اخبار داغ

نظر متفاوت یک متخصص سازه‌‌های آبی درباره ساخت دریاچه بر فراز عون‌‌ابن‌‌علی؛

مردم مناطق حاشیه‌‌نشین قربانی ساخت دریاچه مصنوعی در تبریز خواهند شد/ آبگیری داغ‌‌گولی بر گسل شهر فشار وارد می‌‌کند

مردم مناطق حاشیه‌‌نشین قربانی ساخت دریاچه مصنوعی در تبریز خواهند شد/ آبگیری داغ‌‌گولی بر گسل شهر فشار وارد می‌‌کند
هاشمی گفت: 54 هزار متر مکعب آب نه تنها بر گسل تبریز فشار وارد می‌‌کند بلکه در صورت ورود ‌آسیب به داغ‌‌گولی، مناطق حاشیه‌‌نشین را هم آب می‌‌برد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛سید سیامک هاشمی در گفت‌‌وگو با آناج با انتقاد از احداث دریاچه مصنوعی در فراز کوه عون‌‌ابن‌‌علی، ابراز کرد: بدون اینکه به محاسبات علمی روی بیاورم می‌‌گوییم که این دریاچه با حجم 54 هزار متر مکعب بر روی گسل تبریز تاثیر می‌‌گذارد؛ صفحه‌‌های ما با یکدیگر پیوسته هستند و اگر چنانچه نیرویی بر یک ذره وارد شود آن ذره این نیرو را به ذرات دیگر انتقال می‌دهد و چون این ذرات این نیرو را تجزبه می‌کنند احتمال اینکه نیرو بعد از مدتی به ایستا برسد وجود دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

وی ادامه داد: در این دریاچه که با حجم 54 هزار متر مکعب درست کره‌‌اند هیچ‌‌گونه ذراتی وجود ندارد که نیروی آن را تجزیه کنند و احتمال فعال شدن گسل خیلی زیاد است چراکه این دریاچه درست روی گسل درست شده است.

,

استاد دانشگاه آزاد تبریز با بیان اینکه چند سال قبل بعد از مطالعات زیاد و اجرایی شدن سد شهید مدنی ما فریاد زدیم که آبگیری این سد بر گسل نیرو وارد می‌کند و آن‌ها هم آبگیری نکردند، اعلام کرد: حالا دوستان آمده‌‌اند درست بر روی گسل دریاچه زده‌‌‌اند!

,

وی افزود: بنده نمیدانم وقتی که این دریاچه برای مردم نه تفریحی ایجاد کرده و نه منظره‌‌ای دارد، چرا باید این همه برای ایجاد آن هزینه کنیم؟ در عین حال که بر روی گسل نیرو وارد می‌کنیم  در عین حل هم با کمبود آبی که داریم آب را آنجا جمع و تبخیر می‌‌نماییم تا به آسمان بفرستیم.

,

, ,

این فعال حوزه محیط زیست به انتقادات خود هنگام اجرای طرح عملیاتی این پروژه اشاره کرد و اذعان داشت: شاید بنده بصیرت ندارم و نمی‌‌دانم دلیل این همه هزینه برای این دریاچه چیست، زمانی که می‌‌خواستند این استخر را عملیاتی می‌‌کردند فریاد زدم و خواهش کردم با جان مردم حاشینه نشین بازی نکنید.

,

وی متذکر شد: متاسفانه بعصی از مسئولین تبریز احساس می‌‌کنند بیت المال ارث پدری آنهاست و هر جوری که دوست دارند و تشخیص می‌‌دهند بدون اینکه کارشناسی کنند، هزینه می‌‌نمایند و کسی هم حق انتقاد ندارد.

,

سید سیامک هاشمی با بیان اینکه سستی ژئوتکنیک زمین در اثر کم آبی و برداشت بیشتر آب‌‌های زیر زمینی و از دست رفتن آب به واسطه تبخیر باعث شده که خاک‌‌های سرزمین ما سست شوند، هشدار داد: سرزمین ما گسل‌‌های بزرگ و کوچک زیادی دارد، در نتیجه سست شدن خاک بر روی نیروهای درونی هم تاثیر گذاشته و باعث زلزله خواهد شد.

,

وی با انتقاد از مکان‌‌یابی ایجاد دریاچه مصنوعی، تاکید داشت: شک نکنید اکر خاک سرزمینی سست و ضعیف شود حتما آنجا زلزله خواهد آمد کما اینکه تمامی متخصصان و همکاران 
بنده علت این زلزله اخیر را ازدست رفتن آب‌‌های زیر زمینی عنوان کردند.

,
,

این استاد دانشگاه آزاد اسلامی تبریز تصریح کرد: سخن ما با دوستان این است که شما زحمت کشیده و محیط زیست را تخریب کرده‌‌اید ولی دیگر آبگیری را ادامه ندهید، در این صورت هزینه پمپاژ و تبخیر در جیب مردم و بیت المال می‌‌ماند.

,

وی در پایان افزود: تبریز گسل دارد و ما بر روی مین حرکت می‌‌کنیم، اگر خطایی انجام دهیم این مین منفجر خواهد شد، تنها به این فکر کنید که 54 هزار متر مربع آب بر سر مناطق حاشیه‌‌نشین که در مجاورت اتوبان پاسداران قرار دارند آوار شود، می‌‌دانید چه فاجعه‌‌ای رخ می‌‌دهد؟

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه