اخبار داغ

مسئول کتابخانه‌های عمومی خمین:

کمبود اعتبار برای بهسازی کتابخانه های خمین/شهرک‌ها و مناطق حاشیه‌نشین فاقد کتابخانه هستند

کمبود اعتبار برای بهسازی کتابخانه های خمین/شهرک‌ها و مناطق حاشیه‌نشین فاقد کتابخانه هستند
رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی خمین گفت: کتابخانه شهید بهشتی خمین با توجه به قدمت چندین ساله و فرسوده بودن ساختمان نیاز به بازسازی دارد که به دلیل کمبود منابع مالی تاکنون بازسازی آن به تعویق افتاده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مجتبی حیدری، مسئول کتابخانه‌های عمومی خمین در گفتگو با خبرنگار خمین نیوز، با اشاره به اهمیت کتاب و کتابخوانی گفت: کتاب محصول تجربه‌های بشر و خلاقیت‌های ذهنی و آموخته‌های دراز مدت انسان است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خمین نیوز،,

وی بیان کرد: کتاب به عنوان یک میراث فرهنگی برای نسل‌های آینده، ماندگار است و هیچ میراثی سودمندتر و با ارزش‌تر از کتاب نیست چرا که کتاب مایه آرامش روحی انسان است و آفت جهل را از بین می‌برد.

,

حیدری افزود:  از ۲۰ تا  ۲۶ آبانماه به عنوان  هفته  کتاب و کتابخوانی تعیین شده است و شعار امسال این هفته « آینده روشن با خانواده کتابخوان» نامگذاری شده که هدف از این نامگذاری، وارد کردن کتاب به سبد خانوار و تاثیر آن در آینده فرهنگی خانواده است.

,

وی با اشاره به وضعیت و عملکرد کتابخانه‌های عمومی خمین اظهارکرد: شهرستان خمین دارای ۶ باب کتابخانه عمومی با زیربنای مفید ۲۰۰۰ مترمربع، در سطح شهر و روستاهای توابع است که از این تعداد ۲ باب در شهرخمین، یک باب در شهرقورچی باشی و سه باب دیگر در روستاهای شهابیه، دهنو و رباط مراد واقع شدند که بیش از ۴۵۰۰ کتابخوان، عضو فعال این کتابخانه‌ها هستند.

,

حیدری ادامه داد: سرانه مطالعه در استان مرکزی یازده دقیقه است و شهرستان خمین نیز شامل همین میزان سرانه است.

,

25 ایستگاه مطالعاتی در اماکن عمومی خمین فعال است

, 25 ایستگاه مطالعاتی در اماکن عمومی خمین فعال است, 25 ایستگاه مطالعاتی در اماکن عمومی خمین فعال است,

مسئول کتابخانه‌های عمومی خمین بیان کرد: در حال حاضر ۲۵ ایستگاه مطالعاتی در ادارات و نهادهای دولتی و اماکن عمومی مستقر هستند که با استقبال خوب مردم روبرو است و ماهانه کتاب به این ایستگاه‌ها تحویل داده می‌شود که این کار در گسترش و فرهنگ مطالعه و کتابخوانی گام موثری محسوب می شود.

,

وی گفت: بیش از ۱۱۰ هزار نسخه کتاب در کتابخانه‌های عمومی خمین موجود است که از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از سه هزار نسخه کتاب جدید به کتابخانه های عمومی خمین اضافه شده است.

,

حیدری با اشاره به سنت پسندیده اهدای کتاب، افزود: در شهرستان خمین اهدای کتاب توسط اقشار مختلف مردمی جایگاه خوبی دارد و کمبود برخی از کتاب ها را در کتابخانه‌ها جبران می کند که برای نمونه می توان به اهدای کتاب‌های کمک درسی توسط دانش آموزان بعد از پذیرش در دانشگاه اشاره کرد و با توجه به این که این منابع در کتابخانه کم است تا حدودی کمبود را جبران می کند.

,

وی گفت: در کتابخانه های عمومی خمین کمبود کتاب، بیشتر در حوزه ادبیات داستانی به ویژه رمان، کتاب‌های ادبیات مقاومت و دفاع مقدس و کتاب های کمک درسی است.

,

حیدری تصریح کرد: کتابخانه شهید بهشتی خمین با توجه به قدمت چندین ساله و فرسوده بودن ساختمان نیاز به بازسازی دارد که به دلیل کمبود منابع مالی تاکنون بازسازی آن به تعویق افتاده است، همچنین کتابخانه سرداران شهید با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان ساختمان مشترک دارند زمین مورد نظر و نقشه نیز تهیه شده است که نیازمند کمک شورای شهر، شهرداری و خیرین است.

,

وی افزود: اقدامات فرهنگی، مانند شاداب سازی فضای کتابخانه‌ها، به روز کردن کتابخانه ها به لحاظ منابع، برخورد مناسب کتابداران با اعضا در افزایش سرانه مطالعه تاثیر دارد.

,

نبود کتابخانه در مناطق حاشیه نشین شهر و شهرک‌ها

, نبود کتابخانه در مناطق حاشیه نشین شهر و شهرک‌ها, نبود کتابخانه در مناطق حاشیه نشین شهر و شهرک‌ها,

حیدری بیان کرد: در شهرستان خمین با توجه به پراکندگی جمعیت در شهرک ها و مناطق حاشیه‌ای و عدم دسترسی آسان به کتابخانه های موجود نیاز به احداث کتابخانه است.

,

مسئول کتابخانه‌های عمومی خمین به برخی از قدامات صورت گرفته در حوزه کتابخانه‌ها در سالجاری اشاره کرد و گفت: برگزاری ۳۰ نشست کتابخانه‌ای با حضور اعضای کتابخانه ها، ۱۵ جلسه کلاس قصه گویی، پنج نشست آشنایی با آسیب‌های اجتماعی، برپایی نمایشگاه حجاب و عفاف، مسابقه نقاشی، تشکیل گروه های مطالعاتی، از جمله فعالیت های انجام شده در کتابخانه های عمومی است.

,

وی برگزاری نشست‌های کتابخوان در مدارس، حوزه و دانشگاه، نشست کتابخانه‌ای در زندان و کمیته امداد، خاطره گویی، جلسات حلقه‌های صالحین در کتابخانه را از دیگر فعالیت های کتابخانه ها برشمرد.

,

حیدری به برنامه های پیش بینی شده به مناسبت گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی در شهرستان خمین نیز اشاره و خاطر نشان کرد: برپایی نمایشگاه کتاب، نشست های کتابخوان، قصه گویی برای مادران و کودکان، غبارروبی قبور مطهر شهدا توسط  کتابداران و کارکنان کتابخانه ها و تجلیل از کتابداران برتر و اعضای فعال کتابخوان کتابخانه ها، از جمله برنامه های پیش بینی شده این هفته است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه