اخبار داغ

تحلیل شش بخش دوم تحریم‌های «کاتسا»(2)

احزاب متخاصم دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا متحد علیه ایران

احزاب متخاصم دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا متحد علیه ایران
«کاتسا» قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم است که در پی آن احزاب متخاصم دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا متحد علیه ایران شده‌اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ «کاتسا»، که به سبب گستردگی دایره شمول، «تحریم‌های مادر» یا «سیاهچاله تحریم‌ها» نام گرفته، قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم است که بر اساس آن دولت و ملت ایران، کره شمالی و روسیه هدف قرار گرفته شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

 

,

 سید مهدی جلالی شاد، کارشناس مسائل حقوق بین الملل قانون «کاتسا» را مورد تحلیل قرار داده که به شرح زیر است:

, :,

 

,

محور و تمرکز بخش هفت قانون «کاتسا» به تحریم همه جانبه برنامه موشکی و تسلیحاتی ایران اعم از خرید و فروش تسلیحات شده است و لذا سایر دولت ها در پهنه جهانی به شرط همکاری با ایران در معرض این تحریم ها قرار می گیرند به موازات تحریم های مقرر شده استثنائاتی با سیاست تطمیع ایرانیان به شرط انصراف دولت حاکمه نظام جمهوری اسلامی ایران از سیاست های محقانه در رشد و توسعه علمی و دفاعی کشور لحاظ شده که با رویکرد خروج از فقرات تحریمی آمریکا مواجهیم؛ در واقع اگر از سیاست های خود در زمینه رشد و توسعه و گسترش علم و فناوری موشکی و تسلیحاتی انصراف دهیم آنها این حق را دارند که ما را از بخشی از این تحریم ها خارج کنند.

,

 

,

یکی دیگر از نکات مهم و جالب توجه در این بخش تعریف تحریف شده از «دولت حامی تروریسم» است به این قرار که دولت حامی تروریسم کشوری است که حکومتش به تشخیص وزارت خارجه تصمیم گرفته حکومتی باشد که از اقدامات تروریست بین المللی پشتیبانی می کند این تعریفی است که آنها ارائه کرده اند؛ اما این تعریف از نظر ما شبیه به دور زدن تعریف می باشد و تبیین یک عنوان است تا تعریف به معنای خاص کلمه.

,

 

,

تعریف ارائه شده با منطق سوفسطائیان بیشتر تبعیت دارد تا اینکه یک تعریف واقعی باشد و البته چیز جدیدی نیست این فرقه ضاله که با ادبیات همزیستی مسالمت آمیز و منطق علمی و مدنیت که محصول هزاران ساله اقوام بشری هست بیگانه، و با عمر کوتاه چند سده ای خود که مبنا و ماخذش توحش، ظلم، استثمار و استعمار نوین ملل و اقوام مستضعف دنیاست سعی در تدوین دایرة المعارفی دارد که از تبدیل ضد ارزش های انسانی به ارزش ایجاد می شود و توسعه فرهنگی که ارکان آن صرفا بر پایه باطل است و در تقابل با اصل ولایت پذیری و ولایت مداری مشروع و مقبول است.

,

 

,

از طرف مقابل به برتری خود و اطاعت پذیری بشریت صلح جو و آزادی خواه که عموما در لباس اقسام فقر و استضعاف قرار گرفته اند هست و حاکمان و دولتمردانش نسل در نسل هم قواره، هم کیش و پناهگاه هم در تبعیت و توسعه بطلان و بی حقی خود هستند.

,

 

,

و این می طلبد که ملل مشروع متمدن و نوع دوست در حقانیت خود مومن و از تفرق برحذر باشند و در این راه، مسئولان در جایگاه امامت جامعه هستند و باید پیش قدم باشند چون مردم هستند که ماموم هستند و پشت سر آنها راه می روند.

,

 

,

تمرکز بخش هشتم به امکان رفع تحریم هایی هست که علیه اشخاص و نهادها اعمال شده و از طرفی به برنامه بازگشت تحریم ها در صورت تخطی ایشان هست.

,

 

,

بخش نه در خصوص ارائه گزارش از طرف دولت آمریکا به کنگره در خصوص هماهنگی با اتحادیه اروپا در مورد اعمال تحریم های موضوع این قانون هست در این گزارش لیست تحریم ها و اقدامات معموله ای که اتحادیه اروپا هم راستا با آمریکا انجام داده گزارش باید شود همچنین دولت باید در مورد هرگونه ناهمخوانی بین تحریم های اعمال شده توسط اتحادیه اروپا با تحریم های اعمال شده توسط آمریکا توضیح دهد.

,

 

,

بخش دهم کاتسا در مورد گزارش 180 روز به 180 روزه از وضعیت شهروندان آمریکایی زندانی در ایران و تلاش هایی که برای آزاد سازی آنها انجام شده باید صورت بگیرد.

,

 

,

بخش یازدهم در خصوص استثنائاتی است در مواردی که امنیت ملی آمریکا و حقوق بشر در مخاطره قرار می گیرد، مواردی از قانون معلق شود به عبارتی مواردی که امکان میده قانون را معلق کنند.

,

 

,

موارد مربوط به امنیت ملی آمریکا مستقیما با هدف حفظ منافع ملی این کشور آورده شده لکن موارد حقوق بشردوستانه مربوط به مردم عادی ایران می شود که قانون گذاران به ظاهر زرنگ آمریکایی تلاش داشتند برای زیبا سازی تصویر ضد حقوق بشری کشور خودشان سیگنال هایی را به داخل جمهوری اسلامی ایران فرستاده تا به وسیله آن بتوانند ایجاد شکاف و رخنه بین دولت و مردم ایران ایجاد کنند که با بیدار دلی و بصیرت مسئولان نظام در تمام جهات و سطوح که مباحث گسترده ای را دارد خنثی می شود تا پیرو دستاورد های ایشان (که منظورمان مسئولان ولایت مدار است) مردم با سرمایه «ولایت پذیری مومنانه»، «نفوذناپذیر» باشند.

,

 

,

بخش دوازدهم مختص به اختیارات رئیس جمهور آمریکا است در اعمال معافیت هایی در رابطه با این قانون است.

,

 

,

در نهایت به این نتیجه می رسیم که این آخرین بسته تحریمی تقدیمی ایالات متحده آمریکا به جمهوری اسلامی ایران با نام رسمی قانون مقابله با دشمنان آمریکا، که از سوی چند تن از سناتورهای آمریکایی از هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه طراحی و پس از اعمال تغییراتی در مجلس نمایندگان در سنای ایالات متحده آمریکا تصویب شده و تصویب آن تا حد زیادی اثبات کننده این امر است که دو طیف اصلی سیاسی در آمریکا علی رغم اختلافاتی که در مسائل مختلف با یکدیگر داشته و دارند بر سر اصل و لزوم مقابله با ایران هیچ اختلافی نداشته و ندارند و عملا به یک اجماع رسیده اند و با توجه به آرای مثبت حداکثری که در هر دو مجلس به این طرح داده شده این را می توان به وضوح نظاره گر بود 98 رای در سنا و 419  رای در مجلس و عملا حتی در صورت وجود اراده رئیس جمهور حق وتو نیز بدان تعلق نمی گیرد و لذا این طرح که در حال حاضر قانون شده از همان ابتدا که تصویب شد می شد اجرای آن را دید یعنی یک قانون اجرایی کامل دانست.

,

 

,

اصلی ترین وجه تمایز این تحریم با تحریم های پیشین را می توان وارد کردن سپاه پاسداران به شمول شش قانون و فرمان اجرایی آن دانست. علاوه بر سپاه موضوعات دیگری که در این طرح گنجانده شده بود آن را عملا به یکی از جامع ترین بسته های تحریمی تبدیل کرد که تاکنون علیه جمهوری اسلامی ایران وضع شده.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه