اخبار داغ

سید حسن نصرالله شاه عربستان را مات کرد

سید حسن نصرالله شاه عربستان را مات کرد
عربستان سعودی و آمریکا پشت همه مصیبت هایی قرار دارند که برسر مسلمانان آمده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل سپاس، براساس آخرین گزارش های رسانه ی، بسیاری از صاحبنظران امر رویارویی نظامی مستقیم میان عربستان سعودی و ایران را در حال حاضر منتفی می دانند، اگر چه تنش های شدید باعث نگرانی روزافزون شده است. گراهام گریفیتس، تحلیلگر ارشد مشاوره موسسه مدیریت ریسک می گوید: مناقشات گسترده تر منطقه ای مورد انتظار نیست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سپاس، ,

وی افزود: که ریاض در عوض به دنبال بهره برداری از موشک بالستیک برای تحریم بیشتر علیه تهران است.

,

 وی در ادامه گفت: ایران دارای تجربه مثبتی در جنگ با عراق است، در حالی که عربستان سعودی پس از شکست در تعیین آینده سوریه و مقابله با نفوذ ایران در عراق و یمن نیز شکست خورده است. موسسه ی اوراسیاگروپ نیز تاکید دارد: که اظهارات خصمانه سعودی در مسیر توجه به جنگ با ایران نیست بلکه این روش آنها پوششی برای اداره جنگ درونی قدرت در ریاض بشمار می رود و محمد بن سلمان از این گفتمان برای تثبیت خود و تسلط کامل بر قدرت استفاده می کند و همزمان از این روش برای مصرف رسانه ی در جهت انحراف اذهان عمومی کشورش از جنگ قدرت بهره می برد.

,

از سوی دیگر سامح عسکر تحلیلگر سیاسی مصر در حساب توئیتری خود نوشت : عربستان سعودی و آمریکا پشت همه مصیبت هایی قرار دارند که برسر مسلمانان آمده است و از عبدالفتاح سیسی نیز خواست که دیگر با عربستان همکاری نکرده و نیروهای خود را از ائتلاف ضد یمنی کنار بکشد زیرا رژیم عربستان فاقد آگاهی و حکمت بوده و با ادعای سخنگوی اهل سنت در جهان باعث شده است تا هر مسلمانی را "تروریست" بنامند.

,

 تلویزیون "الجدید" طی گزارشی از سرنوشت سعد الحریری پس از استعفا در ریاض، پرسش های متعددی را مطرح کرد و در این گزارش نشان داد که نخست وزیر لبنان طی این چند روز برخلاف رویه ی معمول خود حتی لباس هایش را هم عوض نکرده است و تحت مراقبت ویژه نیروهای امنیتی سعودی قرار دارد.

,

تفکر سران عربستان سعودی در مورد توانایی حریری برای مقابله با حزب الله فوق العاده خیالی است". او فکر نمی کرد که استعفایش باعث نمی شود که حزب الله راه خود را تغییر دهد. بدون او لبنان  بدون دولت می ماند و دولت لبنان بدون او نیز شکل خواهد گرفت. درحالی که نقش راهبردی حزب الله در تشکیل دولت واضح است .

,

روزنامه یدیعوت آحارونوت روز یکشنبه گزارش داد: آخرین گزارش هایی که توسط سازمان های اطلاعاتی در سراسر جهان و در اسرائیل تهیه می شود شاهزاده سعودی محمد بن سلمان را به عنوان فردی کوجک نفس، بی ظرفیت و عجول توصیف کرده اند.

,

 "عکاظ  روزنامه عربستانی وابسته به دربار سعودی نوشت: باید با حزب الله که به عنوان  همپیمان منطقه ی ایران تبدیل شده و نقش آن از لبنان بسیار فراتر رفته است مقابله کرد و باید شبکه ی را از دو دهه قبل تاکنون سازماندهی کرده متلاشی کرد البته مقابله با آن از طریق نظامی ثمری نخواهد داشت همان گونه که ارتش اسرائیل با آن همه تجهیزات و امکانات در برخورد با آن حزب شکست خورد.

,

 روزنامه ی الوطن سعودی نیز خبر داده بود که ریاض تصمیم نهائی بدون برگشت خود را گرفته است تا ایران را به حجم و اندازه طبیعی خود برگرداند.

,

مفسر اسرائیلی امور عربی عوددگرانوت امور عربی در مقاله ای که توسط" اسرائیل امروز "منتشر شد نوشت :اسرائیل به خاطر عربستان سعودی به جنگ در سوریه و لبنان نخواهد رفت، اما اگر تهدیدی واقعی برای امنیت آن باشد، مانند تأثیر ایران در هر دو کشور ممکن است به آن جمع بندی برسد نیروهای وفادار حوثی به ایران توانسته اند با پرتاب موشک چتر دفاعی ریاض را بشکنند با وجود اینکه میلیاردها دلار توسط شاهزاده سعودی در این کشور و یمن صرف امور نظامی شده است. جنگ را در یمن و سوریه به متحدین ایران باخته است.

,

روزنامه آلمانی"زیت در  مقاله ی به قلم نگارنده ی، بنام  سباستین سونز  تصمیم محمد بن سلمان بلعیدن تمام برگ های بازی است و مدیریت رویارویی با ایران و حزب الله در طول  مسیر و حتی در لبنان احضار حریری به ریاض به  منظور ارائه استعفای خود اثبات کرد که شتاب او برای درگیر شدن حتی از برگ انجیر هدیه دادن به سید حسن نصرالله نیز ابائی از خود نشان نداد و به نفع او کار کرد اظهارات آتشین وزیر عربستان به گفته برخی از ناظران   عربستان شاهزاده بن سلمان از طریق تحریک اسرائیل علیه حزب الله به منظور از بین بردن این سازمان مسلح و پرنفوذ در لبنان است.

,

زیرا که شاهزاده عربستانی از حمایت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای موضع ضد ایرانی خود حمایت می شود.  و بر این پایه عربستان سعودی برای مقابله با ایران جنبه های سخت تری را هم انتخاب می کند.با این وجود بن سلمان در حال بازی خطرناک در یمن، قطر و لبنان است. به نظر می رسد شاهزاده عرب پس از مداخله نظامی عربستان در کشورهای مختلف، پیامدهای برنامه هایش را دست کم گرفته است چرا که ایران نه تنها ضعیف نشده بلکه نفوذ بیشتری را در یمن و منطقه بدست آورده است از سوی دیگر قطر به ایران نزدیک شده است.

,

اشپیگل آلمان نیز با عنوان شاهزاده "قمار باز" عربستان کشورش را در مقابله با ایران قرار داد نوشت: بنظر می رسد که ولیعهد عربستان محمد بن سلمان با این شعار ذهنی مقابله با ایران تمام تلاش خود را معطوف به پایان دادن رقابت مخالفان بالقوه داخلی و گسترش قدرت به دست آمده در کشور قرار داده است.

,

نویسنده افزود: "وارث 32 ساله در انتظار تاج و تخت عربستان، فردی بی تجربه است اما خود را با بحران های حساسی روبرو کرده و به آشفتگی ریاض دامن زده است توضیح اینکه او نمی داند مسیری را که رفته راهی مناسب برای متوقف کردن ایران نیست؟

,

با همه این توصیفات مراقبین بین الملل علل ناتوانی جنگ افروزی بن سلمان علیه ایران را د رموارد زیر می بینند.

,

 1- قدرت دفاعی ایران ؛ روزنامه ی فایننشال تایمز هفته گذشته در تحلیلی مفصل نوشت: ایران شروع کننده جنگ نخواهد بود اما فقط کافیست عربستان یا هر کشور دیگری بسمت ایران یک گلوله شلیک کند آن وقت همه می دانند که ایران هماوردی دست بسته نیست.

,

2- بحران اقتصادی، چه کسی هزینه جنگ را می پردازد؟ زیان های مالی عربستان سعودی در جنگ یمن می تواند تا 10 سال دیگر عربستان را از ایجاد جنگ بعدی باز دارد. شاید این توصیف جدید برای ولیعهد عربستان، محمد بن سلمان، «فرمانده طوفان علیه لبنان» هیجان انگیز باشد همان گونه که اخیرا رئیس کمیسیون مبارزه با فساد اداری و مالی که 11 شاهزاده را سرنگون کرد اما بزرگترین مشکل در تصمیم جنگ دیگر این است که آن جریان به بیش از جسارت سیاسی در عربستان سعودی نیازمند است زیرا جنگ بی ثمر در یمن به دلیل پایداری حوثی ها پسر سلمان نمی تواند آنها را تسلیم کند و نمی تواند براحتی عقب نشینی کند در نتیجه فشار اقتصادی، تلفات و خسارات انسانی و نظامی در یک زمان بحرانی در سخت ترین میدان جنگ عربستان تا بحال روبرو کرده است.

,

3- احزاب لبنانی علیه ریاض متحد شدند، نیروهای سابق عربستان در مرتبه مطالبه بازگشت حریری را مطرح کردند در حالی که عربستان سعودی می خواست با ایجاد یک بحران جدید برای برخورد با حزب الله آن را خلع سلاح کند اما به سرعت ذهن احزاب لبنانی  پس همه شنیدن صحبت سید حسن نصرالله نسبت به عربستان تغییر پیدا کرده است.

,

4 - متحدان عرب عربستان در جنگ جدید همراهی نخواهند کرد در حال حاضر پاسخ کشورهای عربی به فراخوان عربستان نه است زیرا آنها می دانند در یمن چه اتفاقی برای متحدان در آن جنگ افتاده است؟

,

5- اعضای خاندان پادشاهی رفتار ولیعهد سخت عصبانی هستند دستگیری شاهزادگان که بخشی گسترده ی را از خانواده سلطنتی خشمگین کرده است. که این موضوع خود به تنهایی می تواند بحث در مورد جنگ با حزب الله و ایران را به تعویق اندازد.

,

6- ایالات متحده و اسرائیل در مورد عملیات نظامی علیه ایران نمی توانند از سعودی ها مصمم تر باشند. هر سه بنوعی مایل هستند جنگی علیه ایران آغاز شود اما هیچکدام حاضر نیستند پیشقدم دو شریک دیگر خود شود وزیر دفاع اسرائیل «لیبرمن» گفت که ارتش اسرائیل آماده مقابله با اتحادمنطقه ی به رهبری ایران است بدون بیان اینکه آنها برای یک جنگ در کنار ریاض با ایران و یا حزب الله آماده هستند زیرا سناریوهای متنوع شراکتی آنها تا بحال به نتیجه ی دست نیافته است.

,

 هاآرتص هشدار می دهد آیا عربستان سعودی در تلاش است تا اسرائیل را در جنگ با حزب الله و ایران سوق دهد؟ از سوی دیگر قابل درک است که واشنگتن نیز تاکنون در جنگ علیه ایران جدی نیست و در نتیجه انتظار یک جنگ مشارکتی  برای عربستان سعودی وارد نیست.

,

 

,

, ,

 

,

زیرا وادار کردن آمریکایی ها را برای رفتن به جنگ در شرق میانه در حال حاضر غیر ممکن است همچنین ناظران تردید دارند ترامپ بتواند ائتلافی بین المللی علیه ایران ساماندهی کند او فقط می تواند اظهارات خصمانه و تحریضی را علیه ایران ارائه دهد.

,

بنابراین عربستان سعودی پس از آنکه طرف های بین المللی وارد بحران لبنان شدند همه چیز بدتر شد. سفیر روسیه در لبنان، عربستان سعودی را تهدید کرد که پرونده نخست وزیر پیشین را به شورای امنیت ارجاع می دهد، فرانسه نیز برای بازگشت حریری به لبنان تا روز چهارشنبه ضرب الاجل تعیین  کرد و این گونه سناریوی انتقام جوئی عربستان علیه حزب الله و ایران به رویاهای غیرقابل تحقق تبدیل شد.

,

ترجمه: عبدالمجید اورا

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه