اخبار داغ

پیشکسوت فرهنگی مطرح کرد

استعفای حریری سناریوی ازپیش تعیین شده آمریکا و عربستان

استعفای حریری سناریوی ازپیش تعیین شده آمریکا و عربستان
پیشکسوت فرهنگی شهرستان سرایان گفت: استعفای حریری بیشترشبیه یم مانیفست سیاسی سعودی علیه ایران وحزب الله ویک سناریوی ازپیش تعیین شده عربستان با همدستی آمریکا بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رجب اطهریان پیشکسوت فرهنگی سرایان امروز در گفت وگو با سرایان بیدار گفت: استعفای روزشنبه سعدحریری نخست وزیر سه تابعیتی لبنان همه را شگفت زده کرد،این شگفتی فقط بدلیل قرائت متن بیانیه درخاک عربستان واعلام اختصاصی آن ازطریق رسانه های سعودی نبود بلکه فضای سیاسی لبنان از زمان انتخاب رئیس جمهور وتعیی کابینه تا کنون آرام وبی تنش بود وعملا لبنان در محیط پیرامونی پرسروصدای منطقه یکی از کشورهای آرام به حساب می آمد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سرایان بیدار ,

وی افزود: بیانیه استعفای حریری که بیشتر شبیه یک مانیفست سیاسی سعودی علیه ایران وحزب الله با همدستی آمریکا بود،اکنون این فضا را هدف قرارداده وهمه لبنانیها از جمله اعضای المستقبل را درشوک فرو برده است.

,

این پیشکسوت فرهنگی سرایان اظهارکرد:اقدام خارج ازعرف سعدحریری ،یعنی اعلام استعفا از یک کشور خارجی وبدون مطلع کردن رئیس جمهور علاوه براینکه در تاریخ معاصر لبنان بی سابقه بوده ویک بی اعتباری وبی حیثتی برای لبنانیها بخصوص نخست وزیر رقم زد گمانه ها درباره وجودفشارخارجی برحریری آن هم بطور مشخص ازسوی عربستان سعودی را پررنگ کرده است.

,

اطهریان گفت:بیانیه استعفای حریری که بطور واضح با ادبیات مورد استفاده مقامات سعودی درسالهای اخیر علیه ایران بود به روشنی از ادبیات سیاسی مورد استفاده لبنانیها وحتی مخالفان یا منتقدان ایران فاصله داشته است ،ادبیات تند وبی سابقه حریری علیه ایران وحزب الله از همان نخستین لحظات با واکنشهای متعددی در خارج وداخل لبنان مواجه شد.

,

وی خاطرنشان کرد:وزارت امورخارجه ایران ازقول سخنگوی خود استعفای حریری را سناریویی برای تنش آفرینی قلمدادکردکه می تواند سرآغازجدیدی در منطقه باشد.

,

پیشکسوت فرهنگی سرایان بیان نمود:واکنش صهیونیستیها به استعفای حریری نشان می دهد،ثبات یکسال اخیر سیاسی در لبنان برای این رژیم خوشایندنبوده است واین را به راحتی می توان از اظهارات آنان دریافت نمود.ونتانیاهونخست وزیر اسرائیل ،استعفای حریری را دعوت از جهان برای بیدارشدن ووحدت در مقابل دشمنیهای ایران توصیف کرد.

,

اطهریان تصریح کرد:وزیرمشاورعربستان در امورکشورهای خلیج فارس با استقبال از استعفای حریری گفت:دستهای خیانت ودشمنی ایران وحزب الله باید قطع شود.

,

وی افزود:درلبنان بیشتر شخصیتهای سیاسی این کشور حتی اعضای جریان وابسته به حریری یعنی المستقبل نیز از استعفای وی غالفگیرشدند،بااینکه معدودی از مخالفان حزب الله سعی کردند تا موافقت خودرا با اقدام حریری نشان دهند ،اما در حقیقت اغلب شخصیتها، ازاین اقدام حمایت نکردند ،بخصوص آنکه اعلام استعفا از خارج را اقدامی برخلاف کرامت واحترام لبنانیها دانستند.

,

پیشکسوت فرهنگی سرایان اظهارداشت:موفقیت عراق وسوریه در تضعیف ومهارداعش که با کمکهای ایران وهمپیمانان حاصل شد، جنگ بی نتیجه دریمن ، حرکت لبنان در یک فضای سیاسی مغایر با خواسته سعودیها ، ناکامی کردها در پروژه همه پرسی مورد حمایت پشت پرده وبی سروصدای ریاض باعث شد تا عملا منجر به خشم سعودیها شود که در همه این پرونده ها نقش وحضور ایران پررنگ است.

,

اطهریان عنوان نمود:توطئه هاییکه عربستان علیه ایران وحزب الله در منطقه می چینند نقش آمریکا ورژیم صهیونیستی در آن هویدا است وآل سعود تنها مجری برنامه هایی است که ازسوی واشنگتن ، تل آویودیکته می شود واستعفای حریری بدون شک بی ارتباط با راهبرد جدید اعلام شده آمریکا از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهور علیه ایران وحزب الله نیست.

,

وی گفت:سعودیها حمایت مالی زیادی از سعدحریری ودولت وی کرده اند اماگفته می شود نزدیک شدن اوبه حزب الله وحتی درخواست از حزب الله برای همراهی با وی در مدیریت امورخشم عربستان را برانگیخته است.

,

پیشکسوت فرهنگی سرایان بیان کرد: اکنون که پروژه های عربستان درسوریه، عراق ویمن با شکست مواجه شده است ،سعودیها روی لبنان متمرکز شده اند تا این کشوررا قربانی انتقامگیری از حزب الله کنندوعربستان قصدداردلبنان را به سمت بحران جدیدی حرکت دهدکه هدف آن حذف حزب الله وکاهش نقش تاثیرگذاری ایران درمنطقه است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه