اخبار داغ

در گفتگو با فعالان حوزه کتاب مطرح شد؛

افزایش سرانه مطالعه در قم؛ نیازمند دغدغه مندی مسئولان و خانواده ها

افزایش سرانه مطالعه در قم؛ نیازمند دغدغه مندی مسئولان و خانواده ها
امروز روز کتاب و کتابخوانی است اما همچنان سرانه مطالعه کتاب در کشور بسیار پایین می باشد که کتابفروشان شبکه های اجتماعی و نبود معرفی کتاب توسط رسانه ها را عامل این مسئله می دانند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از قم فردا،  کتاب، یکی بهترین دوستان و رفیق های انسان است که می تواند او را هر روز دانا تر کند و به نوعی او  را از تنهایی در بیاورد، کتاب وسیله ای است که دانش بشری به مدد آن از تباه شدن مصون می ماند و به آیندگان منتقل می شود و از زمان های اولیای دین جمع آوری آثار علمی به صورت مکتوب رواج داشته است تا این میراث فرهنگی مهم برای نسل های آینده ذخیر شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قم فردا,

بی گمان، هیچ ذخیره و میراثی سودمندتر و با ارزش تر از کتاب نیست؛ چرا که کتاب، مایه آرامش روحی انسان است. کتاب همدمی است که اندوه را می زداید و مطالعه کننده را از تنهایی در می آورد و به او حکمت های جان پرور می آموزد اما با تمام این دلایل و موارد امروز در جامعه ما سرانه کتابخوانی بسیار پایین می باشد و به گونه هایی می توانیم بگوئیم جامعه از کتاب گریزان است .

,

امروز در جامعه اندک افرادی هستند که با کتاب به معنای واقعی خود دوست و همراه هستند و مابقی همه به نوعی در صورت اجبار به سوی کتاب می روند، اجباری که از روی تحصیل و یا رفع شبهه و مطالب این چنینی می باشد.

,

از همین رو برای اینکه بدانیم وضعیت کتاب فروشی ها در چه اوضاعی است و دلیل کاهش مراجعات مردم برای خرید کتاب را از این کتاب فروشان جویا شویم با تنی چند از کتاب فروشان استان گفتگویی را انجام دادیم.

,

محمد احمدی یکی از کتاب فروشان استان در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به اینکه استقبال از کتاب خیلی بالا نیست، اظهار داشت: خریداران کتاب قشر کتاب دوست و خاص می باشند که همیشه به دنبال کتاب هستند البته قشر متغییر هم هست ولی بسیار کم میباشند.

, قم فردا,

وی ادامه داد: در رسانه ها اطلاع رسانی مناسبی در خصوص کتاب صورت نمی گیرد اقبال کتاب پایین است و مردم کمتر به این سمت حرکت می کنند.

,

این کتاب فروش افزود: فروش کتاب های داستان ، رمان و خانواده بیشتر می باشد و این آمار فروش نسبت به سال های قبل بهتر شده است اما آمار کلی کتاب این گونه نیست.

,

وی بیان داشت: علت عمده استقبال کم است کتاب ها عدم معرفی آن می باشد، به عنوان مثال وقتی کتابی در برنامه ای و یا مکانی معرفی شود استقبال از آن بالا می رود.

,

فضای مجازی و شبکه های اجتماعی هووی کتاب

,

احمدی با اشاره به شبکه های اجتماعی، عنوان داشت:  یکی از معضلات کتاب ، شبکه های اجتماعی می باشد چرا که یک هوو برای کتاب شده است و افرادی که کتاب خوان بودند هم در حال حاضر کمتر به سوی کتاب می روند.

,

وی اضافه کرد: برخی ناشر ها دولتی و برخی نیمه دولتی و برخی هم خصوصی هستند و در کل ناشرها هم از این وضعیت بازار کتاب راضی نیستند.

,

این کتاب فروش با اشاره به اینکه خواندن مطالب و کتاب در فضای مجازی با لوازم الکترونیکی بسیار متفاوت با خواندن مطلب در کتاب است، افزود: چرا که فرد با کتاب انس می گیرد و کمتر به او آسیب می رسد اما با لوازم الکترونیکی مثل گوشی، تبلت و... آسیب های بسیاری به فرد واردمی شود.

,

تاثیر فضای مجازی بر کاهش کتابخوانی در کشور

,

حسین صفری یکی دیگر از کتاب فروش هاست که در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه تیراژ کتاب نسبت به ده سال قبل افت شدیدی داشته است، تصریح کرد: امروز جمعیت تحصیل کرده بیشتر شده است و باید سرانه مطالعه بالا برود اما این گونه نیست.

,

وی افزود: در سال های قبل یارانه کاغذی به ناشران  داده می شد که باعث ارزان شدن قیمت کتاب شده بود اما بعدها این یارانه حذف شد و باعث کاهش تیراژ کتاب از چند هزار به زیر هزار رسید.

,

صفری با اشاره به حمایت رسانه ها بیان داشت: در جامعه ما از دلایل کاهش کتاب خوانی رسانه و فضای مجازی می باشد اما این معقوله در کشورهای دیگر هیچ تاثیری در جامعه نداشته است.

,

حذف یارانه کاغذ ناشران عامل گرانی کتاب شده است

,

مجید مختاری یکی دیگر از کتاب فروشان است که در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه استقبال مردم از کتاب به دلیل بالا بودن هزینه تمام شده کتاب ها بسیار پایین است ، اظهار داشت: امروز خرید کتاب در سبد خانواده ها قرار ندارد مگر اینکه بالاجبار بخواهند کتاب درسی و یا دانشگاهی بخرند.

,

وی ابراز داشت: خرید کتاب های متفرقه بسیار کم شده است به همین دلیل سال به سال استقبال از کتاب کاهش می یابد.

,

مختاری بیان داشت: زمانی به کاغذهای ناشران یارانه تعلق می گرفت به همین دلیل قیمت تمام شده کتاب ارزان بود ولی در حال حاضر چند سالی است که این یارانه ها را برداشته اند و ناشران مجبورا که قیمت کتاب ها را بالا ببرند که همین مسئله یکی از دلایل فروش کم کتاب هاست.

,

وی با اشاره به فروش فصلی کتاب ، خاطرنشان شد: نمایشگاه یکی از معضلات کتاب فروش ها می باشد چرا که در نمایشگاه کتاب ها با تخفیف ارائه می شود و مردم همه سعی می کنند کتاب های مورد نیاز خود را در این زمان ها خریداری کنند ولی چون کتاب فروش ها نمی توانند این تخفیف ها را بدهند فروش کمتری دارند.

,

این کتاب فروش در ادامه بیان داشت: کتاب نسبت به دیگر موارد، کمتر در رسانه تبلیغ شده است و اگر در صدا و سیما برنامه ای در خصوص کتاب نمایش داده شود در پیک قرار دارد که مردم خیلی در مقابل تلویزیون نیستند.

,

معرفی کتاب در رسانه عامل برای فروش آن

,

وی افزود: اگر کتاب ها در رسانه های و برنامه های خاصی معرفی شود فروش آن کتاب بالا می رود.

,

مختاری با اشاره به منفی و مثبت بودن فضای مجازی برای کتاب، خاطرنشان کرد: فضای مجازی از این جهت منفی است که کتاب در فضا مجازی به راحتی در دسترس مردم قرار دارد و آنها ضرورتی نمی بینند که آن را بخرند و اما از این جهت مثبت است که می تواند کتاب را در این فضا تبلیغ و به مردم شناساند تا مورد استقبال قرار بگیرد.

,

امروز ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه، اولا به توجه بیشتر مسئوولان فرهنگی و آموزشی کشور نیاز دارد، ثانیاً محتاج تلاشی همه‌جانبه فراگیر و ملی است که امیدواریم این عرصه های ایجاد شود تا سرانه کتابخوابی در کشور بالا برود.

,

انتهای پیام

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه