اخبار داغ

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل خبر داد؛

اختلاف شهرداری و اوقاف دلیل تعطیلی احداث بیمارستان "باتمانقلنج" اردبیل

اختلاف شهرداری و اوقاف دلیل تعطیلی احداث بیمارستان "باتمانقلنج" اردبیل
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل درباره زمین وقفی (مرحوم نجف زاده) برای احداث بیمارستان و تعطیلی آن گفت: دلیل وقفه و تعطیل شدن آن اختلاف بین شهرداری و اوقاف است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، آذرسلام، دکتر قدرت اخوان اکبری رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در گفتگو با خبرنگار آذرسلام گفت: به رغم نبود فضای فیزیکی درمانی کافی و مناسب در سطح استان و علی رغم تمامی کمبودهای بهداشتی و درمانی در سال های گذشته، به کمک اجرای طرح تحول سلامت، بیشتر مشکلات درمانی و بهداشتی اردبیل مرتفع شده اما همچنان در بحث فضای درمانی، استان اردبیل از استاندارد کشوری فاصله داریم و با وجود تمامی کمبودها به رضایتمندی بالای 91 درصدی مردم رسیده است و با لحاظ ارتقای کیفیت هتلینگ بیمارستانی و تجهیز و نوسازی بیمارستانهای استان، باز هم اردبیل به لحاظ داشتن بیمارستان های فرسوده از استاندارد کشوری عقب است و در این راستا در سال های گذشته با هزینه کرد 50 میلیارد تومان چندین بیمارستان در سطح استان به بهره داری رسید، علاوه بر اینکه جهت بهره مندی مردم استان از خدمات درمانی بیشتر، تلاشهای گسترده ای از سوی مسئولین دانشگاه و استان از سالهای گذشته صورت گرفته تا اینکه در سال 86 مجوز بیمارستان 25 تختخوابی در سفر ریاست جمهوری وقت دریافت شد اما به صلاحدید مسئولین استانی همین پروژه 25 تختخوابی، تبدیل به پروژه 120  تختخوابی تروما  شد که متعاقب این تصمیم گیری، در تامین اعتبار احداث پروژه تروما مشکلات فزاینده ای ایجاد شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آذرسلام, آذرسلام,

اخوان اکری ادامه داد: بطوریکه در چندین مرحله با تغییر و حذف مجری احداث پیمانکار تاخیر عمده ای در احداث و پیشرفت پروژه پیش آمد. طی امسال که پروژه تا مرز پیشرفت 85 درصدی رسیده بود به لحاظ نیازمندی های درمانی با تغییر نقشه داخلی ساختمان، تغییرات گسترده ای صورت گرفت که پیشرفت پروژه را به 70 درصد کاهش داد.

,

وی گفت: در حال فعلی پس از انجام تغییرات عمده داخل ساختمانی، پروژه تروما با هزینه کرد حدود 20میلیارد تومان مسیر طبیعی خود را طی می کند و با پیشرفت 86 درصدی مقرر شده است پیمانکار مربوطه، تا پایان سال جاری، پروژه را جهت بهره برداری، تحویل دانشگاه علوم پزشکی اردبیل دهد.

,

مدیر دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: این دانشگاه همزمان در کنار احداث ساختمان تروما، اقدام به خرید تجهیزات مورد نیاز پروژه کرده و عملا بسیاری از امکانات، خریداری شده که به محض اتمام پروژه، در محل نصب خواهد شد.

,

وی یادآور شد: در بخشی از مرکز تروما هم اینک دستگاه "ام آر آی" دوم دانشگاه نصب شده و به زودی در خدمت دهی درمانی مردم استان قرار خواهد گرفت.

,

او اظهار داشت: در بحث موقوفات بهداشتی، بسیاری از افراد خیر، املاکی را به دانشگاه واگذار کرده اند که دانشگاه در آن به ایجاد واحد بهداشتی درمانی و یا بیمارستانی اقدام کند از قبیل زمین 6 هکتاری موقوفی "نجف زاده" که از طرف واقف صرفا جهت تاسیس بیمارستان وقف شده است و در همین راستا با تخصیص ردیف اعتباری خاص، اقدامات لازم جهت احداث آن از طریق دانشگاه و وزارت بهداشت در حال انجام است.

,

وی در ادامه در این باره گفت: بحث وقف زمین موقوفی مرحوم مهدی باتمانقلنج در اردبیل به این شرح است که؛ نامبرده در سال 1335 طبق وقفنامه رسمی شماره 15936 دفتر اسناد رسمی شماره 78 تهران به وراث خود وصیت می کند که با عواید و در آمد موقوفات خود در تهران، 2 دستگاه بیمارستان در منطقه «طرشت »تهران و در اردبیل احداث و مدیریت آن را نیز  خود بعهده بگیرند اما انچه که پر واضح است این است که مرحوم باتمانقلنج در همین راستا قطعه زمینی را در اردبیل خریداری و به وراث خود  وصیت و سفارش می کند این زمین را تبدیل به بیمارستان کنند، اما در عمل همین ملک، ابتدا مورد مناقشه شهرداری و اداره اوقاف قرار گرفته، در نهایت تبدیل به پارک می شود و معوض آن قطعه زمینی توسط شهرداری به وراث مرحوم باتمانقلچ واقع درروبروی دامپزشکی اردبیل داده می شود و اداره اوقاف مدیریت احداث بیمارستان را به عهده می گیرد و حدود یک میلیارد تومان نیز جهت اجرای فوندانسیون هزینه می کند اما به دلیل اختلاف مجدد با شهرداری به مشکل برخورد کرده و محل احداث تعطیل و جای پارک خودروهای زباله شهرداری می شود.

,

مدیر دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل تصریح کرد: در این راستا دانشگاه علوم پزشکی اردبیل هیچ نقشی نداشته و ندارد و صرفا واقف، تاسیس بیمارستان را با اختصاص عواید موقوفات بعهده وراث قرار داده است.

,

وی گفت: اردبیل علاوه بر اینکه میراث دار کمبودهای فضای فیزیکی درمانی از سالهای گذشته است، تصریح کرد: در بخش درمان برخی از بیماری ها نیز با مشکلات خاصی روبرو بود که با اجرای طرح تحول نظام سلامت این مشکلات تا حد زیادی برطرف شده، بگونه ای که با جذب تعداد زیادی متخصص در رشته های مختلف، بیشتر مشکلات درمانی مردم استان به مرور رفع خواهد شد به عنوان مثال در مورد مشکلات شبکیه چشم؛ عموما مردم جهت درمان به استان های همجوار مراجعه می کردند که با جذب پزشک فوق تخصص شبکیه و ایجاد بخش خاص درمان بیماری های شبکیه چندین ماه است که بیماران نیازمند به تزریق داخل شبکیه در بیمارستان علوی اردبیل درمان می شوند و نیازی به اعزام بیمار به خارج استان نیست ضمن اینکه مراحل خرید دستگاه oct تصویربرداری چشمی انجام شده و در آینده نزدیک به بهره برداری خواهد رسید.

,

او یادآور شد: پس از اجرای تحول سلامت اقدامات درمانی مناسبی در راستای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری در درمان و کاهش هزینه درمانی از جیب مردم اتفاق افتاده که پس از انقلاب بی نظیر و بی سابقه است و نتیجه آن رضایتمندی بالای 91 درصدی مردم است. استان اردبیل در بخش سلامت و درمان نیز در بسیاری از شاخص های سلامت در کشور در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه