اخبار داغ

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری خبر داد؛

کاهش تب مالت گاوی در دامداری های چهارمحال و بختیاری

کاهش تب مالت گاوی در دامداری های چهارمحال و بختیاری
بیماری های سل و تب مالت از بیماری های مشترک بین انسان و دام هستند که برای انسان مخاطره آمیز هستند و از لحاظ اقتصادی و بهداشتی حایز اهمیت هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به گزارش جهانبین نیوز، بیماری‌ تب‌ مالت‌ یا بروسلوز که‌ در حیوانات ‌به‌ نام‌ سقط جنین‌ واگیر مرسوم‌ است‌،یکی‌ از بیماریهای‌ عفونی‌ قابل‌ انتقال‌بین‌ انسان‌ و حیوان‌ می‌باشد و با نام‌های‌دیگری‌ نظیر: تب‌ مواج‌، تب‌ دیوانه‌ وتب‌ مدیترانه‌ای‌ نیز نامیده‌ می‌شود. این‌ بیماری‌ در تمام‌ فصول‌ سال‌وجود دارد، اما در بهار و پاییز یعنی‌زمان‌ زایش‌ و شیردهی‌ دام‌ها بیشتردیده‌ می‌شود.

بروسلوز به عنوان یکی از مهمترین بیماریهای مشترک انسان و دام محسوب می گردد. عوامل شناخته شده بیماری ، طیف وسیعی از پستانداران اهلی و وحشی را مبتلامیازند.

علائم تب مالت می تواند شامل تب، درد مفاصل و خستگی باشد. معمولاً عفونت می تواند با آنتی بیوتیک درمان شود. ممکن است درمان چند هفته تا چند ماه به طول بیانجامد با این حال دوره های عود شایع است.
 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جهانبین نیوز,
,
,
,
,
,

,
, ,
 
,

تب مالت بر حیوانات وحشی و اهلی اثر می گذارد. گله های گاو، بزها، گوسفند، خوک، سگ، شتر، گراز، گوزن شمالی در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری قرار دارند. نوعی از تب مالت بر پورپوس، سیل بی گوش و نوع خاصی از وال ها اثر می گذارد. باکتری می تواند از حیوان به انسان به سه طریق انتقال یابد:

معمولاً تب مالت از فردی به فرد دیگر منتقل نمی شود، اما در موارد نادر زنان از طریق بارداری یا شیردهی می توانند بیماری را به نوزادان خود منتقل کنند. به طور نادری تب مالت از طریق تماس جنسی یا انتقال خون آلوده یا پیوند مغز استخوان انتقال می یابد.

تب مالت می تواند بر هر عضوی از بدن از جمله سیستم باروری، کبد، قلب و سیستم اعصاب مرکزی اثر بگذارد. تب مالت مزمن می تواند سبب ایجاد عارضه در یک عضو یا در کل بدن شود.
تشخیص تب مالت به ویژه در مراحل اولیه می تواند مشکل باشد، چرا که علائم آن مشابه بیماری های دیگر از جمله آنفولانزا است. اگر تب به شدت بالا رفت، درد یا ضعف عضلانی یا سایر عوامل خطر بیماری را داشتید یا تب شما پایدار بود به پزشک مراجعه نمایید.

,
,
,
,
,
,

 

,
, ,


عبدالمحمد نجاتی مدیرکل دامپزشکی چهارمحال وبختیاری در گفت وگوبا جهانبین نیوز، گفت: در مقایسه سال جاری با سال گذشته تعداد راکتور های سل از ۲۰ مورد به ۱۴ مورد و بروسلوز نیز از ۶ مورد به ۲ مورد تا کنون کاهش پیدا کرده است.

نجاتی تست و واکسیناسیون های منظم و حذف و ذبح دام های راکتور (مثبت)، جلوگیری از خرید و فروش دام توسط دلالان همچنین برگزاری کلاس های آموزشی برای دامداران را از علل کاهش این بیماری ها برشمرد.

وی از دامداران خواست با اکیپ های عملیاتی دامپزشکی همکاری و به توصیه های بهداشتی عمل نمایند تا شاهد کاهش بیشتر این بیماری در استان باشیم.

,
, جهانبین نیوز,
,
,
,
,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه