اخبار داغ

سهم ناچیز کتاب از فرایند پژوهش محوری؛

نسل اینترنت زده را به سمت کتاب سوق دهیم

نسل اینترنت زده را به سمت کتاب سوق دهیم
بااین‌حال سهم کتاب و کتاب‌خوانی از فرایند پژوهش محوری بسیار اندک و ناچیز است و نسل پژوهش محور بیشتر اینترنت محور هستند تا کتاب محور و این بدان معناست که نسل جدید خود را از صفحات واقعی به سمت صفحات مجازی هل داده‌ایم و اگر آسیب‌شناسی به‌موقع انجام نشود باید فاتحه پیوند پژوهش محوری و کتاب‌خوانی را خواند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازسپاس؛ موضوع کتاب و کتاب‌خوانی از مهم‌ترین دغدغه‌های اهل‌قلم است که با توجه به پایین آمدن سرانه مطالعه در کشور این دغدغه روزبه‌روز بیشتر می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سپاس؛ ,

با یک جستجوی ساده در اینترنت درمی‌یابیم که کتاب‌های الکترونیکی اکنون جای مطالعه و کتاب‌های کاغذی را پرکرده‌اند و اصولاً انس با کتاب و صفحات کتاب اکنون به دشوارترین بخش مأموریت غیرممکن افزایش سرانه مطالعه در نزد اندیشمندان کشور تبدیل‌شده است.

,

حتی در ابتدایی‌ترین کارهای روزانه و در بالاترین سطح آن‌که شامل کارهای تحقیقاتی می‌شود مطالعه بیشتر به سمت سوی اینترنت و صفحات مجازی رفته است، خطری باید قبل از وقوع آن را علاج می‌کردیم و نکردیم.

,

نسل جدید دانش آموزان اکنون خود را در محیطی غیرواقعی می‌بینند و برای لمس واقعیات از محیط‌های غیرواقعی کمک می‌جویند و خانواده‌ها برای راحتی بیشتر و عدم آشنایی با آموزش کتاب‌خوانی و نحوه شناساندن صفحات کتاب به دانش آموزان آن‌ها را به سمت صفحات مجازی هل می‌دهند.

,

متأسفانه این روزها در اکثر مدارس کشور بحث تحقیق و پژوهش و جو پژوهش محوری با افتی محسوس همراه شده است و این امر بزرگ‌ترین خطر فرهنگی برای نسلی است که واقعیات خود را در محیط‌های مجازی جستجو می‌کنند، محیط‌هایی که سمت‌وسوی آن‌ها بیشتر فانتزی بازی و عملاً هیچ جنبه آموزشی برای دانش‌آموز و محصل ما ندارد.

,

دانش‌آموزانی که همه‌چیز را راحت و بی‌دردسر برای خود می‌خواند و به بهانه سرعت و فنّاوری دقت و پژوهش را فدا می‌کنند در آینده چگونه می‌توانند خود را با محیط‌های آموزشی بزرگ‌تر وقف دهند، کما اینکه محیط‌های آموزشی مانند دانشگاه اکنون خود بری از هرگونه فعالیت پژوهشی وزندگی دانشجویی پژوهش محور است.

,

بااین‌حال سهم کتاب و کتاب‌خوانی از پژوهش محوری بسیار اندک و ناچیز است و نسل پژوهش محور بیشتر اینترنت محور هستند تا کتاب محور و این بدان معناست که نسل جدید خود را از صفحات واقعی به سمت صفحات مجازی هل داده‌ایم و اگر آسیب‌شناسی به‌موقع انجام نشود باید فاتحه پیوند پژوهش محوری و کتاب‌خوانی را خواند.

,

در مقابل آسیب‌شناسی باید راه‌حل مناسب پیدا کرد، راه‌حلی که جامعه کتاب‌خوان کشور را فزونی دهیم و نشاط را به سمت کتابخانه‌های خالی از نفر کشور سوق دهیم تا جنبه‌های واقعی و مفید کتاب در رگ کتاب‌خوانی کشور جریان پیدا کند.

,

آنچه از وضعیت سرانه کشور دیده می‌شود آماری نگران کنند است و اگر بتوانیم کارهایی مانند ایجاد باشگاه‌های کتاب‌خوانی را مدارس ایجاد کنیم نسل امروز را می‌توانیم با کتاب پیوند دهیم و این پیوند را ریسمان نجات نسل اینترنت زده قرار دهیم.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه