دیجیتالی‌ ای در سراسر دنیا نتوانسته بر کتابهای چاپی غلبه کند
با بررسی تمام نقاط قوت و ضعف نسخه‌های فشرده کتاب و شبکه‌های اجتماعی به عقیده کارشناسان، بهترین راهکار، تشویق و تبلیغ مطالعه کتاب‌های چاپی است که تا کنون هیچ نسخه‌ دیجیتالی‌ای در سراسر دنیا نتوانسته بر آن غلبه پیدا کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از نگارانه؛ریشه همه آگاهی ها و ناآگاهی ها از عدم مطالعه است ؛ اگر فرهنگ مطالعه تقویت شود خیلی از ناهنجاری های موجود در جامعه از بین می رود لذا مقام معظم رهبری فرهنگ را از نان شب واجب تر دانستند لذا هر زمانی فرهنگ مان تقویت شد آگاهی و بصیرت در جامعه افزایش می یابد و مسایل و مشکلات جامعه حل می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نگارانه؛,

حضرت آیت الله خامنه ای در باب اهمیت کتاب می فرمایند: هرچه ما پیش برویم، احتیاج ما به کتاب بیشتر خواهد شد. این که کسی تصور کند با پدید آمدن وسائل ارتباط جمعىِ جدید و نوظهور، کتاب منزوی خواهد شد، خطاست. کتاب روزبه‌روز در جامعه‌ی بشری اهمیت بیشتری پیدا میکند. ابزارهای نوظهور مهمترین هنرشان این است که مضمون کتابها و محتوای کتابها و خود کتابها را راحت و آسان منتقل کنند. جای کتاب را هیچ چیزی نمیگیرد.

,

استان البرز از لحاظ سطح مطالعه هشتمین استان کشور است ولی از لحاظ زیرساختی استان 28 کشور هست و کتابخانه های استان پاسخگوی نیاز استان نیست.نداشتن کتابخانه مرکزی یک معضل فرهنگی بزرگ برای استان است ، نبود یک کتابخانه استاندارد در استان یک معضل فرهنگی است ، سالانه یک میلیون نفر به کتابخانه ها ورود پیدا می کنند با وجود کتابخانه های کمی که در استان وجود دارد اما زیرساختها در استان بسیار ضعیف است .

,

آینده روشن با خانواده کتابخوان شعار امسال در هفته کتاب در استان البرز تعیین شد اما استان البرز چقدر کتابخوان دارد؟

,

از قدیم الایام در کرج شب شعرهای مختلفی برگزار می‌شده است… شهر شعر خیزی است کرج… خصوصا شاعر جوان زیاد دارد… اگر بخواهیم اسم ببریم باید فهرست بلندبالایی تدارک ببینیم و احتمالا آخرش هم یکی دو نفری را جا می‌گذاریم. غزل خوان و غزل نویس زیاد دارد… تا دلتان بخواهد… شاعران آوانگارد و شبه آوانگارد هم همین طور… و البته شاعران بی سر و صدا که سرشان توی لاک خودشان است و از عالم و آدم خبر ندارند… شاید به خاطر همین شعرخیزی است که کرج فروشگاه کتاب هم زیاد دارد… شاید هم مخاطب ادبیاتش کم نیست… در هر صورت اگر بخواهیم به صورت نسبی و قیاسی بررسی کنیم در کرج بیشتر از سایر شهرهای در حد و اندازه‌اش کتابفروشی پیدا می‌شود…

,

کرج با فروشگاه‌های بزرگ کتابش مشتری‌های بسیاری را به خود جذب کرده است. گواه این امر انبوه جمعیتی است که هر روز در فروشگاه‌های بزرگ کرج از جمله بهمن، شهر کتاب یا چیستا جمع می‌شوند. بعضی اوقات شمار مشتریان در مکان‌های یاد شده چنان است که شما نمی‌توانید به راحتی در آنجا خرید کنید. اما این مشتری‌ها، مشتری‌های کتاب هستند؟ آیا همه کسانی که به شهرکتاب یا مثلا “بهمن” می‌روند برای خرید کتاب می‌روند؟

,

نه، کرج این قدرها هم کتاب خوان ندارد… واقعیت این است که بخش قابل توجهی از مشتریان فروشگاه‌های مزبور برای خرید محصولات فرهنگی دیگر به آنجا می‌روند… و این نقطه اشتراک تمامی این فروشگاه‌هاست.

,

 سایر اموری که توجه مشتریان را در این فروشگاه‌های کتاب به خود جلب می‌کنند، چنین است: فانتزی جات، سی دی های موسیقی، کتب درسی و کمک آموزشی، کتب زبان انگلیسی و فرانسه و …

,

 با این توضیح زیاد نیز نمی‌توان به رونق این فروشگاه‌ها در کرج خوش بین بود… گویا انبوه جمعیت در این کتاب فروشی‌ها به خاطر “کتاب” آن هم از نوع غیر درسی‌اش نیست، بلکه بیشتر به خاطر “کتاب” آن هم از نوع مدرسه‌ای و آکادمیکش است… بخش دیگری از مشتریان نیز به “سایر امور” از جمله خرید محصولات صوتی-تصویری و غیره تمایل نشان می‌دهند… در نهایت شاید در این میان تعداد کسانی که به “کتب غیر درسی و مطالعه آزاد” علاقه دارند کمترین تعداد باشد…باشد که چنین نباشد.

,

کتاب خریدن برای عده ای کلاس محسوب می شود و کتاب را در قفسه به عنوان یک کالای تزیینی قرار می دهند و آن را مطالعه نمی کنند لذا باید کتاب خواندن به عنوان یک کار ضروری در هر خانواده ای جا بیفتد و کتابخواندن از کودکی به فرزندان یاد داده شود.

,

مقام معظم رهبری می فرمایند: باید خریدِ کتاب، یکى از مخارج اصلى خانواده محسوب شود. مردم باید بیش از خریدن بعضى از وسایل تزییناتى و تجمّلاتى – مثل این لوسترها، میزهاى گوناگون، مبلهاى مختلف و پرده و… ، به کتاب اهمیّت بدهند.

,

هنگامی که بحث میزان مطالعه در کشور مطرح می‌گردد عموما با استناد به آمارهای ضد و نقیض درباره سرانه مطالعه از بروز فاجعه فرهنگی در ایران سخن گفته می‌شود. تا کنون آمارهای مختلفی درباره میزان مطالعه ایرانیان منتشر شده است.

,

برخی گزارش‌ها سرانه مطالعه را هشت تا ده دقیقه می‌دانند، برخی دیگر از 18 دقیقه در روز سخن می‌گویند. رییس کتابخانه ملی ایران می گوید ایرانیان فقط دو دقیقه در روز مطالعه می کنند. همین آمار ضد و نقیض برای انتقاد از فرهنگ “تن پرور” و “کتاب‌نخوان” شهروندان مورد استناد قرار می‌گیرد.

,

این در حالی است که آمار سرانه مطالعه در کشور های توسعه یافته و در حال توسعه بسیار بیشتر از این است. منتقدان “کتاب نخوانی ایرانیان” از آمار 90 دقیقه مطالعه در ژاپن، انگلیس و 55 دقیقه در مالزی و ترکیه سخن می‌گویند.

,

همیشه حضور و ظهور یک پدیده جدید و تازه جذابیت‌ها و هیجانات اولیه بسیاری با خود به همراه دارد. اینترنت و شبکه‌های اجتماعی مجازی هم از این قاعده مستثنی نبودند و همه افراد جامعه با ولع هر چه تمام‌تر، تمام اطلاعات و مطالب منتشر شده در این رسانه را می‌بلعیدند، زیرا همه چیز نو و جدید بود حتی جنس مطالب. خوب با این روند پیشرفت انتظار این را داشتیم که رقم مطالعه در ایران یک تکانی بخورد و روند رو به رشدی داشته باشد ولی این اتفاق نیفتاد. به این دلیل که اگر خواندن هر مطلبی را بخشی از مطالعه بدانیم مثل جوک و اخبار و بسیاری از مطالبی که ارزش ادبی ندارند، خب مردم مرتب در شبکه‌های اجتماعی خود در حال خواندن حجم زیادی از مطالبی هستند که لزوماً کتاب نیست. پس با این شرایط شبکه‌های اجتماعی به وضعیت بد مطالعه در ایران کمک که نمی‌کند بلکه ضرر هم می‌رساند زیرا وقت با ارزش مردم به خواندن مطالبی اختصاص پیدا می‌کند که نه در صحت و سقم آن اعتمادی هست و نه حتی در شیوه نگارش درست و ادبی آن!

,

در این بین انتظار می‌رفت که حداقل شبکه‌های اجتماعی برای بهبود این وضعیت نقش مهمی را ایفا کنند که متأسفانه نه تنها به سرانه مطالعه در ایران کمکی نکرده‌اند که عادت مطالعه را نیز در قشر با سواد جامعه از بین برده‌اند. مردم را تنبل کرده‌اند به گونه‌ای که دیگر مردم مطالب بلند را نمی‌خوانند. می‌پرسیم چرا نمی‌خوانید؟ می‌گویند خیلی طولانی است حوصله ندارم اینهمه را بخوانم! اگر افرادی را می‌بینید که دائماً سرشان در گوشی یا  تبلت است بدانید که آنها فقط نگاه می‌کنند و می‌گذرند. مردم ما مردمی با فرهنگ شفاهی هستند ولی امروزه فرهنگ دیداری را هم باید به آن اضافه کنیم ولی هیچ کدام اینها با تعریف مطالعه همخوانی ندارد.

,

مقام معظم رهبری نیز در سخنان خود در باب اهمیت کتاب می فرمایند: مروز حجم کتابهائی که تولید میشود، با گذشته خیلی تفاوت کرده است؛ گاهی چند برابر کتاب منتشر میشود، یا تیراژ کتابها بالا میرود؛ لیکن این کافی نیست؛ اینها برای کشور ما خیلی کم است. باید جوری بشود که در سبد کالای مصرفی خانواده‌ها، کتاب یک سهم قابل قبولی پیدا کند و کتاب را بخرند برای خواندن، نه برای تزئین اتاق کتابخانه و نشان دادن به این و آن. این هم یک نکته است، که مسئله‌ی کتابخوانی در جامعه است.

,

اما با بررسی تمام نقاط قوت و ضعف نسخه‌های فشرده کتاب و شبکه‌های اجتماعی به عقیده کارشناسان، بهترین راهکار، تشویق و تبلیغ مطالعه کتاب‌های چاپی است که تا کنون هیچ نسخه‌ دیجیتالی‌ای در سراسر دنیا نتوانسته بر آن غلبه پیدا کند. اما متأسفانه در ایران کتاب برای بسیاری از خانواده‌ها جزو کالاهای لوکس به حساب می‌آید و در سبد خرید خانواده‌ها جایگاه خوبی ندارد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه