اخبار داغ

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان:

میزان مطالعه کاشانی‌ها دو برابر سرانه ملی است/ جذب «گردشگر فرهنگی» با طرح گفتمان «پایتخت کتاب»

میزان مطالعه کاشانی‌ها دو برابر سرانه ملی است/ جذب «گردشگر فرهنگی» با طرح گفتمان «پایتخت کتاب»
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان با بیان اینکه کتاب، علاوه بر یک کالای فرهنگی، یک کالای گردشگری محسوب می‌شود، گفت: ما با طرح گفتمان «پایتخت کتاب»، گردشگران فرهنگی را به عنوان بازدید از یک شهر فرهنگی به کاشان دعوت می کنیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  کاشان اول؛ مصطفی جوادی مقدم امروز در نشست خبری با اهالی رسانه و خبرنگاران به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی، با بیان اینکه سرانه میزان مطالعه در کشور، پنج دقیقه است، اظهار کرد: نرخ سرانه مطالعه کاشانی‌ها بیش از دو برابر سرانه ملی و بیش از 10 دقیقه است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کاشان اول,

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان، با اشاره به اینکه نام کاشان با فرهنگ گره خورده است، افزود: ما میراث‌دار نویسندگانی مانند فیض کاشانی هستیم که با توجه به سن نه چندان زیاد، بیش از 300 جلد کتاب تألیف کرده است.

,

به گفته وی، همان‌طور که با شنیدن نام بعضی شهرها، نام یک محصول به ذهن متبادر می‌شود، نام کاشان،  شاعر، نویسنده، … و یک شهر فرهنگی را در ذهن‌ها تداعی می‌کند و طبق آمار و ارزیابی‌ها، تعداد نویسندگان کاشان در میانه دوره قاجاریه از نویسندگان همه شهرها بیشتر بود است.

,

گردشکران فرهنگی، گردشگران کم حاشیه

, گردشکران فرهنگی، گردشگران کم حاشیه, گردشکران فرهنگی، گردشگران کم حاشیه,

جوادی مقدم، با بیان اینکه کتاب، علاوه بر یک کالای فرهنگی، یک کالای گردشگری و یک کالای کارآفرینی (در حوزه تألیف، نشر، توزیع و …) محسوب می‌شود، ابراز کرد: ما با طرح گفتمان کتاب و «پایتخت کتاب» در کاشان، گردشگران فرهنگی را به عنوان بازدید از یک شهر فرهنگی به کاشان می‌کشانیم.

,

به گفته وی، گردشگران فرهنگی، گردشگران کم‌حاشیه‌ای هستند که همخوانی هویتی بیشتری با فرهنگ کاشان دارند.

,

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان با اشاره به اینکه سال گذشته، کاشان یک پله با کسب عنوان «پایتخت کتاب» فاصله داشت، تصریح کرد: در این سال‌ها هر وقت نام کاشان می آید، همه اذعان کرده‌اند که این شهرستان استحقاق عنوان «پایتحت کتاب» را دارد.

,

وی بیان کرد: رویکرد ما در این اداره، استفاده حداکثری از ظرفیت بخش خصوصی در حوزه کتاب و کتابخوانی است و کتابفروشی‌ها، اقامتگاه‌های سنتی، فرهنگسرا و … می‌توانند با کاربرد دوگانه، به محلی برای کتابخوانی تبدیل شوند.

,

جوادی مقدم با اشاره به اینکه کتابحانه‌های سطح شهرستان به جز یکی دو مورد، توسط بخش خصوصی و خود مردم ایجاد شده است، گفت: کتابخانه آقابزرگ، مسجد چهل تن، مسجد آیت الله صبوری، آیت الله مدنی و … نمونه‌هایی از این اهتمام مردمی به کتاب و کتابخوانی است.

,

وی خاطرنشان کرد: اعتقاد من این است که کتابخوانی را باید از پایه شروع کنیم و به همین منظور، در سال گذشته صبحگاه کتاب را در 70 مدرسه، برگزار کردیم.

,

به گفته وی،مدرسه‌ها در طرح صبحگاه کتاب، یک روز را در هفته به کتاب اختصاص می‌دهند که باید مورد توجه ویژه آموزش و پرورش قرار گیرد.

,

برنامه‌های هفته کتاب و کتابخوانی کاشان

, برنامه‌های هفته کتاب و کتابخوانی کاشان, برنامه‌های هفته کتاب و کتابخوانی کاشان,

بازدید مسئولان شهرستان از کتابحانه‌ها و کتابفرورشی‌ها، رونمایی از چند کتاب، برپایی نمایشگاه کتاب در کانون جوانه‌ها و در برخی مدارس، برگزاری جشن امضا نویسندگان کتاب، طرح 10 دقیقه سخنرانی درباره کتاب بین دو نماز با همکاری امور مساجد و تقدیر از کتاب‌یاوران، تعدادی از برنامه های هفته کتاب و کتابخوانی کاشان بود که جوادی مقدم به آن اشاره کرد.

,

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان با بیان اینکه امروز کار جهادی در حوزه فرهنگ، ترویج کتابخوانی است، خاطرنشان کرد: با همه تلاش‌های صورت گرفته، باز هم سرانه مطالعه در کشور ما کم است.

,

وی با اشاره به برنامه وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارائه تخفیف‌های فصلی برای خرید کتاب، تصریح کرد: البته تخفیف کتاب نباید طوری باشد که مردم، کتاب را یک کالای بی‌ارزش بینگارند.

,

جوادی مقدم گفت: در طول دو سال و نیم گذشته بیش از پنج هزار جلد کتاب را از وزارت آورده و در مدارس و بین هنرمندان و .. توزیع کرده‌ایم.

,

ظرفیت هیئات مذهبی کاشان در ترویج کتاب و کتابخوانی

, ظرفیت هیئات مذهبی کاشان در ترویج کتاب و کتابخوانی, ظرفیت هیئات مذهبی کاشان در ترویج کتاب و کتابخوانی,

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان با تاکید بر ظرفیت هیئات مذهبی کاشان در ترویج کتاب و کتابخوانی اظهار کرد: رونمایی کتاب، نذر کتاب، دیوار کتاب و نمایشگاه کتاب، از جمله طرح‌هایی است که امسال در حدود 10 هیئت مذهبی شهرستان اجرا شد.

, رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان با تاکید بر ظرفیت هیئات مذهبی کاشان در ترویج کتاب و کتابخوانی اظهار کرد: رونمایی کتاب، نذر کتاب، دیوار کتاب و نمایشگاه کتاب، از جمله طرح‌هایی است که امسال در حدود 10 هیئت مذهبی شهرستان اجرا شد.,

وی با اشاره به اجرای «طرح تقریظ» در هیئت عشاق الحسن کاشان خاطرنشان کرد: امیدوارم در کنار غذای جسم، به کتاب به عنوان غذای روح هم اهمیت بیشتری داده شود.

,

جوادی مقدم با بیان اینکه نذر و وقف کتاب را کمتر از سایر نذورات و وقف‌ها ندانیم، اذعان کرد: با خیرین مدرسه‌ساز تفاهم کرده‌ایم که در کنار هر مدرسه، کتابحانه‌ای هم بسازند.

,

وی در پایان با ابراز تأسف از اینکه نوع نگارش، صفحه آرایی، طراحی جلد و توزیع کتاب، عمدتاً به شیوه‌های غیرجذاب و غیرامروزی انجام می‌شود، گفت: امیدواریم شهرداری کاشان، نام نویسندگان کاشان را بر خیابان‌های شهر بگذارد و انتظار داریم از نشانه‌ها و المان‌های مربوط به مطالعه و کتاب در فضای شهری استفاده کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه