اخبار داغ

ضرورت توجه به مسیر شهرک صنعتی چناران/ کمربندی که شل بسته شده است

ضرورت توجه به مسیر شهرک صنعتی چناران/ کمربندی که شل بسته شده است
جهت پیشگیری از بروز حوادث احتمالی، اتلاف وقت و استهلاک سرمایه‌ها، کمربندی چناران که به‌تازگی مورد بهره‌برداری قرار گرفته است، نیازمند اصلاح و بازسازی اساسی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ندای چناران، حدود دو ماه پیش شاهد بازگشایی کامل جاده کمربندی چناران بودیم. این مسیر جدای از بدی‌ها و خوبی‌های آن، مسیر اصلی شهرک صنعتی شد و تقریباً تمامی عبور و مرورهای خارج از شهر چناران تا شهرک صنعتی، از این مسیر انجام می‌گیرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ندای چناران,

 

,

از طرفی ساکنین گلبهار نیز برای تردد به شهرک صنعتی از مسیر روستای جمعاب (و یا همین جاده کمربندی) به شهرک صنعتی رفت‌وآمد می‌کنند. حال برای استفاده از تمامی ظرفیت‌های شهرک صنعتی برای شهر و به‌نوعی طرد نشدن شهرک صنعتی از چناران، می‌بایست توجه دو چندانی داشته باشیم به بلوار پردیس (انتهای بلوار بهشتی تا کمربندی)، که تنها راه دسترسی از داخل شهر به شهرک صنعتی است. این مسیر نامطلوب و ناهموار، با عرض کم که در شب‌ها نیز بدون روشنایی می‌باشد، مسیر تردد بیشترین نیروی انسانی و کارفرمایان بومی چناران است.

,

 

,

اتفاق نامطلوب دیگر عدم توجه طراحان و مجریان جاده کمربندی به این موضوع بوده و بدون در نظر گرفتن آن، از ساخت تقاطع غیرهمسطح در مسیر شهرک صنعتی به چناران صرف‌نظر کرده و تنها با ایجاد دو دوربرگردان، حدود چهار کیلومتر مسیر را طولانی‌تر کرده و البته از این نکته هم غافل شده‌اند که تردد و گسیل این تعداد وسیله نقلیه به داخل کمربندی که صرفاً قصد رفتن به شهرک صنعتی را دارند، باعث ایجاد ترافیک بسیار زیادی در ساعات اوج تردد، در این قسمت از جاده کمربندی شده و با توجه به عبور مسافرین و ترافیک بالای جاده کمربندی، خطرات بالقوه‌ای ایجاد شده و هر آن باید منتظر حادثه‌ای باشیم.

,

 

,

با توجه به مطالب بیان‌شده، می‌بایست هر چه سریع‌تر نسبت به اصلاح و بازسازی بلوار پردیس اقدام کرده و همچنین در قسمت جاده کمربندی نیز تقاطعی غیرهمسطح احداث گردد تا از بروز حوادث احتمالی پیشگیری شده و اتلاف وقت و استهلاک سرمایه‌ها را شاهد نباشیم. بدین‌سان قادر خواهیم بود که شهرک صنعتی را به معنای حقیقی، شهرک صنعتی چناران بنامیم و توجه مسئولین استانی را به این مهم بیشتر جلب کرده و از تمامی ظرفیت‌های آن به معنای واقعی و حداکثری استفاده کنیم.

,

 

,

کمربندی که شل بسته شده

, کمربندی که شل بسته شده,

 

,

آغاز شروع بهره‌برداری از کمربندی، مصادف با آغاز انتقادها از آن شد و تا به امروز هیچ فردی پیدا نشده که حتی یک جنبه مثبت در این مسیر را نشان دهد. پروژه‌ای است که متأسفانه همه را نالان و ناراضی کرده است!

,

 

,

آخر آن مشاور و طراح و مجری و ناظر و غیره چه کسانی بوده و هستند و هنگام طراحی کمربندی و پل‌های آن، به چه چیزی فکر می‌کرده‌اند که این‌گونه طرح زده و اجرا و نظارت کرده‌اند که گویا حتی از حداقل‌های استانداردهای ترافیکی هم اطلاعی نداشته‌اند؟!.

,

 

,

این چه تصمیم و فکری بوده (شاید هم نبوده) که این‌چنین این پل‌ها و سایر مسیرهای آن طراحی شود؟! فرض کنید فردی در مسیر کمربندی به سمت مشهد قرار داشته و از پل جمعاب هم رد شده است. حال تصمیم گرفته که به چناران برود. از کدام مسیر باید عبور کند؟! ... وی باید تا گلبهار ادامه مسیر داده و از روی پل گلبهار به سمت چناران برگردد!.

,

 

,

فرض کنید که فردی بخواهد از شهرک صنعتی به روستای خرم‌آباد برود، چه مسیری را باید طی کند؟ ... وی می‌بایست از شهرک صنعتی به چناران رفته و از چناران به سمت پلیس‌راه و از دوربرگردان بعد از پلیس‌راه به سمت چناران برگشته و از مسیر روستای گهوه به روستای خرم‌آباد برود! کل این مسیر در حدود 22 کیلومتر خواهد شد! ... درحالی‌که می‌دانیم روستای خرم‌آباد در کنار شهرک صنعتی و بافاصله یک کیلومتری از آن قرار دارد!.

,

 

,

فرض کنید در ابتدای ورودی جاده کمربندی از سمت قوچان، درست بعد از پل و قبل از تقاطع با جاده اخلمد، تصادف یا حادثه‌ای رخ‌داده ... ماشین‌های پلیس‌راه و امدادی از کدام مسیر باید به آن نقطه برسند؟! این ماشین‌ها می‌بایست به سمت قوچان حرکت کرده و از دوربرگردان بعد از روستای سرک، تغییر مسیر داده و در ادامه وارد کمربندی شوند! چیزی حدود 11 کیلومتر! درصورتی‌که فاصله پلیس‌راه تا این نقطه فرضی ما، حدود دو کیلومتر است!

,

 

,

فرض کنید فردی در داخل کمربندی و به سمت قوچان در حال رانندگی بوده و تصمیم دارد که به شهرک صنعتی برود، وی هنگامی‌که از دوربرگردان شهرک صنعتی عبور می‌کند متوجه اشتباه خود شده و قصد دور زدن دارد. چه می‌کند؟! ... وی مجبور است تا دوربرگردان بعد از روستای سرک طی مسیر کرده و مسیر را به سمت شهرک صنعتی دور بزند. این به معنای 20 کیلومتر رانندگی است!

,

 

,

فرض کنید فردی ... البته دیگر فرض نمی‌کنیم چون این‌ها واقعیاتی هستند که با آن‌ها روبرو شده‌ایم. اکنون باید فرض کرد که کاش این پل‌ها این‌گونه طراحی نمی‌شدند (البته نگارنده در خصوص نوع طراحی پل‌ها نظر کاربردی‌تری داشته که در این مجال نمی‌گنجد)، کاش کمربندی 15 کیلومتری، چند دوربرگردان دیگر هم می‌داشت و البته تقاطع غیرهمسطحی در مسیر شهرک صنعتی به شهر چناران. کاش کمربندی علائم و تابلوهای ترافیکی بیشتر و واضح‌تری می‌داشت. ناگفته پیداست که محل اتصال کمربندی با جاده چناران، قبل از روستای خیرآباد هم به خطرناک‌ترین شکل ممکن طراحی شده است و درواقع طراحی نشده است! کاش کمربندی ...

,

سعید علیپور - کارشناس ارشد مهندسی عمران (سازه)

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه