اخبار داغ

نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با دانا خبر داد:

وزیر نفت برای پاسخگویی در خصوص بدعهدی توتال به مجلس می رود/ درباره بدعهدی های توتال بارها تذکر دادیم/ زنگنه باید به مجامع بین المللی شکایت کند

وزیر نفت برای پاسخگویی در خصوص بدعهدی توتال به مجلس می رود/ درباره بدعهدی های توتال بارها تذکر دادیم/ زنگنه باید به مجامع بین المللی شکایت کند
نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به بدعهدی شرکت نفتی توتال در اجرای قرارداد با ایران اظهارداشت: اخیرا مدیر عامل شرکت توتال گفته است که می خواهد در قرارداد نفتی توتال با ایران بازنگری را انجام دهد و دلیل این امر را هم اعمال تحریم های جدید دولت آمریکا علیه ایران ذکر کرده است.
[

هدایت الله خادمی، نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با اشاره به بدعهدی شرکت نفتی توتال در اجرای قرارداد با ایران اظهارداشت: اخیرا مدیر عامل شرکت توتال گفته است که می خواهد در قرارداد نفتی توتال با ایران بازنگری انجام دهد و دلیل این امر را هم اعمال تحریم های جدید دولت آمریکا علیه ایران ذکر کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

وی با اشاره به ایرادات الگوی جدید قراردادهای نفتی در خصوص اعمال تحریم های جدید، گفت: در زمان تصویب مدل جدید قراردادهای نفتی این موضوع را به وزارت نفت تذکر و هشدار دادیم که باید موضوع تحریم نیز در قرارداد ها اعمال شود؛ یعنی اگر قرارداد بسته شد و تحریم های جدید علیه ایران صورت گرفت باید بندهایی در قرارداد نهاده شود تا حق ایران در این میان ضایع نشود و شرکت پیمانکار نیز اجازه خروج نداشته باشد و اگر از قرارداد خروج کرد جریمه های سنگینی علیه آن شرکت اعمال شود.

,

 

,

نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حال حاضر شرکت فرانسوی توتال سیاست های خود را بر اساس سیاست های امریکا منطبق کرده است و هر تحریمی که از سوی ایالات متحده امریکا علیه ایران صادر می شود بهانه برای خروج توتال از قرارداد ایران می شود که اگر این عمل را انجام دهد به قوانین حقوقی و قراردادهای بین المللی بی اعتنایی کرده است.

,

 

,

خادمی با اشاره به تذکر های کمیسیون انرژی مجلس به وزیر نفت عنوان کرد: ما مکرر تذکر و هشدار های خود را در این باره به وزیر نفت داده ایم ولی آقای زنگنه در خصوص توتال از روی تسامح و تساهل عمل می کند و اقدام قاطعی در این زمینه انجام نمی دهد تا هر چه زودتر تکلیف کشور در خصوص میدان های واگذار شده به توتال مشخص شود.

,

 

,

وی بر همین اساس افزود: اقای زنگنه باید در خصوص بدعهدی های توتال به مجامع بین المللی شکایت کند و تخلف توتال را به آنها گزارش کند همچنین برخی از نهادهای نظارتی داخلی مانند مجلس با قاطعیت به این موضوع ورود کرده است و برای این کار از وزیر نفت دعوت کرده ایم تا هفته اینده با شرکت در جلسه کمیسیون انرژی در خصوص میزان پیشرفت قرارداد توتال و ادامه با انصراف توتال از همکاری با ایران پاسخ دهد.

,

 

,

 

,

گفتی است در حال حاضر تنها ۴ ماه از انعقاد قرارداد ایران با توتال و یک شرکت چینی در زمینه توسعه یکی از میدان های گازی این کشور گذشته است اما در شرایطی که آمریکا به تازگی رویکرد خود را در زمینه توافق هسته ای ایران تغییر داده، شرکت توتال نیز با تردیدهایی در زمینه ادامه همکاری با ایران رو به رو شده است.

,

در همین راستا مدیرعامل شرکت توتال آقای پاتریک پویانه بار دیگر در مصاحبه ای صریحا اعلام کرده است که رویکرد جدید ترامپ در مورد ایران می تواند به قرارداد این شرکت با ایران پایان دهد.

,

مدیرعامل شرکت توتال همچنین گفته است این شرکت تنها در صورتی می تواند به همکاری با ایران ادامه دهد که ترامپ مسیری قانونی برای این کار باقی بگذارد. در غیر این صورت و در صورت تغییر رژیم تحریم های ایران، ادامه همکاری میسر نخواهد بود و این شرکت مجبور است در قرارداد خود با ایران تجدیدنظر نماید.

,

مدیرعامل شرکت توتال همچنین با ابراز تمایل به توسعه فعالیت های خود در آمریکا گفته است «ما دارایی های زیادی در آمریکا داریم که به تازگی به میزان آن اضافه کرده ایم و همچنین در این کشور مشغول به فعالیت هستیم. از این رو مجبوریم با قوانین تحریمی این کشور خود را تطابق دهیم.»

,

در حال حاضر به گفته مدیرعامل شرکت توتال، این شرکت در انتظار تصمیم کنگره آمریکاست تا از آینده رژیم تحریم های ایران اطمینان حاصل کند. در عین حال این شرکت امیدوار است که کنگره آمریکا تحریم جدیدی علیه ایران وضع نکند و ترامپ نیز پایبندی ایران به توافق هسته ای را به مانند گذشته تأیید نماید تا این شرکت بتواند مطابق برنامه ریزی انجام شده به قرارداد خود با ایران عمل نماید.

,
 
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه